Wat is ERP?

Wat is ERP?

Wat is ERP? Hoe werkt het? En waarom het vinden van de juiste leverancier zo belangrijk is.

Iedere afdeling binnen een onderneming heeft zijn eigen werkwijze. Deze werkzaamheden worden in de meest gevallen ondersteunt door software. Dit kan zo eenvoudig zijn als een Excel sheet waarop de voorraad wordt bijgehouden of zo uitgebreid als een compleet CRM systeem voor de verkopers.

Wanneer een medewerker verkoop de voorraad wilt checken zal deze contact op moeten nemen met iemand uit het magazijn. Deze onderbreekt zijn werkzaamheden, start de computer, checkt de Excel sheet, geeft de aantallen van het product door en gaat verder met waar was hij ook alweer gebleven? Dit kan makkelijker.

Een Enterprise Resource Planning of ERP systeem automatiseert en verbindt bedrijfsprocessen binnen een onderneming. Alle gegevens worden in een centrale database opgeslagen en zijn daardoor toegankelijk voor iedere medewerker.

Hoe werkt een ERP systeem?

Een ERP systeem wordt opgebouwd uit verschillende modules. Iedere module omvat een afdeling van het bedrijf. Zo heeft de afdeling verkoop een aparte module maar ook personeelszaken en de administratie beschikken over een eigen module. Deze modules bevatten functionaliteiten die alleen nodig zijn voor een specifieke afdeling.

Iemand van de afdeling verkoop hoeft geen voorraad te beheren en heeft dus niets aan een functie die hem verteld waar in het magazijn een product zich bevindt. Toch zou het erg handig zijn als de verkoper inzicht heeft in de gegevens van het magazijn, zoals hoeveel er nog van een bepaald product op voorraad is.

Het samenbrengen van de gegevens van deze afdelingen zorgt ervoor dat alle gegevens in één centrale database worden geregistreerd en opgeslagen. Hierdoor zijn de gegevens voor iedereen binnen de onderneming beschikbaar.

Maatwerk

Er zijn voor alle afdeling modules beschikbaar met de bijbehorende functionaliteiten. Er zijn een aantal standaard modules met even standaard functionaliteiten. Het probleem is echter dat een bedrijf nooit standaard is.

Sommige functionaliteiten zijn bij bijna ieder bedrijf nodig. De afdeling personeelszaken zal altijd moeten bijhouden hoeveel ziekte- of verlofdagen iemand heeft opgenomen. Andere functies komen alleen voor bij een bepaalde sector. Een onderneming in de bouw heeft hoogstwaarschijnlijk weinig aan een systeem waar ook een kassa op aangesloten kan worden.

En dan zijn er nog de werkprocessen die zo specifiek zijn dat ze slechts bij één bedrijf worden uitgevoerd. Hier zijn geen standaard functionaliteiten voor en zal er maatwerk aan te pas moeten komen. Deze processen zijn de reden dat het vinden van de juiste ERP leverancier zo belangrijk is. 

De leverancier

De onderneming gaat in samenwerking met de leverancier om tafel. Hier wordt besproken wat de unieke werkzaamheden inhouden en hoe het systeem hen daarbij kan ondersteunen.

Een leverancier met ervaring binnen de sector waar het bedrijf zich in bevind kan hierbij uitkomst bieden. Deze heeft eerder met soortgelijke bedrijven gewerkt en is enigszins bekend met dergelijke processen. Het grote voordeel hiervan is dat de leverancier niet alleen als ontwikkelaar maar ook als adviseur kan optreden. Een onderneming heeft eisen en wensen voor een systeem maar bij een investering van zo’n grote omvang is het goed om met een partij in zee te gaan die meedenkt en aanvult wanneer dat nodig is.

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder