CRM voor de toerismebranche

CRM-systemen kunnen voor bedrijven in de sector toerisme een enorme bijdrage leveren. Het beheren van boekingen, inkopen en planningen maken voor uw personeel is allemaal mogelijk met de juiste CRM-software.

CRM is ook geschikt in tijden waarin het voor ondernemers moeilijker wordt. Vanwege deze reden willen wij de functies van CRM nader toelichten.

Inhoudsopgave

Wat is CRM?

Laten wij eerst kijken waar CRM voor staat. CRM is een afkorting voor ‘Customer Relationship Management’ of klantrelatiebeheer. Als er wordt gekeken naar de kern van CRM, dan bestaat het uit twee kanten. Je hebt de kant van het beheren van al het contact met de klanten en de kant van het automatiseren van processen.

Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen en weer te geven. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden geoptimaliseerd en beheerd. De functie van het systeem is om als centrale database voor alle klantgegevens en informatie te fungeren. Hierdoor krijgt elke bedrijf met CRM inzicht in hun eigen en potentiële klant.

Functionaliteiten voor de toerismebranche

Voor de sector toerisme kan CRM-software een verrijking zijn. Veel CRM-systemen kunnen worden aangepast naar de behoefte van de klant. Hierdoor kunnen de functionaliteiten juist worden afgestemd. Wij lichten de functionaliteiten toe die mogelijk zijn binnen de toerismebranche.

CRM-software als analysetool

In veel bedrijven wordt een CRM-systeem gebruikt als een analyse-instrument, dat bedrijven waardevolle informatie geeft over het gedrag en de voorkeuren van hun eigen klanten, maar ook van potentiële klanten. In de tijd van constant groeiende verwachtingen van de klant is het voor bedrijven cruciaal om hun eigen klanten te kennen en aan hun wensen te kunnen voldoen. Zeker omdat de concurrentie nooit slaapt. Wanneer een klant niet tevreden is met het aanbod of de service, wacht het andere bedrijf hem op.
Vanwege die reden is het gebruik van een juist CRM-systeem relevant. Uiteindelijk staat het directe contact met de klant centraal.

Hoe worden gegevens van gasten of klanten verzameld?

Afhankelijk van het soort bedrijf binnen de toerismebranche hebben verschillende bedrijven ook verschillende opties om gegevens over hun klanten te verzamelen. Volgens de AVG is dit voor persoonsgegevens alleen mogelijk met expliciete toestemming van de klant.

Hotels en het verzamelen van gegevens

Hotels kunnen als voorbeeld een e-mail voorafgaand aan het verblijf gebruiken om er voor het verblijf van een gaster erachter te komen in welke diensten deze gast geïnteresseerd is. Deze voorkeuren zijn handig voor het aanstaande verblijf. Ook op de lange termijn zijn deze voorkeuren waardevol om te weten. Als de voorkeuren via een interface rechtstreeks in een CRM-systeem worden opgeslagen, kunnen gerichte aanbiedingen en marketingcampagnes worden opgezet om gasten binnen te halen voor een volgend bezoek.

CRM: restaurants profiteren ook

Niet alleen hotels profiteren van een geschikt CRM-systeem, maar restaurants ook. Restaurants kunnen bijvoorbeeld een systeem gebruiken om de populariteit van bepaalde gerechten te beoordelen. Welke gerechten worden vaak besteld en welke amper?
Op basis van deze informatie kan het menu worden aangepast en kunnen meer gasten naar het restaurant worden verleid.
Ook kunnen gasten worden geïnformeerd over wijzigingen en acties via een gepersonaliseerde nieuwsbrief die via een e-mailinterface wordt verzonden.

Reisbuerau’s en touroperators

Hetzelfde geldt voor reisbureau’s en touroperators. Met CRM kunnen deze bedrijven met het gebruik van klantdata geoptimaliseerde en persoonlijke marketingcampagnes draaien waardoor er meer kans is op een hogere omzet.

Een juist CRM-systeem

De CRM-markt is groot en divers. Het zoeken naar de juiste software voor een bedrijf binnen de toerismebranche is lastig. Wij willen u daarom graag helpen. Via onze ‘website’ kunt u filteren en passende CRM-software vinden.
 

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software voor de horeca

Van online reserveringen/bestellingen, tot de juiste kassasoftware: wij nemen de belangrijkste functies van horeca-software onder de loep.

Lees verder

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder