Cloud CRM voor ZZP

Cloud CRM voor ZZP

Cloud CRM voor ZZP is specifiek ontwikkeld voor zelfstandigen en is heel makkelijk te implementeren en is al verkrijgbaar vanaf enkele euro's per maand.

Vooral voor kleinere bedrijven, zelfstandigen en met name ZZP’ers is een CRM-systeem in de Cloud zinvol. ZZP’ers kunnen zeker veel toegevoegde waarde halen uit een CRM in de Cloud. Laten we de belangrijkste voordelen van een freelance Cloudoplossing eens nader bekijken en uitleggen waarom een dergelijk CRM-systeem zinvol kan zijn voor een individu of een klein team van ZZP’ers.

Wat is een ZZP’er?

ZZP’ers of freelancers zijn zelfstandige ondernemers zonder personeel. ZZP’ers zijn te vinden in zowat elke branche en zijn meestal zeer bekwame en gespecialiseerde professionals. Dit kunnen bijvoorbeeld programmeurs, journalisten, redacteuren, curatoren, muzikanten, docenten zijn, maar ook allerlei ambachtslieden die onafhankelijk zijn en geen directe arbeidsrelatie hebben.

Wat is een CRM-systeem?

Een CRM-systeem is per definitie een softwareoplossing voor bedrijven waarmee ze hun klanten- en contactbeheer kunnen organiseren en beheren. Bovendien bieden CRM-systemen vele andere functies die het relatiebeheer van een klant vergemakkelijken. 

Naast eenvoudig beheer van klantcontacten kunnen e-mails ook worden verbonden, workflows worden gemaakt of evaluaties worden uitgevoerd via het eigen klantenbestand van de klant. Op dit punt worden veel spannende marketingfuncties van kracht, waardoor een uitgebreide en meer gerichte promotie van de eigen klanten mogelijk wordt. Maar wat is nuttig voor de ZZP’er?

Waarom een CRM-systeem?

Waarom heeft zelfs een ZZP’er een CRM-systeem nodig? Het is de moeite waard om een kijkje te nemen in het dagelijkse leven van een ZZP’er. Omdat hij geen dienstverband heeft en feitelijk onafhankelijk is, moet hij er zelf voor zorgen dat nieuwe bestellingen worden ontvangen en dat hij weer werk heeft 0na voltooiing van het huidige project. Dat vereist een aanzienlijke hoeveelheid zelfmanagement en zelforganisatie. Zonder de juiste ondersteuning van een CRM-systeem kan dit snel leiden tot buitensporige eisen.

Waarom in de Cloud?

Waarom zou een ZZP’er nu gebruik maken van een CRM-systeem en vervolgens in de Cloud? Een deel van het antwoord komt van de manier waarop een ZZP’er werkt. Dit is meestal slechts voor een paar weken, voor een bepaald project of voor een specifieke kleine bestelling. Daarom worden ze gedwongen mobiel te zijn. Een cruciale eerste reden voor de Cloud. Ervan uitgaande dat u alles op uw eigen vaste computer of zelfs uw eigen server zou opslaan, zou dit niet alleen uw eigen mobiliteit ernstig beperken, het zou ook een onpraktische manier van werken vereisen.

Belangrijke functies van een CRM

Omdat de werkwijze van een ZZP’er voornamelijk mobiele eindapparatuur gebruikt, kijken we op dit punt ook naar de mogelijke toepassingen van een CRM-systeem in de Cloud dat voor alleen die mobiele apparaten is geoptimaliseerd voor meer detail.

Contact management

Een van de meest essentiële functies van een CRM-systeem is klant- en contactbeheer. Hierdoor kan de gebruiker alle contactmomenten voor een klant duidelijk op een centrale locatie opslaan. Een complete activiteitengeschiedenis, eventuele klantcommunicatie en een complete contactgeschiedenis worden opgeslagen in een centraal klantenbestand. Bovendien kunnen alle relevante contacten en contactpunten van de sociale media worden overgenomen, zodat het altijd mogelijk is om direct te zien hoe en wanneer de klant met het respectieve bedrijf omgaat. Als een klant belt, maar de oproep niet kan worden beantwoord, kan dit ook worden opgenomen in zijn klantenrecord. Voor de ZZP’er is klantbeheer en contactbeheer alleen maar logisch.

Als u misschien 15-20 verschillende klanten bijhoudt, dan zal het heel moeilijk zijn. Maar de kennis van haar klanten speelt een speciale rol in de wereld van vandaag. De klant wil verstrikt en worden gewaardeerd. Als u deze zich niet kunt herinneren, eerdere bestellingen kunt vergeten of sommige inhoud niet kunt onthouden, zal dit een negatief beeld op de ZZP’er werpen. Als u echter al deze informatie op een centrale locatie hebt, kunt u de klantdiscussie direct opnemen en een mogelijke bestelling accepteren. Dit bespaart niet alleen de klant, maar ook veel tijd voor uzelf.

Lead management

Met gericht leadbeheer kunnen conversieratio's en uiteindelijk de verkoop worden verhoogd. Met deze functie kunt u weloverwogen beslissingen nemen over hoe u uw marketingbudget het beste kunt gebruiken. Leads kunnen worden gevolgd van eerste contact tot voltooiing. Alle campagnes kunnen continu worden gevolgd en geoptimaliseerd via alle kanalen. Ook kan de marketing grotendeels worden geautomatiseerd. Speciale functies helpen bij het creëren, implementeren en beheren van efficiënte online campagnes die nieuwe leads genereren. 

Evenzo kan het systeem helpen om op het juiste moment in contact te komen met belangrijke besluitvormers of om een partnergemeenschap op te bouwen, wat helpt het partnernetwerk duurzaam te versterken en uit te breiden. Deze community kan worden gebruikt om doelen, projecten en activiteiten op een veilige plek te delen.

Workflows en aandelen

Een CRM-systeem in de Cloud heeft veel verschillende functies die de productiviteit verhogen. Niet alleen door mobiele apps te gebruiken om oproepen bij te houden, leads te bewerken of dashboards te bekijken, maar ook door e-mail, workflow of het synchroniseren en delen van bestanden te integreren, kunt u de productiviteit verhogen. 

Met de juiste functies kunnen bestanden worden gedeeld met anderen om eenvoudig content in real-time te bespreken of te volgen. Bestanden kunnen samen worden bewerkt en wijzigingen kunnen op elk gewenst moment eenvoudig worden bekeken en alle belanghebbenden kunnen automatisch worden gewaarschuwd voor eventuele wijzigingen. 

Bovendien maken functies voor  workflow het eenvoudig om bedrijfsprocessen te ontwerpen en automatiseren met slepen en neerzetten. Al deze functies helpen ZZP’ers om zichzelf beter te organiseren en beter met klanten te communiceren over uit te wisselen documenten.

Analyses en rapporten

Maar met alle verzamelde gegevens en documenten kunnen CRM-systemen veel meer doen. Hun werkelijke waarde ontvouwt zich wanneer deze gegevens worden geanalyseerd en geëvalueerd. Wie is bijvoorbeeld de meest waardevolle klant? Hoeveel tijd wordt geïnvesteerd in welke klanten en waar is dit winstgevend? Met duidelijk opgestelde dashboards die de belangrijkste kerncijfers voor alle zakelijke transacties weergeven, houdt u altijd alles in real-time in de gaten. 

Bovendien kunt u eenvoudig rapporten maken die de evolutie van al die statistieken nauwkeurig weergeven. Het is net zo gemakkelijk en snel om verkoopprognoses te maken die de productiviteit verder kunnen verhogen. Uiteindelijk helpen veel van deze evaluatiehulpmiddelen weloverwogen beslissingen te nemen. Of order A of order B voor een ZZP’er logischer is, hangt niet langer af van een subjectieve beslissing, maar kan worden besloten op basis van geldige gegevens. Dus, toekomstige verkoopkansen aan de klant, met het besluit opgenomen.

Dus waarom een Cloud CRM?

Bovendien hebben CRM-systemen vele opwindende extra functies, zoals volledig oproepbeheer of andere functies van de klantenservice. Zelfs als een CRM-systeem in het begin misschien overbodig lijkt, wanneer u alleen bent, wordt het systeem steeds logischer naarmate langere en succesvolle ZZP’ers op de markt zijn. 

Omdat de focus, ongeacht welk bedrijf vandaag meer op de klant staat. Wie dit niet goed oppakt loopt achter op de concurrentie. Daarom moeten ZZP’ers omgaan met de mogelijkheden om software in de Cloud te ondersteunen. Hierdoor kunnen gebruikers eenvoudig en snel een CRM-systeem in gebruik nemen. Functies kunnen geleidelijk worden toegevoegd, net zoals de gebruiker het nodig heeft. Ook speelt het kostenmodel een cruciale rol. Maandelijkse betalingen voorkomen een hoge initiële investering en ontlasten de ZZP’er.

Lees meer over:
Cloud CRM ZZP

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software voor de horeca

Van online reserveringen/bestellingen, tot de juiste kassasoftware: wij nemen de belangrijkste functies van horeca-software onder de loep.

Lees verder

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder