De top 10 CRM-systemen

Is een top 10-lijst de juiste manier om een geschikt CRM-systeem te vinden?

Dankzij titels als ‘Top 10 CRM-systemen’ denk je dat je een lijst met de tien beste CRM-systemen krijgt voorgeschoteld. Maar hoe behulpzaam zijn deze rankings nu echt voor bedrijven die op zoek zijn naar een geschikt systeem voor hun onderneming? Geven deze systemen wel een eerlijk beeld en waar zijn ze überhaupt op gebaseerd?

Daar zullen we in dit artikel dieper op ingaan. Dus voor alle duidelijkheid: je krijgt hier geen top 10-lijst met de beste CRM-systemen die er zijn. Deze helpen je namelijk helemaal niet bij het maken van de juiste keuze voor jouw bedrijf.

Inhoudsopgave

De diversiteit van een CRM-systeem

Het CRM-systeem is een softwareoplossing die bedrijven helpt met het organiseren en structureren van klantrelatiebeheer. Alle gegevens van klanten en alle interacties die je met hen hebt, worden vastgelegd in dit systeem. Aankopen, adressen, offertes, klachten en telefoongesprekken… als je iets over een klant wilt weten, dan ga je dat terugvinden in het CRM-systeem. 

Voordelen

Dit brengt talloze voordelen met zich mee. Niet alleen kan je de klant hierdoor nog sneller en beter van dienst zijn: het vermindert ook nog eens de hoeveelheid handmatige werkzaamheden. 

CRM-software kan namelijk ook bepaalde handelingen automatiseren. Bijvoorbeeld het verwerken van een contract, dat zojuist door een klant is ondertekend. De CRM-omgeving voorziet zijn gebruikers daarnaast ook van waardevolle inzichten en analyses. Zo ben je continu aan het leren over het doen en laten van je klant, zodat je hier steeds beter op in kan spelen. 

Modulaire inrichting

De meeste CRM-systemen zijn modulair ingericht. Dit houdt in dat ieder deel van het CRM verantwoordelijk is voor een specifieke taak. Zo maken klantprofielen meestal standaard onderdeel uit van de oplossing, maar kunnen bedrijven er bijvoorbeeld ook voor kiezen om hun sociale kanalen aan de omgeving te koppelen. Zo kunnen ze vanuit de CRM-omgeving eenvoudig interacties monitoren, en reageren op klantvragen. 

Veel bedrijven beschikken ook over andere softwaresystemen, zoals het ERP. Het is in dat geval belangrijk dat de CRM-software ook aan deze systemen gekoppeld kan worden; zo mis je nooit meer iets. 

Een top 10 is vaak misleidend

De modulaire inrichting van een CRM-systeem maakt al snel één ding duidelijk: ieder systeem is uniek. En zo kunnen we dus ook direct stellen dat er geen ‘top 10 CRM-systemen’ gemaakt kan worden. 'De beste' CRM-software bestaat namelijk niet. Er zijn systemen die beter bij jouw bedrijf passen dan andere, maar dat maakt het niet meteen 's werelds beste CRM-systeem. De software moet namelijk bij een onderneming passen; niet andersom. 

Populariteitswedstrijd

Dergelijke lijsten zijn overigens wel overal op het internet terug te vinden. Meestal bestaan deze uit de marktleiders en grote CRM-providers, zoals Salesforce of HubSpot. Maar misschien kan een kleinere leverancier je wel veel beter voorzien van het perfecte CRM-systeem. 

Waarom bestaan deze lijsten dan?

Misschien dat je deze vraag inmiddels hardop hebt gesteld. En eigenlijk is het antwoord daarop vrij simpel: omdat we altijd naar het best mogelijke product op zoek zijn. Er is animo voor, want talloze bedrijven zijn op zoek naar het beste CRM-systeem. Daarom worden dergelijke artikelen geschreven. 

Maar uiteindelijk maakt een lijst je niet altijd heel veel wijzer. De schrijver van die tekst weet namelijk helemaal niet wat voor bedrijf jullie zijn en nog veel belangrijker: welke specifieke behoeften jullie hebben. Dus hoe weet hij/zij welk CRM het beste bij jullie past?

Waar moet je wel op letten?

In de zoektocht naar een geschikt CRM-systeem, raden wij dus af om dit soort lijsten blindelings te vertrouwen. Ze geven je misschien een beeld van een aantal spelers op de CRM-markt, maar daar blijft het ook wel bij.

Het is aan te raden om te beginnen met een CRM-checklist. Deze lijst dekt namelijk alle aspecten van de zoektocht naar een geschikt CRM-systeem. Als je de punten op deze lijst één voor één afvinkt, dan sta je een stuk steviger in je schoenen. En als je weet wat je zoekt, dan is de kans veel groter dat je het ook daadwerkelijk gaat vinden. 

Branchespecifieke CRM

Pas als je je eigen wensen en behoeften in kaart hebt gebracht, is het tijd om de markt te gaan verkennen. En als je dat gaat doen, dan is het aan te raden om op zoek te gaan naar een branchespecifiek systeem.

In plaats van een lijst met wat namen die je vast en zeker kunnen helpen maar niet volledig aansluiten op je behoeften, ga je in dat geval op zoek naar leveranciers met kennis van jouw sector. Zij zorgen ervoor dat de software precies aansluit op de uitdagingen van de branche, zodat jij optimaal kan profiteren van het systeem. 

CRM-systemen vergelijken

We zeggen het volgende niet alleen omdat wij dit op onze website aanbieden, maar omdat wij daadwerkelijk vinden dat dit de beste manier is om een passend softwaresysteem te vinden. Als je als bedrijf op zoek bent naar een nieuw CRM-systeem; laat je dan niet misleiden door ranglijsten, maar maak gebruik van vergelijkingstools om te ontdekken welke leverancier het beste bij je past. 

Hoe werkt dat?

Het is eigenlijk heel simpel. Op onze website vul je de vergelijkingstool aan de linkerzijde van deze pagina in. Je kan al je voorkeuren zo specifiek mogelijk doorgeven: van bedrijfsgrootte en het aantal gebruikers, tot specifieke modules waarmee jij je CRM-omgeving wilt uitrusten. 

Als je deze lijst naar waarheid invult, dan zullen de meest geschikte leveranciers vanzelf naar voren komen. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een systeem dat maximaal 10 medewerkers moet ondersteunen, dan zullen de grote spelers waarschijnlijk afhaken. Maar je krijgt wel zicht op leveranciers die zich specialiseren in het formaat van jouw bedrijf.

Het resultaat? Een CRM-leverancier die waarschijnlijk veel meer betrokken zal zijn bij het toekomstige succes van jouw onderneming. 

Samenvattend

Rankings zijn leuk als je op zoek bent naar een nieuwe film om vanavond te kijken. Maar als je op zoek bent naar een CRM-systeem dat je alledaagse bedrijfsprocessen moet gaan veranderen, dan kan je deze lijsten beter links laten liggen. De verschillen tussen branches, bedrijfsprocessen en softwareleveranciers zijn simpelweg te groot om zonder diepgaande analyse te kunnen beoordelen welke systemen het beste bij je passen. 

Laat je daarom niet verblinden door ranglijsten en neem eens een kijkje op een vergelijkingswebsite. Deze geven je namelijk een goed overzicht van de verschillende CRM-systemen op de markt; in sommige gevallen laten ze zelfs zien in hoeverre het systeem op jouw specifieke behoeften aansluit. En zo weet je zeker dat het nieuwe CRM-systeem je klantrelatieprocessen naar nieuwe hoogten kan tillen. 

Laat je de CRM-leveranciers liever op jou afkomen? Vul dan de vragenlijst op onze startpagina in; wij zullen ervoor zorgen dat de juiste leveranciers met jou in contact komen. 

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Een gratis CRM-systeem: heb je daar wat aan?

Waarom zou je voor CRM-software betalen, als het ook gratis kan?

Lees verder

De rol van het CRM-systeem in fieldmarketing

Fieldmarketing is één van de meest toegepaste marketingkanalen. Wat het precies inhoudt en hoe het CRM-systeem dit kan bevorderen, dat lees je hier.

Lees verder