Wat is CRM?
Wat is CRM en wat is een CRM systeem? en wat zijn de voor- en nadelen? Op deze pagina vindt u alle informatie over de verschillende CRM systemen, de werking, kosten en implementatie.
Wat is CRM en wat is een CRM systeem? en wat zijn de voor- en nadelen? Op deze pagina vindt u alle informatie over de verschillende CRM systemen, de werking, kosten en implementatie.
De afkorting “CRM” staat voor Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer. In de kern bestaat CRM uit twee kanten:
Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem fungeert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.
De CRM-markt is enorm divers en tegelijkertijd sterk gedifferentieerd. De hoge mate van concurrentie vereist talrijke innovaties en een constante doorontwikkeling van de systemen, wat uiteindelijk vooral de klant ten goede komt. Door het grote aanbod op de markt vinden veel bedrijven het echter steeds moeilijker om een keuze te maken voor een CRM-systeem.
De voordelen van een CRM-systeem zijn talrijk. Hoewel sommige voordelen zich kort na de implementatie voordoen, komen andere alleen voor bij langdurig gebruik van het systeem:
Door de centrale oriëntatie van het CRM-systeem zijn alle belangrijke klantgegevens op elk moment toegankelijk.
Met CRM worden potentiële verkoopkansen snel worden geïdentificeerd. Door middel van een softwarematige analyses van de verkoopprocessen is het voor bedrijven mogelijk om deze continu te optimaliseren.
Alle verzamelde data over uw klanten wordt in het CRM beheerd. Zo kan geslacht, locatie of aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten.
Gebruikers werken allemaal met dezelfde gegevens waardoor misverstanden worden voorkomen en de samenwerking geoptimaliseerd.
De optimalisatie van bestaande processen levert uiteindelijk aanzienlijke financiële besparingen op.
CRM-systemen ondersteunen bedrijven automatisch bij het voldoen aan wettelijke randvoorwaarden zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
De mogelijke nadelen van een CRM-systeem kunnen worden geminimaliseerd door een goede voorbereiding en inzicht in de mogelijkheden.
De kosten van een CRM-systeem zijn afhankelijk van de omvang van uw bedrijf, het aantal gebruikers en de functies en modules. Met toenemende eisen nemen de kosten van het CRM-systeem toe.
De introductie van nieuwe bedrijfssoftware is een drastische verandering. Om geen weerstand van het personeel te ondervinden, is een gerichte strategie voor verandermanagement vereist.
Uiteindelijk is er altijd een zeker restrisico dat een softwareproject mislukt. Dit risico kan echter aanzienlijk worden verminderd door gedetailleerde planning en voorbereiding.
Afhankelijk van de gestelde doelen moet er een keuze worden gemaakt tussen Cloud of on-premises. Ieder heeft zo zijn voor- en nadelen afhankelijk van waar u naar op zoek bent.
De bedrijfsgrootte heeft invloed op de vereisten voor een geschikt CRM-systeem.
Eenmanszaken, ZZP’ers en start ups hebben vaak genoeg aan een eenvoudig CRM welke al direct een aanzienlijke toegevoegde waarde voor het bedrijf oplevert.
Kleine bedrijven hebben meestal geen systeem met uitgebreide functionaliteit nodig. Kleinere bedrijven geven vaak de voorkeur aan cloudoplossingen vanwege de lage acquisitiekosten en snelle inbedrijfstelling.
Midden en kleine bedrijven (MKB) hebben een enorm groeipotentieel door de digitalisering van bedrijfsprocessen en van de invoering van een CRM-systeem.
Grote bedrijven hebben meestal CRM-systemen nodig met een breed scala aan functies, die ook een groot aantal gelijktijdige gebruikers kunnen ondersteunen.
De eisen van een bedrijf voor een geschikt CRM-systeem houden onder andere verband met de aansluiting van de industrie. Elke branche kenmerkt zich door individuele klantprocessen, die door het CRM-systeem in kaart moeten worden gebracht.
CRM-systemen bevatten voor iedere afdeling verschillende modules. Deze modules bevatten functionaliteiten om de werkzaamheden eenvoudiger te maken.
Het callcenter omvat tal van subfuncties zoals real-time monitoring, automatische betaalsystemen of coach & barge voor het opleiden van medewerkers.
Contact management ondersteunt bedrijven bij het beheren van al het klantcontacten. Met CRM kunt u ook contacten groeperen en gegevens van LinkedIn en KvK toevoegen aan een profiel.
Klantenservice wordt gestroomlijnt dankzij een ticket systeem, wachtrijbeheer en een online klantenprotaal.
Functies van deze categorie ondersteunen alle marketingprocessen aan de softwarekant. Van campagnemanagement tot SMS-marketing tot marketingautomatisering, alle processen kunnen digitaal in kaart worden gebracht.
CRM software is ook beschikbaar op smartphones en tablets. Facturen kunnen overal worden opgesteld en mobiele tijdregistratie is een groot voordeel voor veel bedrijven die veel onderweg zijn.
Bedrijven profiteren van project management dankzij softwaregebaseerde voortgangsbewaking of groepscommunicatie.
Rapportage- en analyse functies geven waardevolle inzichten over uw medewerkers, processen en klanten.
Het CRM-systeem is een belangrijke ondersteuning voor de verkoopafdeling. Van partner- en leadmanagement tot kosten- en afsprakenbeheer.
De kosten van een CRM systeem worden beinvloedt door het type installatie, het aantal gebruikers, de benodigde functies en add-ons en het maatwerk dat moet worden geleverd.
De keuze van het licentiemodel heeft een grote invloed op de kosten van een CRM-systeem. De introductie van on-premises software gaat meestal gepaard met een hoge initiële investering en de maandelijkse kosten lager. Cloudsystemen daarentegen zijn goedkoper in aanschaf, maar brengen vaak hogere maandelijkse kosten met zich mee.
Hoe meer gebruikers, hoe hoger de kosten. Er moet ook rekening worden gehouden of het vereiste aantal gebruikers in de toekomst gaat veranderen als gevolg van de groei en of het systeem makkelijk kan meegroeien.
Het scala aan functies van een CRM-systeem kan ook een aanzienlijke impact hebben op de kosten. Ook hier geldt, hoe meer functies nodig zijn, hoe hoger de kosten zullen uitvallen.
Als één systeem niet aan alle vereisten kan voldoen, zijn add-ons vereist. Het instellen hiervan is gekoppeld aan extra kosten.
In sommige gevallen is standaard software niet voldoende om bedrijfsprocessen te kunnen ondersteunen. In dit geval kan met maatwerk software worden ontwikkeld die afgestemd is op deze specifieke processen. Hier zit echter ook een behoorlijk prijskaartje aan.
Er zijn tal van CRM-systemen, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Om deze reden vinden veel bedrijven het niet gemakkelijk om over een bepaald systeem te beslissen.
De sector
Cloud of on-premises
Het aantal gebruikers
De ontwikkeling van uw aantal medewerkers in de komende 3 jaar
Om er zeker van te zijn dat het juiste CRM-systeem wordt gekozen is het belangrijk om te weten waar het voor moet worden gebruikt. Formuleer concrete doelen die met de nieuwe oplossing bereikt moeten worden. Op basis hiervan kunnen vervolgens concrete eisen voor geschikte software worden gedefinieerd. De specificaties dienen dan als een belangrijke basis voor de besluitvorming bij het vergelijken van een CRM-systeem.
Bedrijven moeten de implementatie van het CRM niet te licht nemen. Het nieuwe systeem heeft immers invloed op alle klantrelatieprocessen en beïnvloedt daarmee het dagelijkse werk van alle medewerkers.
Bedrijven moeten de introductie van het CRM niet te licht nemen. Het nieuwe systeem heeft immers invloed op alle klantrelatieprocessen en beïnvloedt daarmee het dagelijkse werk van alle medewerkers.
Daarom is gericht verander management een aanrader. Als onderdeel hiervan moet het hele bedrijf worden geïnformeerd over de geplande implementatie. Bovenal moeten de motivaties voor de komende implementatie en de voordelen die zich voor het personeel in de dagelijkse bedrijfsvoering moeten voordoen, worden benadrukt.
Daarnaast moet een projectteam worden gevormd dat bestaat uit projectmanagers, key users en andere teamleden. Terwijl de projectmanager het managementniveau informeert over de status van het project, zijn belangrijke gebruikers de eersten die in contact komen met het nieuwe CRM-systeem. Zij zijn dus vaak in staat om op een later moment interne opleidingen te geven en de collega’s kennis te laten maken met de nieuwe software.
Om de gestelde doelen meetbaar te maken, moet de huidige status worden vastgesteld vóór de CRM-implementatie. Het opstellen van zogehete KPI's speelt hierbij een essentiële rol. Na de implementatie wordt aan de hand van deze KPI’s gekeken naar de geboekte resultaten.
Een succesvolle implementatie vereist een gedetailleerd implementatieplan, dat door het projectteam kan worden gevolgd. Een stap-voor-stap overzicht van de implementatie van een CRM-systeem vindt u op onze CRM-software pagina.
CRM staat voor "Customer Relationship Management". Het beschrijft het onderhouden van contacten met uw klanten en het automatiseren van bijbehorende processen.
Een CRM-systeem brengt alle klantrelatieprocessen van een bedrijf digitaal in kaart. Binnen het systeem kunnen deze processen vervolgens worden beheerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd. Tegelijkertijd fungeert het CRM-systeem als een centrale database voor belangrijke klantinformatie.
Ja, elk bedrijf kan profiteren van het gebruik van een CRM-systeem. Een CRM-systeem helpt bedrijven nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klantrelaties te versterken.