Sportschool

CRM-software voor sportscholen

Met CRM software voor sportscholen beheer je eenvoudig de ledenadministratie, regel je de procedures voor inchecken en trek je nieuwe klanten aan met behulp van marketing campagnes.

In het tijdperk van digitale transformatie kunnen bedrijven uit alle sectoren profiteren van het gebruik van geschikte bedrijfssoftware. Om het volledige potentieel van een dergelijk systeem te kunnen ontwikkelen, moet het echter worden ontworpen voor de individuele processen van de betreffende industrie. Om deze reden willen we hieronder de CRM-software speciaal voor fitnessstudio's nader bekijken.

Inhoud

CRM software voor sportscholen

CRM beschrijft de consistente afstemming van een bedrijf of organisatie op de eigen klanten. Dit gaat ook hand in hand met het systematisch inrichten van klantrelatieprocessen. Met CRM-software kunnen bedrijven al deze processen digitaal in kaart brengen. Hoewel allerlei soorten bedrijven kunnen profiteren van het gebruik van een CRM, verschillen de vereisten soms erg van bedrijf tot bedrijf.

Deze zijn ze nauw verwant aan de branche van het betreffende bedrijf. Sportscholen kenmerken zich bijvoorbeeld door het feit dat hun klanten lid zijn. Daarnaast is het veelal nodig om de klantrelatieprocessen over meerdere vestigingen en locaties heen te managen.

Belangrijke functies voor gyms

Deze eigenaardigheden hebben een direct effect op de vereiste omvang van de functies van een CRM-software. Hieronder worden drie belangrijke functies van een CRM-systeem voor fitnessstudio's nader toegelicht. Er moet echter worden benadrukt dat er geen aanspraak op volledigheid wordt gemaakt. Het is ook een algemeen overzicht. Welke functies in individuele gevallen nodig zijn, kan van bedrijf tot bedrijf verschillen.

Marketing voor fitness studio's

Een marketingstrategie kan sterk verschillen van bedrijf tot bedrijf. Er zijn echter enkele basisovereenkomsten op het gebied van fitnessstudio's of best practices die in de loop van de tijd in deze branche zijn ontstaan. Denk hierbij aan het gebruik van social media en verwijzingsprogramma's (aanbevelingsprogramma's).

Sociale media

Het integreren van social media in je eigen CRM-strategie wordt ook wel social CRM genoemd. Steeds meer bedrijven gebruiken sociale media zowel voor marketingdoeleinden als voor directe verkoop van hun eigen producten en diensten. In het tijdperk van influencers en zelfoptimalisatietrends is het gebruik van sociale media zoals Instagram & Co. voor marketingdoeleinden ook logisch voor fitnessstudio's. Door de sociale netwerken te koppelen aan je eigen CRM, is er een naadloze gegevensoverdracht. De effectiviteit van social media campagnes kan direct in CRM worden gemeten en geëvalueerd.

Ledenadministratie van uw gym

De klanten van een fitnessstudio zijn de leden. Een CRM-software voor fitnessstudio's zou zich daarom volledig moeten concentreren op het ledenbeheer. Dit omvat verschillende verantwoordelijkheden. Ledenbeheersoftware moet bijvoorbeeld een geïntegreerd contributie- en claimbeheersysteem hebben. Daarnaast is een geïntegreerd rooster- en cursusbeheersysteem aan te bevelen, waarmee u alle aankomende activiteiten kunt plannen en bekijken en kunt afstemmen met uw eigen personeelsplanning.

Verwijzingsprogramma's

Een andere veelbelovende maatregel zijn aanbevelingsprogramma's, waarbij fitnessstudio's bestaande leden de mogelijkheid geven om nieuwe leden voor hen te werven uit hun eigen familie of vrienden. Hiervoor krijgen ze meestal een krediet of iets dergelijks van de studio. Als deze programma's met succes worden opgezet, heeft de sportschool zelf de mogelijkheid om de eigen marketingkosten voor het werven van nieuwe leden aanzienlijk te verminderen. Om deze reden zou CRM-software voor fitnessstudio's verwijzingsprogramma's volledig moeten ondersteunen; van het automatisch versturen van corresponderende e-mails naar bestaande leden tot creditering.

Verwerking van betalingen

De betalingsverwerking zelf kan ook onderdeel zijn van de CRM-software. Enerzijds betreft dit de ledenadministratie; bijvoorbeeld door verschillende betaalmethoden te integreren zoals automatische incasso of verschillende betalingsintervallen per lid.

Betalen met de ledenpas

Anderzijds is er ook de mogelijkheid om de betaalprocessen ter plaatse in de studio te integreren. RFID-chips kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om dit in te stellen. U bent niet langer afhankelijk van contant geld bij drank- of snackautomaten, maar heeft slechts één chip nodig voor het betalingsproces. De klantenrekening wordt dan automatisch gedebiteerd met het bijbehorende bedrag.

Klanttevredenheid en klantervaring (CX)

Churning klanten zijn niet ongewoon in de fitness-industrie. Veel nieuwe klanten gebruiken het lidmaatschap slechts voor een korte periode voordat ze het contract beëindigen. Naast bepaalde seizoensschommelingen, die niet te vermijden zijn, moet de loyaliteit van bestaande klanten een hoge prioriteit hebben. Om dit mogelijk te maken moet het beschikken over diepgaande klantkennis. Alleen degenen die hun eigen klanten kennen, kunnen op lange termijn in hun behoeften voorzien.

Klantenbinding in fitnessstudio's

Om deze reden is het raadzaam om regelmatig klanttevredenheidsgegevens te verzamelen en dienovereenkomstig in CRM te analyseren en te verwerken. Alleen zo kunt u ervoor zorgen dat klanten op lange termijn aan uw eigen bedrijf kunnen worden gebonden. Zeker in een stedelijke omgeving, waar de concurrentie groot is en dus de alternatieven voor leden veelal divers zijn, dienen bedrijven groot belang te hechten aan de loyaliteit van hun eigen klanten. Dit vraagt om continue monitoring en optimalisatie van de klantbeleving (CX). Het is bijvoorbeeld aan te raden om een zelfbedieningsportaal in te richten waar leden basisprocessen kunnen uitvoeren, zoals het verlengen of beëindigen van hun lidmaatschap.

Conclusie: de juiste CRM-software voor je sportschool

Samenvattend kan worden gesteld dat fitnessstudio's op een aantal essentiële aspecten verschillen van bedrijven in andere branches en specialisaties. Om ervoor te zorgen dat CRM-software zijn volledige potentieel kan ontwikkelen, moet deze ook zijn ontworpen voor de specifieke processen en procedures van een fitnessstudio. Dit vraagt bijvoorbeeld om een geïntegreerde ledenadministratie. Ook moeten de marketingprocessen die typisch zijn voor deze branche in kaart kunnen worden gebracht. Last but not least maken geïntegreerde betaalfuncties administratieve processen veel eenvoudiger en zorgen voor standaardisatie en automatisering over meerdere locaties.

Lees meer over:

Big data en CRM, gaat dat samen?

In de digitale wereld is Big Data het gene wat organisaties doen groeien. Wij leggen u graag uit hoe Big Data samen met CRM meer omzet kan betekenen voor bedrijven.

Lees verder

CRM voor verzekeraars

CRM helpt verzekeraars om klantcontact te optimaliseren. Wij leggen u uit hoe dit mogelijk is.

Lees verder