Cloud CRM
Cloud vs on-premises

Cloud of on-premises

Ontdek de verschillen tussen een Cloud CRM systeem en een on-premises CRM systeem.

Bij het kiezen tussen CRM-systemen sta je al snel voor de vraag op welke manier je de software wilt implementeren. Voornamelijk komen er 2 verschillende benaderingen ter discussie. 

In het geval van een Cloud CRM systeem wordt de software en hardware van een leverancier gehuurd. Bij een on-premises CRM systeem wordt een licentie gekocht om de software op eigen servers te installeren. In dit geval spreken we van een "lokale" implementatie. Optioneel kan de server van de provider worden gehuurd, wat vervolgens leidt tot een gehoste oplossing. 

Laten we eerst kijken hoe ze werken om te begrijpen wat de voordelen van de ene zijn ten opzichte van de andere implementatie.

Cloud of on-premises

Het enige dat nodig is voor het gebruik van een Cloud CRM, is toegang tot internet. In een dergelijke implementatie worden alle gegevens opgeslagen op de server van de leverancier. De rekenkracht, opslagruimte en de daadwerkelijke toepassing worden gehuurd van de betreffende provider.
Bij lokale implementatie, zoals hierboven beschreven, wordt software gekocht van een leverancier en vervolgens geïnstalleerd op zijn eigen servers. Medewerkers hebben vervolgens via de server toegang tot het systeem. Dit vereist een intern netwerk waarmee werknemers toegang hebben tot de server. 

Verschillen in implementatie

De verschillende soorten implementatie resulteren meestal in verschillende voor- en nadelen. Laten we ze eens bekijken en kijken wie beter is voor welke soort. Als u lokaal een systeem implementeert, koopt u de software en kunt u het aanpassen aan uw eigen behoeften. Dit is volkomen logisch als u zeer speciale vereisten voor het systeem heeft en deze naar eigen inzicht wilt inrichten. Dit is meestal alleen van toepassing op grotere bedrijven met een eigen IT-afdeling.

Flexibel en kostenbesparend

Een belangrijk voordeel van de Cloud komt echter tot uiting in de flexibiliteit. Hier worden licenties van een software gehuurd, die gemakkelijk kunnen worden geboekt of geannuleerd. U kunt ook verschillende licenties aanschaffen, zodat werknemers alleen de functies hebben die ze echt nodig hebben. Dit bespaart tijd en kennismaking met onnodige functies. De Cloud bespaart echter niet alleen bronnen in deze gebieden, maar vereist ook geen onderhoud en installatie van de applicatie zelf. Dit alles wordt gedaan door de CRM-leverancier en is al opgenomen in de maandelijkse betaling. Deze zorgt ook voor alle upgrades en updates.

Lage kosten, hoge afhankelijkheid

Een ander voordeel van de Cloud zijn de lage initiële kosten en korte implementatietijd. Dit is meestal erg kort, omdat u eenvoudig toegang krijgt tot het systeem door de licenties aan te schaffen en direct aan de slag kunt. Dit bespaart tijd en geld omdat u niet hoeft te investeren in nieuwe IT-infrastructuur. 

Beveiliging in de Cloud

Een gemeenschappelijk nadeel van Cloudsystemen is dat van privacy. Het nadeel van Cloudsystemen is dat men geen controle heeft over de gegevens. Het is verstandig om dit te uitgebreid te bespreken met de leverancier en erachter te komen wie er toegang heeft tot deze data. 

Aanpassingen in de Cloud moeilijk

Hoewel u het systeem lokaal kunt aanpassen aan uw wensen en ideeën, is dit meestal niet mogelijk in de Cloud zonder verder oponthoud. De software is geschreven en kan qua functionaliteit worden gehuurd. Meer specifieke vereisten kunnen echter niet gemakkelijk worden gegarandeerd. Maar dergelijke aanpassingen zijn erg duur en moeten worden betwist in termen van hun voordelen. Bovendien bieden moderne CRM-systemen in de Cloud meestal alle benodigde functies en zijn er branche specifieke oplossingen voor alle sectoren op de markt.

Let op downtime

Ten slotte kijken we naar downtime, die net als privacy een doorslaggevende factor kan zijn bij het kiezen voor of tegen een bepaald implementatietype. Een systeem kan falen en niemand kan 100% garanderen dat dit niet zal gebeuren. Dus wat gebeurt er als het systeem in de Cloud faalt? Dan hebben uw eigen medewerkers geen toegang tot het systeem en zijn er vertragingen in de workflow.

Cloudoperators willen hun eigen downtime zo laag mogelijk houden en in geval van een storing zullen ze er alles aan doen om dit zo snel mogelijk op te lossen. Als er storingen optreden op uw eigen servers, ligt de verantwoording bij uw eigen IT-afdeling. Als deze het probleem echter niet op ad-hocbasis kan oplossen, moet een externe service worden ingesteld, wat naar alle waarschijnlijkheid tijd en geld zal gaan kosten.

Individuele beslissing

De beslissing voor of tegen een implementatie hangt van veel verschillende factoren af. In algemene bewoordingen kan niet worden gezegd of een bedrijf de voorkeur geeft aan het ene of het andere. Op het eerste gezicht kan het een goede beslissing zijn om op de Cloud te vertrouwen, vooral voor kleinere bedrijven zonder een eigen IT-afdeling. Maar hetzelfde geldt voor grote bedrijven die naar de Cloud gaan. Deze ontlenen dan de voordelen eerder aan de gegeven flexibiliteit.

Oriƫntatie

Hoe lang kan ik mijn CRM-software gebruiken?

Zo zorgt u ervoor dat u zo lang mogelijk gebruik kunt maken van uw CRM-software.

Lees verder
Oriƫntatie

Evalueer uw CRM om het maximale eruit te halen

Hoe kom je erachter of de CRM-software oplevert waarvoor je deze hebt aangeschaft?

Lees verder