Is het inhuren van een CRM-consultant wel een goed idee?

Het kan een goed idee zijn. Maar of het de allerbeste oplossing is? Dat leggen we hier uit.

De zoektocht naar het perfecte Customer Relationship Management (CRM)-systeem is absoluut niet eenvoudig. Er zijn zoveel zaken waarmee men rekening moet houden en dan hebben we nog niet eens gekeken naar het aanbod. Talloze leveranciers met ieder hun eigen systeem… het is dan ook niet verrassend dat veel bedrijven ondersteuning zoeken bij een externe consultant. 

Maar is dit wel de beste oplossing, of kun je dit geld beter elders investeren? Daar zullen we in dit blog dieper op ingaan. 

Inhoudsopgave

Een CRM-consultant inhuren

Bedrijven die zelfstandig op zoek willen gaan naar passende business-software, zullen al vrij snel merken hoe lastig dat kan zijn. Niet omdat het moeilijk is om een geschikt systeem te vinden, maar juist vanwege de enorme omvang van aanbieders en systemen. Iedereen zegt het beste systeem te verkopen, maar hoe ontdek je nu precies of dit CRM-systeem ook écht bij jouw bedrijf past?

Extern advies is populair

In dit digitale tijdperk gaan steeds meer bedrijven regelmatig op zoek naar extern advies. De adviseurs hebben er immers meer verstand van. Het mag dan misschien wat kosten, maar in veel gevallen verdien je deze kosten uiteindelijk met behulp van het nieuwe CRM weer terug. 

Vaak heeft het inschakelen van een adviseur twee redenen: allereerst hebben veel bedrijven simpelweg niet de nodige kennis. Ze hebben wel een idee van wat CRM-software precies inhoudt en wat het kan, maar om vervolgens op zoek te gaan naar een systeem dat ook daadwerkelijk feilloos kan ondersteunen bij hun eigen bedrijfsprocessen? Dat is weer een compleet ander verhaal. 

Maar de keuze om een adviseur in te schakelen kan ook een heel simpele reden hebben: terwijl de consultant op zoek gaat, kan het bedrijf zich blijven focussen op de core business. 

Lees ook: '5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken'

3 voordelen van extern CRM-advies

Zoals gezegd kan het inhuren van een externe CRM-consultant een slimme troef zijn. Zeker als het om je eerste CRM-systeem gaat en je niet over bijzonder veel expertise beschikt. Laten we de belangrijkste voordelen eens op een rij zetten. 

1 | Ontbrekende kennis inkopen

Zeker in het mkb komt het veel voor dat men niet over een eigen IT-afdeling beschikt. Zij kunnen in het bijzonder profiteren van extern advies. De adviseur kent de markt namelijk als geen ander en kan gebruik maken van zijn of haar eigen connecties op de softwaremarkt.

2 | Middelen besparen

Tuurlijk, het kost wat. Maar wat zal het kosten als een medewerker uitvoerig op zoek moet gaan naar het juiste CRM-systeem? Tijd is geld en iedere minuut die je er zelf aan besteedt, had ook in een andere activiteit gestoken kunnen worden. 

3 | Snel en effectief

Het inschakelen van een externe adviseur is eigenlijk niet meer dan het inruilen van geld voor tijd. In een tijdperk waarin alles zo snel mogelijk geregeld moet worden, kan dit dus een belangrijk voordeel zijn. De adviseur gaat, op basis van de door jullie aangegeven voorkeuren en behoeften, op pad en komt terug met een gefundeerde selectie van systemen die goed bij het profiel passen. 

3 nadelen van extern CRM-advies

Elk nadeel heb zijn voordeel, maar deze wijze uitspraak geldt andersom ook. Laten we de meest gehoorde nadelen van deze vorm van CRM-selectie daarom eens op een rij zetten. 

1 | Onafhankelijkheid en objectiviteit

Natuurlijk zullen ze hun uiterste best doen, maar uiteindelijk willen consultants vooral dat jij via hen een CRM-systeem aanschaft. Daarnaast is het ook de vraag hoe objectief een consultant nu echt is: hun jarenlange ervaring heeft ze waarschijnlijk ook bepaalde lessen geleerd. Ook een adviseur kan door de jaren heen een voorkeur voor een bepaalde leverancier ontwikkeld hebben. 

2 | Het verkeerde systeem

Hoe goed je het ook aan een consultant zal uitleggen; niemand kent jouw behoeften en voorkeuren zo goed als jijzelf. Door een consultant in te schakelen is er een kans aanwezig dat bepaalde details verloren gaan in de vertaling. Dit kan betekenen dat er uiteindelijk voor een systeem wordt gekozen dat toch niet helemaal bij het bedrijf past. 

3 | Advies kost geld

We hebben dit punt al eerder besproken en het kan als een voordeel, maar ook als een nadeel worden gezien. Extern advies is vaak niet goedkoop en je dient uiteindelijk toch nog flink wat tijd te investeren in het proces. De consultant moet namelijk ook weten waarnaar je op zoek bent, welke functies je interessant lijken, hoeveel medewerkers het systeem uiteindelijk zullen gebruiken… en ga zo maar door. Ook dit is een bijzonder tijdsintensief proces. 

Samenvattend

Eigenlijk kunnen we dus stellen dat het inhuren van een CRM-consultant verschillende voordelen, maar ook een aantal potentiële nadelen met zich meebrengt. We hebben het bij de nadelen over potentiële, omdat deze in veel gevallen omzeild kunnen worden. 

We kunnen dus eigenlijk geen duidelijk antwoord geven op de titel van dit artikel. Een CRM-consultant kan absoluut de investering waard zijn, maar zoals altijd moet een dergelijke keuze weloverwogen zijn. Breng duidelijk in kaart waarnaar je op zoek bent en bedenk of je zelf in staat zal zijn om deze zoektocht tot een goed einde te brengen. Verwacht je dat dit niet het geval is, dan kan het inschakelen van een CRM-consultant een verstandige beslissing zijn. 

Een vergelijkingstool als CRM-consultant

Voor bedrijven die de investering niet helemaal zien zitten maar ook niet overtuigd zijn van de eigen kwaliteiten om een geschikt CRM-systeem te vinden, is er gelukkig nog een derde alternatief. Op onze website kun je gebruik maken van onze gratis, leverancier-onafhankelijke vergelijkingstool. Hier kun je verschillende CRM-leveranciers met elkaar vergelijken, op basis van kenmerken en functionaliteiten die jij belangrijk vindt. Is er een perfecte match? Dan kun je deze leverancier vrijblijvend contact laten opnemen.

Je kan er ook voor kiezen om aan de rechterzijde van dit scherm een korte vragenlijst in te vullen: wij zullen er vervolgens voor zorgen dat je in contact komt met leveranciers die dit project ook zien zitten. Een win-win situatie dus!

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software voor sportscholen: de functies en voordelen

Een CRM-systeem kan sportscholen ondersteunen met ledenadministratie en het inrichten van marketingcampagnes om nieuwe klanten aan te trekken.

Lees verder

Wat is performance marketing en wat kunnen we er mee?

Alles over deze succesgerichte marketingstrategie, die geoptimaliseerd kan worden met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder