5 tekenen dat je toe bent aan een nieuw softwaresysteem
Herken je jezelf in een van de volgende signalen? Dan is het tijd om je CRM-systeem te heroverwegen.
Er is altijd een tijd van komen, en een tijd van gaan. Daar ontkomen we simpelweg niet aan. Ook je CRM-systeem is op een gegeven moment aan vervanging toe. Een overeenkomst loopt meestal voor een bepaalde periode. Wanneer deze periode verstrijkt, stel je jezelf de vraag: zijn we nog tevreden met het huidige systeem?
Bevind jij je momenteel in deze situatie? Of weet je nu al dat je wilt overstappen, ook al loopt je contract nog? Dan is het belangrijk dat je deze keuze weloverwogen maakt. De aanschaf van nieuwe software is namelijk een flinke investering.
Daarom zetten we in dit artikel vijf duidelijke signalen op een rij. Herken je ze? Dan is de kans groot dat het tijd is voor een nieuw CRM-systeem.
Inhoudsopgave
- #1 | Er zijn nog altijd teveel handmatige taken en losse oplossingen
- #2 | De leverancier stopt ermee
- #3 | Data is goud waard, maar doe je er wel wat mee?
- #4 | Het systeem groeit niet met je mee
- #5 | Het systeem voldoet niet aan de eisen
- Dus, wat nu?
- Conclusie
#1 | Er zijn nog altijd teveel handmatige taken en losse oplossingen
Automatisering is een van de kernkwaliteiten van software. Het systeem neemt repetitieve taken uit handen, zodat jij tijd overhoudt voor belangrijker werk. Het invoeren van contactgegevens, het ophalen van statistieken afkomstig uit je marketingcampagnes… het is allemaal de taak van je CRM-systeem.
Daarnaast gebruik je vaak meerdere losse tools naast je CRM. Bijvoorbeeld voor e-mailmarketing of boekhouding. Goede CRM-oplossingen koppelen die tools zodat gegevens automatisch worden uitgewisseld.
Kortom: dát is wat je van een CRM mag verwachten. Lees je dit en krijg je het gevoel dat het niet helemaal op deze manier verloopt? Dan is het tijd om alternatieven te verkennen. Je investering in tijd, geld en moeite wordt dan simpelweg niet goed benut.
#2: De leverancier stopt ermee
Zoals gezegd: ook software en leveranciers houden ooit op. Soms stopt de leverancier ermee, of wordt het systeem simpelweg uitgefaseerd. In beide gevallen moet je op zoek naar vervanging.
Cybersecurity: het belang om verder te kijken
Sommige gebruikers denken misschien dat ze het systeem gewoon kunnen blijven gebruiken. Maar verouderde software brengt grote risico’s met zich mee.
Wanneer het namelijk niet meer wordt ondersteund, wordt de applicatie kwetsbaarder tegen dreiging van buitenaf. Ze worden niet meer up-to-date gehouden en foutjes worden niet langer opgelost. Juist die updates hielden je softwareomgeving veilig. Je CRM bevat gevoelige klantdata: daarom is doorwerken met verouderde software echt geen optie.
#3: Data is goud waard, maar doe je er wel wat mee?
Met CRM-software moet je gegevens snel en overzichtelijk kunnen vinden. Het CRM is immers de centrale plek waar je klantdata samenkomt. Wat je ook zoekt, je moet het met een paar klikken terug kunnen vinden.
Helaas is dit niet altijd de realiteit. En in dit digitale tijdperk moet je proactief kunnen reageren op veranderingen in je markt. Kun je data lastig terugvinden of krijg je geen inzichten uit je CRM? Dan is het tijd voor iets anders.
#4: Het systeem groeit niet met je mee
Veel organisaties willen blijven groeien. Het is in dat geval wel belangrijk dat het systeem ook met je mee kan groeien. Je moet bijvoorbeeld eenvoudig nieuwe gebruikers toe kunnen voegen. Breid je internationaal uit? Dan moet het CRM ook meertalig zijn.
Niet iedere leverancier kan met deze verzoeken omgaan. Sommige aanbieders focussen zich uitsluitend op kleine ondernemers zonder plannen om internationaal uit te breiden. Als jij dus niet langer onder deze doelgroep valt, is het tijd om op zoek te gaan naar een nieuw CRM-systeem.
#5: Het systeem voldoet niet aan de eisen
Dit is misschien wel het duidelijkste signaal: je bent niet tevreden over de huidige softwareoplossing. Waar dat precies mee te maken heeft, dat mag je geheel zelf invullen. Misschien is het systeem traag, of werkt de interface onlogisch. Wat het probleem ook is: het is reden genoeg om rond te kijken.
Dus, wat nu?
In de vorige statements hebben we eigenlijk al een beetje antwoord gegeven op deze vraag. Herken je je in een van de bovenstaande punten, dan is het tijd om jezelf opnieuw te oriënteren. Je huidige systeem remt namelijk je processen en gaat je op termijn geld en tijd kosten.
Branchespecifieke CRM-software
Veel bedrijven gaan tegenwoordig op zoek naar een branchespecifiek CRM-systeem. Deze systemen worden ontwikkeld door leveranciers met kennis van jouw branche. Ze begrijpen dus precies met welke uitdagingen je dagelijks te maken krijgt. Het systeem is dan ook precies op deze alledaagse uitdagingen afgestemd. Zo weet jij zeker dat je het meeste uit de CRM-software gaat halen.
Conclusie
Vroeg of laat merk je dat je CRM niet meer voldoet. Misschien is het traag, verouderd of onduidelijk geworden. Of misschien stopt de softwareleverancier er wel mee, of is het niet in staat om met je organisatie mee te groeien. Dat zijn stuk voor stuk signalen om op zoek te gaan naar iets anders.
Ben je op zoek naar een nieuw CRM-systeem? Laat dan je gegevens achter via het formulier op onze startpagina. Wij koppelen jouw wensen aan de leverancier die het beste bij je past.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
CRM-software: de directe en indirecte kosten
Het is cruciaal om de kosten van je toekomstige CRM-systeem vooraf goed in kaart te brengen.
Lees verderOn-page SEO: wat houdt dat precies in?
Zichtbaarheid begint met een strategie: ontdek hoe On-page SEO jouw website laat groeien.
Lees verder