CRM-software voor ambachtslieden

CRM-software voor ambachtslieden

Ook in de ambacht heeft CRM-software het potentieel om klantrelatieprocessen aanzienlijk te optimaliseren.

Bedrijven in alle sectoren kunnen profiteren van het gebruik van adequate CRM-software. Dit geldt ook voor het vaartuig. Maar de huidige statistieken laten zien dat veel ambachtelijke bedrijven op het gebied van digitalisering nog moeten uitbreiden.

In het volgende willen we daarom gedetailleerd bekijken hoe handelaars kunnen profiteren van de introductie van CRM-software.

Inhoudsopgave

CRM: een definitie

Het acroniem "CRM" staat voor klantrelatiebeheer. In het Duits is er meestal sprake van klantrelatiebeheer of, in sommige gevallen, klantenservice. Dit is een centrale ondernemingsopgave die geen enkel bedrijf in de 21e eeuw mag vermijden.

2 componenten van CRM

In de kern combineert CRM twee dingen. Enerzijds gaat het om de centrale focus van een bedrijf op zijn klanten. Aan de andere kant gaat dit ook hand in hand met een gericht, strategisch ontwerp van de klantrelatieprocessen van het bedrijf.

Wat is CRM-software?

Dit is waar CRM-software van pas komt. Het wordt door bedrijven gebruikt om hun klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen en deze met het systeem te optimaliseren.

CRM-software: de oorsprong

De eerste CRM-softwaresystemen werden uitsluitend gebruikt voor digitaal contactbeheer. Hoewel dit vandaag de dag nog steeds een centrale functie van CRM-software is, gaat de functionaliteit van moderne systemen veel verder dan die van hun voorgangers.

Moderne CRM-softwaresystemen

Zo fungeert CRM-software nu steeds meer als een krachtige analysetool die waardevolle informatie kan geven over het gedrag en de voorkeuren van uw eigen klanten en de markt. Deze bevindingen dienen voor bedrijven als basis voor onderbouwde beslissingen in bijvoorbeeld marketing of sales.

Digitalisering in het ambacht

Volgens branchevereniging Bitkom werkt maar een kleine helft van de ambachtelijke bedrijven met een CRM-oplossing. ECM-systemen worden slechts door ongeveer 22 procent gebruikt. HR- en ERP-software worden met respectievelijk 15 en 12 procent nog minder vaak gebruikt. BIM-software (Building Information Modelling) is met zo'n 4 procent nog nauwelijks wijdverspreid.

Behoefte aan uitbreiding qua digitalisering

Een lopend Statista-onderzoek bevestigt ook dat er nog ruimte is voor verbetering op het gebied van digitalisering in de ambachtelijke sector.
In een onderzoek onder 502 ambachtelijke bedrijven zei 36 procent dat ze problemen hadden met digitalisering. Voor 56 procent is digitalisering in ieder geval een grote uitdaging.

Craft 4.0: Potentieel van digitalisering voor het vaartuig

Met 54 procent zei iets meer dan de helft van de ondervraagden echter dat digitalisering het bestaan van hun eigen bedrijf zou verzekeren.
In een ander Statista-onderzoek naar de voordelen van digitalisering in ambachtelijke bedrijven in 2020, noemde 88 procent van de ondervraagden ook tijdwinst als een van de belangrijkste voordelen van digitale toepassingen in hun branche. Daardoor heeft digitalisering een groot potentieel voor de handel.

Wat staat digitalisering in de weg?

Dus waarom vertrouwt slechts ongeveer de helft van de ambachtelijke bedrijven nog steeds op CRM-software voor de digitale optimalisatie van hun klantrelatieprocessen?

Volgens Statista noemde 65 procent in het onderzoek onder 502 deelnemende ambachtelijke bedrijven een gebrek aan digitale vaardigheden als een van de grootste obstakels voor digitalisering.

1. Gebruikersvriendelijkheid

Daarom moet CRM-software voor ambachtelijke bedrijven zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Het sleutelwoord 'bruikbaarheid' speelt een steeds centralere rol bij bedrijfssoftware in alle bedrijfstakken. Maar vooral bij bedrijven met beperkte digitale vaardigheden moet bij de keuze van geschikte CRM-software veel belang worden gehecht aan de gebruiksvriendelijkheid van het systeem.

Intuïtieve CRM-software

Bedrijfssoftware hoeft niet ingewikkeld te zijn. Er zijn verschillende systemen die intuïtief te gebruiken zijn. Deze systemen zijn ook te bedienen door medewerkers met een minder uitgesproken affiniteit voor digitale toepassingen. Niettemin moet geschikte CRM-software voor handelaars alle functies hebben die relevant zijn voor de branche.

Opleidingen bieden een remedie

Als het bedrijf aanvullende, meer geavanceerde functies nodig heeft die de gebruikersinterface complexer maken en dus de werking van het systeem veeleisender maken, kan opleiding van werknemers helpen.

2. Voldoende ondersteuning

Met name kleinere ambachtelijke bedrijven hebben doorgaans geen eigen IT-afdeling. In deze gevallen moeten bedrijven bij het zoeken naar geschikte CRM-software bijzondere aandacht besteden aan de ondersteuning die hen ter beschikking wordt gesteld door de respectievelijke CRM-provider.

De wolk als ingang

Voor veel vakmensen kan CRM-software uit de cloud daarom een geschikt alternatief zijn voor de lokale oplossing. CRM-systemen in de cloud worden beschikbaar gesteld als "Software as a Service". Dit betekent dat het bedrijf niet alleen het systeem boekt, maar ook alle aanverwante diensten zoals onderhouds- en reparatiewerkzaamheden of regelmatige updates.

Zelfstandige ambachtslieden of middelgrote bedrijven

Dit betekent echter niet dat cloudgebaseerde CRM-software over het algemeen meer aan te bevelen is voor vakmensen. Bij de keuze van het gebruiks- en licentiemodel spelen veel criteria een rol. Het hangt er bijvoorbeeld van af of het een eenmansbedrijf of een middelgroot ambachtelijk bedrijf is dat over de middelen en knowhow beschikt om met lokale CRM-software te werken.

3. Mobiele CRM

En last but not least: CRM-software voor handelaars moet ook onderweg beschikbaar zijn. Veel vakmensen werken elke dag op verschillende locaties. Relevante klantinformatie moet ook ter plaatse beschikbaar zijn voor medewerkers en indien nodig kunnen worden aangepast. Dit kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd via een app die op het betreffende mobiele apparaat van de medewerker is geïnstalleerd.

Ontvang overal nieuwe bestellingen

Nieuwe projecten kunnen bijvoorbeeld vanaf elke locatie worden gemaakt. Nieuwe bestellingen kunnen ook in realtime worden ontvangen via het mobiele apparaat met een stabiele internetverbinding.

Overweeg belangrijke interfaces

Bovendien kan het gebruikte materiaal direct ter plaatse worden ingevoerd. Via een interface met de eigen ERP-software van het bedrijf is deze informatie dan ook beschikbaar voor verdere verwerking - bijvoorbeeld voor facturering - op andere punten in het bedrijf.

Conclusie: CRM-software voor vakmensen

Samenvattend kan worden gesteld dat CRM-software vakmensen aanzienlijk kan verlichten bij hun dagelijkse werkzaamheden.

Tijdwinst door CRM-software

Zo bespaart u kostbare tijd bij bijvoorbeeld administratieve werkzaamheden, die u in plaats daarvan kunt investeren in meer gerichte taken zoals corebusiness.

Door CRM-software met mobiele beschikbaarheid te gebruiken, is alle relevante informatie voor vakmensen ook beschikbaar, ongeacht de locatie. Dit betekent dat er geen vertragingen zijn bij nieuwe bestellingen en vermijdbare routes worden bespaard.

Individuele vereisten

Uiteindelijk heeft elk ambachtelijk bedrijf individuele vereisten voor geschikte CRM-software. Om deze reden moeten handelaars intensief omgaan met hun respectieve eisenprofiel voordat ze de definitieve beslissing over een systeem nemen en op basis hiervan geschikte CRM-software identificeren die aan hun behoeften voldoet en hen optimaal ondersteunt in de dagelijkse bedrijfsvoering.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De voordelen van Cloud CRM voor het mkb

Ontdek waarom een Cloud CRM bijzonder geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf.

Lees verder
on-premises

Is een on-premises CRM geschikt voor zelfstandigen?

Ontdek waarom ook deze ondernemers kunnen profiteren van een CRM-systeem en of een on-premises oplossing interessant is.

Lees verder