Waarom jouw bedrijf moet investeren in lokale SEO
Hoe zorg je ervoor dat lokale klanten je op het internet weten te vinden?
Digitale vindbaarheid is belangrijker dan ooit. De meeste klanten starten hun zoektocht naar een product of dienst namelijk online. En dat is precies het moment om in contact te komen met een potentiële klant.
Maar hoe zorg je ervoor dat klanten je op het internet kunnen vinden? Sinds jaar en dag wordt hiervoor vertrouwd op SEO, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Wat dat precies inhoudt en waarom de term ‘lokale SEO’ met de dag belangrijker wordt, dat leggen we je uit in dit artikel.
Inhoudsopgave
- Search Engine Optimization: een definitie
- Wat is lokale SEO?
- Hoe werkt lokale SEO?
- Lokale SEO: een stappenplan
- De rol van het CRM-systeem
Search Engine Optimization: een definitie
Het doel van SEO is om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines als Google te laten verschijnen. Dat wil dus zeggen dat wanneer iemand iets Googlet, dat jouw website één van de eerste resultaten is die naar voren komt. Goed om te weten is dat het niet hetzelfde is als SEA, dat zijn namelijk de betaalde advertenties die je altijd aan het begin ziet.
Hoe werkt SEO?
Bij SEO draait het om relevante zoekwoorden. Je vult je website met content en informatie, en verwerkt daar woorden die voor jou en je klant relevant zijn. Verkoop je auto-onderdelen, dan vermeld je dus alle namen van deze onderdelen. Zo kan iemand die een onderdeel zoekt jouw website vinden.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is een tak van het vakgebied SEO. Naast activiteiten als on-page SEO, is het namelijk belangrijk om te focussen op je lokale doelgroep.
Stel dat je een Spaans restaurant in Purmerend hebt. Dan is natuurlijk iedereen buiten Purmerend ook welkom, maar zal je je in eerste instantie willen focussen op je lokale doelgroep. Termen als “Spaans restaurant” zijn nuttig, maar nog beter is “Spaans eten Purmerend”.
Waarom is lokale SEO belangrijk?
Google optimaliseert zijn algoritmen continu. Dat wil zeggen dat ze steeds kijken hoe ze hun gebruikers zo snel mogelijk van de meest relevante informatie kunnen voorzien. Dat is immers het hele doel van hun zoekmachine.
Tegenwoordig doen ze dat bijvoorbeeld door AI-resultaten te tonen, maar ook lokale SEO vinden ze dus erg belangrijk. Als jij op vakantie bent aan de andere kant van het land en je krijgt acute kiespijn: dan wil je een tandarts in die regio kunnen vinden. En Google wil je daar natuurlijk maar al te graag bij helpen. In Maastricht zal je daarom "Tandartspraktijk Maastricht” opzoeken, de zoekmachine zal je vervolgens voorzien van de meest relevante opties.
De praktijken die naar voren komen, zijn degene die hebben geïnvesteerd in local SEO. Zij hebben Google immers overtuigd dat zij de beste optie zijn voor de regio Maastricht.
Lokale doelgroep
Het voorbeeld dat we net gaven speelt vooral in op incidentele bezoekers. Maar ook inwoners van de stad Maastricht zijn op zoek naar de beste tandarts van de stad. Of misschien niet de beste, maar simpelweg een tandarts in de stad. En ook hier speelt lokale SEO op in.
Je trekt hierdoor namelijk ook bezoekers aan die al op zoek zijn naar jouw bedrijf, of beter gezegd je product of dienst. Iemand die in Amsterdam op zoek is naar een pizzeria, is ook daadwerkelijk van plan om daar te gaan eten. Kun je ze overtuigen met je website of recensies, dan heb je er waarschijnlijk een nieuwe klant bij.
Hoe werkt lokale SEO?
Net als SEO draait het bij lokale SEO-marketing om het targeten van keywords, oftewel sleutelwoorden. Dit zijn de zoektermen waar we het eerder over hadden. Er zijn allerlei tools beschikbaar die je laten zien welke zoektermen relevant voor jouw bedrijf zijn, en waar mensen naar zoeken. Vaak laten ze ook variaties van de zoekterm zien. Zorg dat je deze op natuurlijke wijze op je website verwerkt.
Restaurants gebruiken hun menubeschrijvingen, terwijl andere bedrijven blogs schrijven om klanten te trekken. Beide methoden zorgen er in ieder geval voor dat de woorden aandacht krijgen op je website. Google ziet dit en concludeert dat je expertise hebt. En zo kruip je langzaam maar zeker naar de top van de organische zoekresultaten.
Google Maps en Mijn Bedrijf
Maar wat als je geen tijd hebt voor contentmarketing, of je je website niet op natuurlijke wijze kan vullen met relevante sleutelwoorden? Dan is er gelukkig altijd nog een alternatieve optie.
In eerste instantie koppelt Google de zoekopdracht van de internetgebruiker aan je website. Als jij het eerder genoemde Spaanse restaurant in Purmerend bezit, dan is deze link snel gelegd. Maar er is ook nog een andere manier om Google te laten weten dat je het beste resultaat voor deze zoekopdracht bent. Dat doe je via Google Mijn Bedrijf. Hier vul je kosteloos al jouw gegevens in, zoals de naam van je bedrijf, de openingstijden en het adres. Hoe vollediger je profiel is, hoe groter de kans op succes.
Als het aankomt op local SEO, dan is Google Maps je beste vriend. Iemand die namelijk alleen "Spaans restaurant" opzoekt, zal bovenaan in de zoekresultaten gepresenteerd worden met de dichtstbijzijnde restaurants. Google laat zien waar het restaurant is, tot hoe laat het open is en laat zelfs zien of je alleen ter plaatse kan eten, of bijvoorbeeld ook kan afhalen. Allemaal informatie die het heeft opgehaald uit jouw bedrijfsprofiel.
Lokale SEO: een stappenplan
Goed, lokale SEO is dus relevant. Zover is inmiddels wel duidelijk geworden. Maar wat is nu het beste plan de campagne? We weten dat het slim is om een bedrijfsprofiel aan te maken en om relevante content te uploaden, maar hoe pak je dat het beste aan? Wij zetten de belangrijkste stappen op een rij, zodat jij straks zo efficiënt mogelijk aan de slag kan gaan.
Stap 1 | Een blik in de spiegel
We herhalen het vaak: ieder project begint met een blik in de spreekwoordelijke spiegel. Wie ben je, wat doe je en wat wil je voor jouw klanten betekenen? De antwoorden op deze vragen lopen namelijk als een rode draad door je SEO-strategie. Goede content ontstaat pas als je weet wie je bent, wat je doet en waarom.
Stap 2 | Een projectplan en creatie
Het begin van deze stap is heel simpel: je registreert je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf. Vul zoals gezegd het profiel zo volledig mogelijk in, zodat ze precies weten wie je bent en wat je doet. Onthoud: zo bepalen ze hoe relevant jij voor de zoekopdracht van een potentiële klant bent.
Het tweede deel van deze stap is iets lastiger: wat voor content ga je namelijk op je website publiceren? Er zijn bedrijven waarvoor dit gewoon iets minder relevant is. Een snackbar zal geen artikel schrijven over hoe je het beste een frikandel eet.
Toch wil dat niet zeggen dat SEO voor hen geen belangrijke rol speelt. Je moet namelijk nog steeds keyword-research doen, en bepalen welke termen belangrijk zijn. Deze verwerk je in de titel van je pagina, de URL of de meta-description (hier omschrijf je de inhoud van de pagina, om zodoende internetgebruikers te overtuigen om naar je website te komen).
Stap 3 | Betrokkenheid en samenwerking
Google hecht veel waarde aan de mening van het publiek. Recensies zijn daarom van levensbelang. Vraag klanten daarom om feedback, en vraag ze vooral om eerlijk te zijn. Goede recensies zijn natuurlijk leuk, maar uiteindelijk wil je ook weten wat eventueel beter kan. Reageer daarom ook op slechte recensies, zo laat je anderen zien dat je klachten en feedback serieus oppakt.
Je kan er daarnaast ook voor kiezen om met andere websites samen te werken. Deel leuk nieuws met de regionale omroep, of vermeld partners op je website. Als zij dat ook voor jou doen, dan wordt de link naar jouw domein sterker. Google ziet namelijk dat je op andere sites wordt vermeld: een bevestiging van jouw betrouwbaarheid.
Stap 4 | Onderhoud
Als je eenmaal bij deze stap bent aangekomen, is het belangrijk om door te blijven pakken. SEO is geen truc die je website met een klein beetje moeite naar de top van de zoekresultaten laat schieten. Het vraagt om aandacht, maar ook om andere factoren, zoals de technische kant van je website.
Zorg er daarom voor dat je website goed werkt, bijvoorbeeld. Als het 20 seconden duurt om een pagina te laden, haken internetgebruikers af. En dat zal Google je niet in dank afnemen.
Zorg er ook voor dat je website goed werkt op mobiele apparaten. De meeste zoekopdrachten waar lokale SEO zich op richt, zullen namelijk via een mobiel apparaat plaatsvinden.
De rol van het CRM-systeem
SEO is niet makkelijk. Maar er zijn wel manieren om het jezelf makkelijker te maken. In dit digitale tijdperk is er geen ondernemer meer die het allemaal op eigen houtje redt. Of tenminste, die zullen er ongetwijfeld zijn en petje af, maar ze zouden het zichzelf een stuk makkelijker kunnen maken met de juiste bedrijfssoftware.
Voor ondernemers die met lokale SEO aan de slag gaan, is een CRM-systeem een waardevol hulpmiddel. Deze software fungeert als een centrale database, waarin je alle relevante klantgegevens kunt vastleggen. Zo leer je meer over het doen en laten van je klant; cruciale informatie die je vervolgens weer kunt toepassen om je SEO te optimaliseren.
Lees ook: ‘Verbeter je SEO met behulp van CRM-software’
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
5 tips om je CRM-systeem sneller geaccepteerd te krijgen
Het succes van de nieuwe CRM-software valt of staat met de acceptatie van het personeel.
Lees verderAI-ticketing: 6 voordelen die je klantenservice verbeteren
Ontdek hoe AI-ticketsystemen klantvragen automatiseren, teams ontlasten en je klantenservice toekomstbestendig maken.
Lees verder