CRM-software voor huisartsen

Lees hier hoe CRM uw huisartsenpraktijk kan ondersteunen.

Verschillende soorten zorginstellingen kunnen veel baat hebben bij het gebruik van geschikte een software oplossing. Digitalisering strekt zich uit over alle sectoren en maakt meer mogelijk voor softwaretoepassingen. Software kan echter alleen de hoogst mogelijke toegevoegde waarde voor een bedrijf vertegenwoordigen als het ook is afgestemd op de individuele processen van het betreffende bedrijf. De oriëntatie van de industrie speelt hierbij een doorslaggevende rol. Daarom willen we graag software voor de zorgsector onder de loep nemen, in het bijzonder CRM-software voor huisartsen.

Inhoudsopgave

Software voor de gezondheidszorg 

Software voor klantrelatiebeheer wordt inmiddels in meerdere sectoren gebruikt. Dit is voor de gezondheidszorg software voor patiënt relatiebeheer. De betekenis van CRM is dat het kan worden gebruikt om alle klantrelatie processen digitaal in kaart te brengen en te beheren. Het patiëntenbeheer verschilt echter op een paar basisgebieden. Enerzijds zijn de CRM-systemen voor de gezondheidszorg ontworpen om de uitwisseling van gegevens tussen verschillende zorginstellingen te vergemakkelijken. Anderzijds ondersteunen ze ook gegevensuitwisseling met laboratorium informatiesysteem, wat ook wel ‘LIS’ wordt genoemd. Daarnaast maken ze het mogelijk dat een contactpersoon, zoals een arts, ook aan meerdere instellingen kan worden toegewezen.  Dit alles zorgt ervoor dat CRM-systemen in de zorg zorginstellingen optimaal ondersteunen.

Software voor huisartsen

Software voor huisartsen valt ook in de categorie software oplossingen die in de zorg worden gebruikt. Het is ontworpen voor huisartsenpraktijken met een vast patiëntenbestand. Vanwege de aard van de activiteit verwijzen huisartsen vaak door naar externe instellingen, zoals specialisten of ziekenhuizen. Daarom moeten systemen op dit gebied de gegevensuitwisseling met externe instellingen optimaal ondersteunen. Tegelijkertijd is de huisarts ook het "centrale verzamelpunt" voor alle belangrijke patiëntgegevens. Daarom moeten ook andere externe instellingen gegevens zo moeiteloos mogelijk digitaal kunnen doorgeven aan de huisarts.  Een passende software oplossing helpt hen hierbij.

Verbinding met de website 

Niet voor niets wordt data ook wel het "goud van de 21e eeuw" genoemd. Ze maken het mogelijk om het meest complete totaalbeeld van de eigen klanten of patiënten te creëren. Om dit te doen, moet echter eerst zoveel mogelijk gegevens uit zoveel mogelijk bronnen worden verzameld. Tegenwoordig heeft bijna iedere huisarts een eigen website. Idealiter moet ervoor worden gezorgd dat dit is aangesloten op uw eigen software. Dit maakt een naadloze gegevensuitwisseling tussen website en database mogelijk. Patiënten hebben ook de mogelijkheid om een aanvraag te doen via een formulier. Dit wordt vervolgens direct doorgestuurd naar het systeem. Patiënten kunnen bijvoorbeeld ook buiten openingstijden een afspraak aanvraag doen. 

Plannen 

Het plannen en beheren van afspraken is een van de belangrijkste administratieve taken van de dagelijkse werkzaamheden van een arts. Daarom is het belangrijk dat een software voor huisartsen ook een tool voor afsprakenbeheer bevat. Deze tools zijn centraal op elkaar afgestemd en geven alle medewerkers toegang tot dezelfde data in hetzelfde systeem. Dit zorgt ervoor dat medewerkers te allen tijde informatie kunnen verstrekken aan patiënten; ook als de medewerker met wie een afspraak is gemaakt op die dag niet ter plaatse is. Dit zorgt voor soepele processen en de kortst mogelijke wachttijden. 

Het digitale patiëntendossier 

Het digitale patiëntendossier bevat alle belangrijke informatie over de behandeling en medische geschiedenis van een patiënt. Dit zijn essentiële gegevens die huisartsen en artsen in het algemeen nodig hebben om hun werk volledig uit te voeren en weloverwogen beslissingen te nemen. Digitaal beheer van deze informatie maakt niet alleen de administratieve rompslomp veel eenvoudiger. Ook wordt ervoor gezorgd dat alle belangrijke gegevens op elk moment weer beschikbaar zijn. Daarnaast faciliteert het digitale patiëntendossier de uitwisseling van informatie met externe instellingen. Tegelijkertijd wordt een hoog niveau van gegevensbescherming gewaarborgd, zodat gevoelige, persoonlijke gegevens veilig worden bewaard. 

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder