Wat is een CRM pakket?

CRM pakketten spelen een steeds belangrijkere rol voor bedrijven. Maar hoe verschilt het ene CRM pakket van andere bedrijfssoftware en welke functie vervult een CRM pakket in een onderneming?

Voordat de scope van een CRM pakket verder kan worden belicht, moet eerst worden gekeken naar customer relationship management in het algemeen. 

Inhoudsopgave

CRM, klantrelatiebeheer of klantenservice?

"CRM" is een afkorting en duidt op klantrelatiebeheer. De termen "CRM" en "customer relationship management" zijn nu net zo goed een integraal onderdeel van het Duitse taalgebruik als customer relationship management of customer care. Alle labels kunnen door elkaar worden gebruikt. 

CRM: Een definitie

In de kern is CRM tweerichtingswerk. Enerzijds verwijst het naar de consistente, gerichte oriëntatie van een bedrijf of organisatie op haar eigen klanten. 
Aan de andere kant maakt dit echter ook de behoefte aan een strategisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen mogelijk. Dit betekent dat "CRM" altijd verwijst naar de volgende factoren: 

  • Ondernemende focus op je eigen klanten 
  • Strategisch ontwerp van klantrelatieprocessen 

Welke rol speelt CRM?

Customer relationship management speelt een steeds belangrijkere rol voor allerlei soorten bedrijven. Klantverwachtingen worden niet alleen gekenmerkt door continue verandering, maar bevinden zich ook op een ongekend hoog niveau. 

Klantonderhoud in beweging

De klant van de 21e eeuw kent de mogelijkheden van technologische vooruitgang en verwacht dan ook veel van bedrijven. Factoren zoals de identificatie van het individu met een merk of milieu- en sociale bewustwording (trefwoord MVO) spelen een grote rol in de aankoopbeslissing en merkloyaliteit. Bedrijven kunnen echter alleen passende maatregelen nemen als ze hun klanten echt kennen en begrijpen. Het zogenaamde 360-gradenbeeld van de klant is vereist. Dit kan alleen worden bereikt door middel van een holistische CRM-strategie. 

Wat is een CRM pakket?

CRM pakketen zijn softwaretoepassingen die organisaties digitaal ondersteunen op alle gebieden van klantrelatiebeheer. 

CRM pakketen voor contactbeheer

In zijn basisvorm dienen CRM pakketen als contactbeheertools voor bedrijven. Je slaat alle belangrijke klantgegevens op één centrale locatie op. De CRM pakketen vanvandaag werken vaak automatisch de contactgeschiedenis van een klant bij, zodat elke verantwoordelijke werknemer altijd de laatste interactie met een klant kan zien.
Moderne CRM pakketen gaan veel verder dan de functionaliteit van de eerste applicaties.

Wat is de rol van een CRM pakket?

Wat dit betekent in termen van de functie van een CRM pakket in bedrijven zal hier in meer detail worden besproken. 

CRM pakketen voor analytische CRM

Op analytisch niveau speelt de productie van analyses en rapportages een grote rol. Aangezien alle relevante klantgegevens die nodig zijn voor goede analyses al beschikbaar zijn in het CRM-systeem, is een evaluatie op dezelfde locatie gewoon een goede. 

CRM pakketen met geïntegreerde analysetools stellen organisaties in staat om waardevolle inzichten te krijgen in het gedrag en de behoeften van hun eigen klanten. Op deze manier worden processen van de 

  • Marketing
  • Verkoop 
  • Klantenservice 

Continu aanpassen en optimaliseren aan nieuwe omstandigheden. 

CRM pakketen voor operationele CRM

Op operationeel niveau ondersteunen CRM pakketen bedrijven en hun medewerkers op verschillende manieren in hun dagelijkse activiteiten. CRM-systemen kunnen het personeel ontlasten door automatisering aan softwarezijde, vooral bij het uitvoeren van administratieve activiteiten. 

De operationele CRM levert waardevolle data voor analytische CRM. Omgekeerd worden evaluaties van het analytische CRM gebruikt om processen van de operationele CRM te ontwerpen. 

CRM pakketen voor communicatieve CRM

Communicatieve CRM verwijst naar de interactie van een bedrijf met zijn klanten. Moderne CRM-systemen zijn bijvoorbeeld in staat om alle belangrijke communicatiekanalen tussen klanten en bedrijven in kaart te brengen via interfaces of integraties. 

Op deze manier zijn alle communicatiegegevens op één plek te vinden en kunnen ze ook van daaruit worden beheerd; ongeacht welk communicatieplatform de betreffende klant verkiest (trefwoord Omnichannel). Gegevens van marketing en klantenservice zijn ook beschikbaar voor verkoop via een centraal platform; en vice versa. 

CRM pakketen voor collaboratieve CRM

Collaborative CRM omvat alle samenwerkingsactiviteiten binnen en buiten een bedrijf. Moderne CRM pakketen vergemakkelijken niet alleen afdelingsoverschrijdende samenwerking, maar kunnen ook de communicatie met zakenpartners en andere bedrijfscontacten optimaliseren.
Als een CRM pakket meer inhoudt dan alleen communicatie met eigen klanten, wordt ook xRM (Extended-Relationship-Management) genoemd.

Hoe past een CRM pakket in de IT-infrastructuur?

CRM pakketen zijn een elementair onderdeel van de eigen IT-infrastructuur van het bedrijf. Om een CRM-systeem echter zijn volledige potentieel te laten bereiken, moet het ook naadloos in deze infrastructuur worden geïntegreerd. 

Koppeling met een ERP-systeem

De koppeling met het eigen ERP-systeem van het bedrijf speelt hierbij een bijzonder belangrijke rol. Hier alle belangrijke bedrijfsgegevens; b.v. van de functionele gebieden 

  • Materiaalbeheer 
  • Master-gegevensbeheer 
  • Onderzoek en ontwikkeling 
  • Personeel
  • Financiën en boekhouding 

Centraal beheerd. Een naadloze verbinding zorgt voor een volledige uitwisseling van informatie tussen de twee oplossingen. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld optimalisatiepotentiaals sneller worden geïdentificeerd en dienovereenkomstig worden gerealiseerd. 

Zelfs op operationeel niveau zijn er enkele voordelen aan de verbinding. Een medewerker van de klantenservice kan bijvoorbeeld sneller en efficiënter reageren op verzoeken van klanten als hij toegang heeft tot magazijnbeheer en hierover informatie kan verstrekken. 

Koppeling met een DMS

Zowel ERP- als CRM-software moet ook worden aangesloten op een documentbeheersysteem. Alle belangrijke klantdocumenten kunnen dus direct worden verbonden met de betreffende klant. Door de centrale oriëntatie en de probleemloze interactie van alle oplossingen zijn afdelingsoverstijgende processen aanzienlijk geoptimaliseerd. 

Conclusie: Het belang van een CRM pakket

Het is duidelijk dat CRM-systemen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het succes van een bedrijf. In het tijdperk van digitale transformatie is het essentieel om zoveel mogelijk te weten over je eigen klanten en om een zo nauwkeurig mogelijk 360 graden beeld van de klant te realiseren. 

CRM pakketen ondersteunen bedrijven op verschillende gebieden en spelen een rol, zowel op operationeel en analytisch niveau als op communicatief en samenwerkingsniveau.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software voor de horeca

Van online reserveringen/bestellingen, tot de juiste kassasoftware: wij nemen de belangrijkste functies van horeca-software onder de loep.

Lees verder

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder