Customer Relationship Management (CRM) systeem

10 redenen waarom verkopers CRM nodig hebben

Sales managers zien meestal wel in wat de voordelen zijn van het gebruik van een Customer Relationship Management (CRM) systeem.

Zij begrijpen dat hun verkoopgegevens bij het gebruik van CRM centraal worden opgeslagen en altijd beschikbaar zijn. 

Hoe zit het met de gemiddelde verkoper?

In het begin zijn verkopers meestal niet direct enthousiast over het gebruik van CRM. CRM is de zoveelste nieuwste tool, wat meer werk betekent en een nieuwe tool voor de manager om hun werk te controleren. Ook is het vervelend dat het extra tijd kost om gegevens in te voeren. Het houdt hen af van hun eigenlijke werk: verkopen. Dit artikel gaat niet over de vraag waarom verkopers niet direct enthousiast zijn over CRM, maar het gaat over de manier waarop CRM het leven van verkopers makkelijker kan maken.

Een uitstekend maar ondergewaardeerd verkoopmiddel

CRM helpt letterlijk om de verkoop een boost te geven. Wat is er nu belangrijker voor een verkoper dan het behalen van targets? Volgens The Tas Group haalt gemiddeld twee derde van alle verkopers de gestelde targets niet. Verder bleek uit onderzoek door Innoppl Technologies dat 65% van de verkopers die mobiele CRM gebruikten hun targets halen, terwijl 78% van degenen die dat niet doen hun targets niet halen.

Mobiel CRM

Ondanks al deze voordelen lijken niet alle verkopers warm te lopen voor CRM in hun dagelijkse routine. In de grafiek hieronder is te zien dat 87% van de verkopers CRM niet op waarde weet te schatten; zij denken dat hun leidinggevende het wil gebruiken om hun activiteiten te controleren. Dit zorgt ervoor dat ze alleen “vinkjes zetten” in het systeem, zonder de daadwerkelijke waarde in te zien.

Prijsdruk

De voordelen van CRM voor de verkopers zijn misschien niet direct duidelijk, maar wanneer op de juiste manier toegepast zorgt CRM voor geweldige resultaten.

Wat kan CRM betekenen voor verkopers?

Zonder te overdrijven kunnen we stellen dat dit de grootste uitdagingen zijn waar verkopers mee te maken krijgen: 1) hoe moet je leads kwalificeren en erop reageren? en 2) hoe stel je prioriteiten vast bij je verkoopactiviteiten?
CRM is een instrument dat meer doet dan deze belangrijke uitdagingen oplossen. CRM regelt ook andere zaken die minstens zo belangrijk zijn.
In dit artikel bieden we je 10 redenen waarom verkopers CRM nodig hebben:

1. Een veilige opslagruimte

Contacten, verkoopkansen en agenda worden veilig en centraal opgeslagen op één locatie.

2. Je tijd op professionele wijze indelen en managen

CRM helpt verkopers om hun agenda te optimaliseren en om prioriteiten te stellen zodat klanten niet vergeten worden en er op tijd contact gezocht wordt met belangrijke prospects.

3. Activiteiten rapporten? – Een koud kunstje!

CRM maakt het verkopers makkelijker om hun wekelijkse of maandelijkse rapportages voor het management op te stellen. Het proces is geautomatiseerd en transparant. 

4. Stop met zoeken, werk doelgericht

Met CRM kunnen verkopers gegevens in segmenten indelen en waardevolle verkoopkansen opsporen met behulp van selecties op basis van ingegeven criteria. Dat bespaart u urenlang knippen en plakken vanuit verschillende documenten.

5. Blijf altijd op de hoogte

Doordat je met CRM altijd de agenda’s van andere collega’s in kunt zien en alle correspondentie op een centrale plek gearchiveerd kan worden, blijft iedereen op de hoogte van wat er speelt.

6. Altijd op tijd voor nieuwe orders

Aangezien CRM alle communicatie met klanten bijhoudt, weten verkopers precies wanneer zij contact met de klant moeten opnemen, bijvoorbeeld voor vervanging van een product of het aanbieden van nieuwe producten of diensten.

7. Stroomlijn je verkoopprocessen

Met CRM stroomlijn je de gehele verkoopcyclus. Daardoor worden meer orders gesloten en bereiken verkopers hun targets sneller.

8. Weet wat je klanten echt willen

Alle klantgegevens zijn opgeslagen in een CRM oplossing. Daardoor kunnen verkopers de behoeften van de klanten analyseren en zelfs anticiperen op hun vragen.

9. Bespaar op administratieve taken

CRM verlost de verkopers van administratieve taken. Terugkerende handelingen, die veel tijd kosten en weinig winst opleveren, nemen minder tijd in beslag.

10. Bespaar geld

Een CRM-systeem vergt een initiële investering, maar uiteindelijk bespaar je er geld mee! Verkopers profiteren van CRM, doordat het aantal fouten afneemt in orders of offertes.

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder