Big data en CRM, gaat dat samen?

In de digitale wereld is Big Data het gene wat organisaties doen groeien. Wij leggen u graag uit hoe Big Data samen met CRM meer omzet kan betekenen voor bedrijven.

In de huidige digitale wereld vliegt data ons om de oren in grotere hoeveelheden. Daardoor is de term ‘Big Data’ ontstaan in de marketingwereld. Binnen de online marketingwereld wordt data vooral ingezet om gerichte marketing toe te passen en om klantrelaties te onderhouden. De vraag is: ‘Tot in hoeverre is Big Data in te zetten bij klantrelatiebeheer (CRM)?’ Wij vertellen graag wat de mogelijkheden zijn van Big Data, rapportages in CRM-software en de marketingopties die uitgevoerd kunnen worden.

Inhoudsopgave

Wat is big data nu eigenlijk precies?

De definitie van big data is dat data met meer verscheidenheid die in steeds grotere volumes en met meer snelheid aankomt. In eenvoudige termen zijn Big Data grotere, complexere datasets, vooral uit nieuwe databronnen. Deze datasets zijn zo omvangrijk dat traditionele software voor het verwerken van data daar niet mee om kan gaan. Maar deze enorme hoeveelheden data kunnen worden gebruikt om ‘zakelijke’ problemen aan te pakken die u voorheen niet hebt kunnen aanpakken.

De waarde en juistheid van big data

De afgelopen jaren zijn er bij Big Data nog twee termen bijgekomen: waarde en juistheid. Data heeft intrinsieke waarde. Maar data is pas nuttig wanneer de waarde ervan wordt ontdekt. En niet minder belangrijk: hoe waarheidsgetrouw is uw data en in hoeverre kunt u erop vertrouwen?

Hedendaags draait het allemaal om big data. Denk aan enkele van 's werelds grootste technologiebedrijven. Een groot deel van de waarde van die bedrijven komt uit hun data die zij doorlopend analyseren om efficiëntere producten te produceren en nieuwe producten te ontwikkelen.

Recente technologische doorbraken hebben de kosten van dataopslag en rekenkracht enorm verlaagd, waardoor het gemakkelijker en goedkoper dan ooit is geworden om data op te slaan. Doordat het volume van Big Data steeds groter wordt, wordt Big Data goedkoper en toegankelijker en kunt u daardoor nauwkeurigere en preciezere zakelijke beslissingen nemen.

Het zien van de waarde van Big Data draait niet alleen om het analyseren ervan (wat een totaal ander voordeel is). Het is een geheel ontdekkingsproces waarvoor inzichtelijke analisten, zakelijke gebruikers en leidinggevenden nodig zijn die de juiste vragen stellen, patronen herkennen, goed onderbouwde aannames doen en gedrag voorspellen.

CRM en Big Data

Software wat het makkelijker maakt om gedrag te voorspellen en betere analyses te maken op basis van Big Data is CRM-software. Maar wat is CRM nu precies? Dat leggen wij u graag uit.

CRM uitgelegd

CRM is een afkorting dat veel in de marketingwereld wordt gebruikt. Het staat voor ‘Customer Relationship Managenment’, ofwel de manier waarop een organisatie de relatie en interactie met (potentiële) klanten beheert. Een CRM-systeem is voor veel bedrijven ook een instrument om voeling te houden met hun klanten, processen te stroomlijnen en meer winst te genereren.

Als het over CRM gaat, gaat dat meestal over een CRM-systeem; een systeem dat wordt gebruikt voor contactbeheer, salesmanagement, productiviteitsdoeleinden, enzovoort. Het doel van een CRM-systeem is simpel: het verbeteren van klantrelaties om je bedrijf te laten groeien. Met CRM-tools kun je klantrelaties beheren gedurende de hele levenscyclus van de klant, bij elke interactie met marketing, verkoop, e-commerce en klantenservice. Het kan ook dus ingezet worden om nieuwe klanten aan te trekken. Alles gaat op basis van data, wat is verzameld in een centrale database.

Voordelen van CRM en Big Data

Het gebruiken van Big Data binnen CRM-software brengt enkele voordelen met zich mee. Wij lichten deze graag toe. Ten eerste wordt er overzichtelijk contactbeheer gecreeërd. Door de centrale oriëntatie van het CRM-systeem zijn alle belangrijke klantgegevens die u door ‘Big Data’ heeft op elk moment toegankelijk.

Daarnaast wordt er met CRM potentiële verkoopkansen snel geïdentificeerd. Door middel van een softwarematige analyses van de verkoopprocessen is het voor bedrijven mogelijk om deze continu te optimaliseren. Daarbij wordt alle verzamelde data over uw klanten wordt in het CRM beheerd. Zo kan geslacht, locatie of aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten.

Ook ontstaat er verbeterde samenwerking. Gebruikers werken allemaal met dezelfde gegevens waardoor misverstanden worden voorkomen en de samenwerking geoptimaliseerd. Daarnaast zorgt de optimalisatie van bestaande processen levert uiteindelijk aanzienlijke financiële besparingen op. Waar CRM-systemen ook automatisch voor zorgen is dat bedrijven voldoen aan de wettelijke randvoorwaarden zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Conclusie: CRM-software in het tijdperk van ‘Big Data’ kan bedrijven enorm laten groeien

Al om al is Big Data binnen CRM van groot belang. Des te meer u weet over uw (potentiële) klanten, des te meer u te verkoopkansen kunt benutten. Uiteindelijk kan Big Data voor uw bedrijf meer omzet genereren samen met de juiste CRM-software. Voordat u gaat starten met het zoeken naar de juiste software moet u eerst bedenken welke doelen u wilt behalen met CRM. Daarnaast zijn er verschillende CRM-systemen die ieder voor andere bedrijfsgroottes en sectoren zijn. Wij adviseren daarom om eerst intern te onderzoeken wat nodig is voordat u een systeem gaat implementeren. Als u meer wilt weten wat de opties zijn bij CRM-systemen, dan kan u verder contact met ons opnemen.

Lees meer over:

Hoe kan CRM de financiële dienstverlening ondersteunen?

CRM is voor de financiële dienstverlening een handige tool om op een juiste wijze met klantgegevens om te gaan. Wij leggen uit hoe CRM werkt voor de financiële dienstverlening.

Lees verder

Klantloyaliteit optimaliseren met CRM: 4 tips

Klantloyaliteit is van uiterst belang om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe CRM klantloyaliteit en klantbehoud kan versterken.

Lees verder