Zelfscankassa’s: de toekomst van detailhandel?

Eenvoudig en snel betalen, zonder menselijke tussenkomst. Is dat wat ons in de toekomst uitsluitend te wachten staat?

Zelfscankassa’s zijn in veel winkels niet meer weg te denken. Sommige mensen raken zelfs geïrriteerd als ze bij een drukke supermarkt komen die de systemen nog niet heeft geïmplementeerd. 

Desalniettemin zijn zelfscankassa’s in volle opmars; het laat zien hoe de wensen en verwachtingen van kopers zijn veranderd. Velen geven de voorkeur aan een snel systeem, in plaats van het ‘oude’ systeem waarbij klantinteractie komt kijken. 

Mocht je met jouw bedrijf overwegen om aan de slag te gaan met zelfscankassa’s, dan ben je aan het juiste adres. Wij kijken in dit artikel namelijk naar de voordelen van deze apparaten, waar je allemaal op moet letten en de rol van het CRM-systeem. 

Inhoudsopgave

Zelfscankassa’s: wat is het idee erachter?

Een zelfscankassa voorziet klanten van een manier om het proces van afrekenen zelfstandig af te handelen. Het is een alternatief voor de traditionele kassasystemen in retail, waar een van de medewerkers het voor je doet. 

We kunnen onderscheid maken tussen twee verschillende soorten zelfscankassa’s:

  1. Stationaire zelfscankassa: hier reken je de producten af bij de kassa zelf. Je verzamelt dus al je boodschappen, en scant ze één voor één bij de zelfscankassa.
  2. Mobiele zelfscankassa: via deze methode scan je de producten in de winkel, voordat je ze in je mandje stopt. Dit vindt plaats via een mobiel apparaat, zoals een handscanner. 

De voordelen

Velen zien zelfscankassa’s als een groot voordeel. Zij zien het als een verbetering van hun winkelervaring; producten kunnen op eigen gemak gescand en betaald worden, zonder de inbreng van een kassamedewerker. In veel gevallen zorgen zelfscankassa’s ook voor kortere rijen, wat de klantbeleving alleen maar positief zal beïnvloeden. 

Voor de winkeleigenaren brengen de systemen ook een aantal voordelen met zich mee. Zo creëert deze retail-software meer kassa’s, die tegelijkertijd doorgaans door één of twee medewerkers bemand moeten worden. Winkels kunnen hierdoor meer klanten in een korter tijdsbestek bedienen.

Voor iedereen

Wat vooral prettig is, is dat de mogelijkheid tot zelfbediening bijdraagt aan een betere winkelervaring voor iedereen. Het is een oplossing voor iedereen die snel en gemakkelijk wil afrekenen, maar het zorgt er ook voor dat de reguliere kassa’s minder druk zijn. En dat is weer prettig voor klanten die bijvoorbeeld met contant geld willen betalen. Een win-win situatie dus. 

De keerzijde van zelfscan

Ondanks de vele positieve aspecten, komen zelfscankassa’s ook met de bijbehorende nadelen. We beginnen met de vergrote kans op diefstal. Zo liet supermarktketen Jumbo in 2024 weten dat er alleen bij hen al jaarlijks voor ruim 100 miljoen euro aan producten wordt gestolen. En of dit nu bewuste diefstal is, of dat de klant het simpelweg vergeet te scannen: de winkelier voelt het in zijn portemonnee. Zij moeten daarom de juiste voorzorgsmaatregelen nemen; een investering die ook nooit gratis is.

Zelfscankassa’s versnellen in de meeste gevallen het afrekenproces, maar dat is niet altijd het geval. Het komt soms namelijk voor dat meerdere klanten tegelijkertijd worden onderworpen aan een steekproef; zij moeten vervolgens wachten op hun beurt, terwijl de medewerker hard werkt om iedereen zo snel mogelijk te controleren. 

Training en AI

Winkels die dus beschikken over een zelfscan, moeten daarom investeren in het voorkomen van deze problemen. Denk hierbij aan training voor het personeel, waardoor zij diefstal sneller herkennen en tevens weten hoe ze dergelijke situaties adequaat moeten afhandelen. 

In dit digitale tijdperk wordt er voor dit soort uitdagingen vaak ook naar de technologie gekeken. Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer winkeliers de mogelijkheden van AI proberen te ontdekken. Deze slimme systemen kunnen winkeldiefstal sneller herkennen en tegengaan. Toch zien we deze vorm van preventie nog niet al te vaak terug: het brengt namelijk behoorlijk wat privacy-gerelateerde uitdagingen met zich mee. 

De rol van het CRM-systeem

Mochten bedrijven toch aan de slag willen gaan met een zelfscankassa, dan is het van groot belang dat zij beschikken over een CRM-systeem voor retail. Software ter ondersteuning van Customer Relationship Management (CRM) kan ze namelijk helpen om patronen te herkennen in transacties en gedragingen. Hierdoor krijgt de gebruiker een beter beeld van het aankoopgedrag van hun klanten. 

Door deze gegevens te verzamelen, kunnen bedrijven gerichter werken aan het bevorderen van de klanttevredenheid. Als zij namelijk kunnen inzien dat je een bepaald product vaak koopt, dan kunnen ze gepersonaliseerde aanbiedingen voor je maken. Retailers kunnen hierdoor nóg gerichter inspelen op de behoeften van hun klanten.

Lees ook: ‘Alles over het Retail CRM: onmisbaar voor de detailhandel 

Samenvattend

Zelfscankassa’s zijn niet meer weg te denken uit de moderne winkel. Zowel klanten als winkeliers profiteren volop van de technologie: klanten kunnen sneller afrekenen en zodoende ook weer sneller hun dag vervolgen. Retailers kunnen de data uit deze systemen met behulp van het CRM benutten om meer te leren over het doen en laten van hun klant.

Ondanks de obstakels en uitdagingen die de systemen met zich meebrengen, lijken zelfscankassa’s de toekomst van retail te zijn. Een ontwikkeling die we niet geheel verrassend kunnen noemen, zeker in dit digitale tijdperk waarin de consument zo snel en efficiënt mogelijk geholpen wil worden. 

Bron

MAX Meldpunt: ‘De nadelen van de zelfscankassa: hoe een onschuldige vergissing kan escaleren’ - 1 november 2024
Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De top 10 CRM-systemen

Is een top 10-lijst de juiste manier om een geschikt CRM-systeem te vinden?

Lees verder

Een gratis CRM-systeem: heb je daar wat aan?

Waarom zou je voor CRM-software betalen, als het ook gratis kan?

Lees verder