CRM consultant inhuren

Is het inhuren van een CRM-consultant wel een goed idee?

Een CRM consultant inhuren is een van de manieren om te zoeken naar CRM software. Maar is dit wel de beste oplossing?

De zoektocht naar geschikte CRM-software kan soms lastig zijn, daarom vragen veel bedrijven externe consultants om ze daarbij te ondersteunen.

Hier leggen we uit waarom het zo moeilijk kan zijn om de juiste oplossing voor uw bedrijf te vinden en waarom externe adviesdiensten niet altijd de sleutel tot succes zijn.

We willen duidelijk maken wanneer externe adviesdiensten echte waarde kunnen toevoegen en wanneer ze zelfs misleidend en schadelijk voor het bedrijf kunnen zijn. Daarvoor willen we echter kijken naar de algemene functionaliteit van CRM-software om beter te begrijpen waarom het ene CRM-systeem niet hetzelfde is als het andere.

Een CRM consultant inhuren voor de zoekopdracht

Daarom maken veel bedrijven graag gebruik van externe adviesbureaus bij het zoeken naar een passende oplossing. Hier bespaart u uzelf de zoektocht en kunt u zich concentreren op uw core business.

Extern advies steeds populairder

Adviesdiensten met betrekking tot digitaliseringsstrategieën zijn de laatste tijd steeds populairder geworden. Aangezien veel bedrijven hun eigen expertise op het gebied van CRM-software en de bijbehorende CRM-markt missen, maken zij graag gebruik van dergelijke diensten.

Op dit punt willen we de voor- en nadelen van deze externe consultatie aanpakken en wijzen op mogelijke gevaren.

Voordelen van extern CRM advies

Zoals eerder vermeld, kan het inhuren van een externe CRM consultant een echte troef zijn. Zeker als u voor het eerst CRM-software in uw bedrijf wilt integreren en geen eigen expertise heeft.

De ontbrekende kennis inkopen

Dit geldt in het bijzonder voor kleine of middelgrote bedrijven zonder eigen IT-afdeling. Ze kunnen immers profiteren van de expertise van een externe consultant. Hij kent de markt meestal veel beter en kan direct contact leggen met mogelijke aanbieders.

Eigen personeelsmiddelen besparen

Er hoeven ook geen persoonlijke middelen te worden gebruikt voor het zoeken. Eigen medewerkers zouden zich eerst met de zaak vertrouwd moeten maken voordat ze op zoek kunnen gaan. Externe adviseurs kunnen dit proces aanzienlijk verkorten op basis van bestaande expertise.

Vind snel de beste CRM software

Je wisselt dus geld voor tijd. Een goede optie voor bedrijven met krappe schema's. De externe CRM-consultant zoekt naar mogelijke systemen op basis van uw ideeën en wensen en presenteert deze aan u. U bespaart tijd en krijgt een gefundeerde selectie van systemen die perfect bij uw bedrijf passen.

Nadelen van extern CRM advies

Er zijn echter ook nadelen bij het inhuren van een externe serviceprovider voor de CRM-zoekopdracht. Zeker als deze laatste niet onafhankelijk is en probeert bepaalde systemen over te brengen waarvoor hij mogelijk compensatie ontvangt.

Onafhankelijkheid van de adviseur is cruciaal

De objectiviteit en onafhankelijkheid van de adviseur zijn bepalend voor de waarde van de adviesdienst. Hierbij moet de focus altijd liggen op het zoekende bedrijf en niet op de aanbieder van de software. Adviesbureaus zijn onafhankelijk en adviseren naar beste weten maar er zijn ook mensen die deze objectiviteit niet garanderen.

Verkeerde CRM-software schadelijk voor bedrijf

Voorzichtigheid is hier geboden. Als u een CRM systeem kiest dat niet voldoende in uw eigen behoeften voorziet, kan dit schadelijk zijn voor uw bedrijf. Als belangrijke gebieden niet in de software is opgenomen wordt er veel geld geïnvesteerd in een systeem dat niet het gewenste resultaat kan opleveren.

Advies kost geld

Een ander nadeel van extern advies komt zeker altijd tot uiting in de kosten. Extern advies is niet goedkoop en u moet zich ervan bewust zijn dat een adviesdienst altijd een zekere mate van eigen inbreng omvat. De consultant moet weten waar u naar op zoek bent, welke functies u met het CRM moet gaan en hoeveel gebruikers met het systeem moeten werken. De tijd dat u met de consultant om tafel zit valt ook binnen deze te maken kosten.

Conclusie: Wees voorzichtig met extern CRM-advies

Als een bedrijf onvoldoende expertise of tijd heeft om de zoektocht naar geschikte CRM-software uit te voeren, kan er beroep worden gedaan op externe adviesdiensten. De onafhankelijkheid en objectiviteit van de adviseur moet echter in acht worden genomen. Daarnaast hangt er aan iedere dienst een prijskaartje. 

Tegelijkertijd mag niet worden vergeten dat uw eigen betrokkenheid bij de CRM-zoektocht niet volledig kan worden uitbesteed. Bedrijven moeten daarom zorgvuldig overwegen of een externe dienst op dit moment absoluut noodzakelijk is.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder