CRM-software voor start-ups

3 kenmerken van een CRM-software voor start-ups

Aan deze 3 criteria moet worden voldaan door CRM-software voor start-ups.

Jonge start-ups worden vaak gekenmerkt door een bijzonder snelle groei en innovatieve bedrijfsconcepten. Slimme softwareondersteuning is nodig om deze groei vanaf het begin te kunnen verwerken. Want ook voor start-ups is de klant koning.

Slordige klantenservice wordt niet vergeven. Start-ups moeten vanaf het begin de concurrentie aangaan met de groten en een uitstekende klantenservice opbouwen die hen een langdurige plaats in de markt geeft.

Om dit te bereiken, vertrouwen bedrijven op CRM-software. We willen nader bekijken wat dit precies doet en hoe deze start-ups kunnen helpen om zich duurzaam in de markt te positioneren.

Inhoudsopgave

Wat is CRM-software? - Een definitie

CRM staat voor klantrelatiebeheer, dat is de organisatie van alle maatregelen van een bedrijf voor langdurige klantloyaliteit. In steeds meer globaliserende markten is klantloyaliteit een belangrijke uitdaging geworden voor elk bedrijf.

Omdat zowel klanten als de concurrentie nu over de hele wereld te vinden zijn, is het steeds moeilijker geworden om ze altijd persoonlijk te kennen. Voor dit doel is het noodzakelijk om een klantenrelatiebeheer op te zetten dat de nabijheid van de klant kan garanderen.

Alle gegevens op één plek

CRM-softwareoplossingen doen precies dat. In de software worden alle klantgegevens en contacten samengebracht en opgeslagen in speciale klantbestanden op een centrale database. Op deze manier hebben alle functies in het bedrijf toegang tot dezelfde geldige gegevens.

Dit leidt tot een beduidend snellere informatiedistributie, dus meer transparantie en zorgt ook voor veiligere en foutloze processen op alle afdelingen. Als de bestelling van een klant bijvoorbeeld wijzigt, hebben alle afdelingen direct toegang tot deze informatie. Dit hoeft dan niet moeizaam over alle betrokken actoren te worden verdeeld.

Direct meerwaarde creëren

De afzonderlijke afdelingen profiteren echter ook direct van de centralisatie van de gegevens. Klantenservice heeft bijvoorbeeld direct toegang tot alle huidige en eerdere bestellingen en bestellingen van de klant. Zodat hij ze sneller en met hogere kwaliteit kan helpen.
Maar ook marketing en sales profiteren van de centralisatie van gegevens. Als u deze evalueert, vindt u veel nieuwe en opwindende inzichten in uw eigen klanten. Doelgroepen kunnen worden geïdentificeerd, productassociaties kunnen worden geïdentificeerd en verkoopkansen kunnen worden geïdentificeerd.

Individuele advertenties voor betere kansen

Reclame kan ook veel persoonlijker worden ontworpen en verspreid. Hoe gerichter klanten kunnen zijn, hoe groter de kans dat de verkoopkansen toenemen. Met name start-ups kunnen vanaf de start scoren met een uitstekende klantenservice.

Database locatie is cruciaal

Met name klant- en contactbeheer is bijzonder zinvol aan het begin van een ondernemersactiviteit. De verschillende CRM-oplossingen verschillen niet alleen in de specifieke functionaliteit, maar ook in de opslaglocatie van de data of de database.

Cloud of lokaal?

In wezen wordt er onderscheid gemaakt tussen CRM-oplossingen uit de cloud en CRM-software die op de eigen servers van het bedrijf wordt geïmplementeerd. Ook hier zijn er enkele verschillen in het gebruik en de functionaliteit van de systemen.

Op dit punt willen we de mogelijkheden van een vroege implementatie van CRM-software voor start-ups nader bekijken. Wat zijn precies de meerwaarden die een jonge organisatie kan putten uit een vroege implementatie en hoe ziet het perfecte CRM-systeem voor start-ups er eigenlijk uit?

CRM-software voor start-ups

Start-ups worden vaak gekenmerkt door snelle groei en een innovatief bedrijventerrein. Daarbij is het niet alleen belangrijk om de klanten te overtuigen van de noodzaak en kwaliteit van hun eigen product of de geboden service, maar ook om indruk te maken met een uitstekende klantenservice.

Consistente stamgegevens elementair

Maar er is nog een andere doorslaggevende reden waarom u uw CRM-systeem zo vroeg mogelijk in gebruik zou moeten nemen: masterdata. Hoe eerder de stamgegevens van alle klanten en klantcontacten worden bijgehouden en overgebracht naar het CRM-systeem, hoe beter.

Het goud van onze tijd

Data is het goud van onze tijd. Door gerichte evaluaties hiervan kunnen bedrijven kennis opdoen die anders verborgen zou blijven. Hoe groter en consistenter de database, hoe gedetailleerder en nauwkeuriger de prognoses kunnen zijn. Het is daarom belangrijk om vanaf het begin alle gegevens te verzamelen.

Het gebruik van het CRM-systeem is vanaf het begin ook geïntegreerd in de dagelijkse praktijk. Medewerkers hoeven achteraf niet te wennen aan een nieuwe manier van werken, maar internaliseren onderwerpen als master data onderhoud direct.

Toegevoegde waarde voor sales en marketing

Zoals eerder vermeld, kunnen sales en marketing veel toegevoegde waarde genereren door gebruik te maken van CRM-software. Door bijvoorbeeld de gegevens te evalueren die in het CRM-systeem zijn opgeslagen, kunnen verkoopkansen veel beter worden berekend.

Zet in op het juiste paard

Met name start-ups moeten in het begin hun inspanningen veel vaker afwegen, omdat op veel plaatsen nog niet te voorzien is welke verkoopkanalen echt de moeite waard zijn en op welke vlakken teveel geïnvesteerd moest worden. De constante evaluaties in een CRM-systeem brengen snel trends aan het licht, die het bedrijf vervolgens ter oriëntatie kan gebruiken.

Evalueer en evalueer campagnes

Hetzelfde geldt voor marketing. Welke campagnes doen het bijzonder goed, welke zijn bijzonder slecht? Dankzij holistische marketingautomatisering in het CRM-systeem kunnen dergelijke vragen niet alleen direct worden beantwoord, het systeem kan ook de individuele maatregelen hierop aanpassen.

Inclusief sociale media

Sociale media zijn vaak elementair voor start-upmarketing. De hier geplaatste advertentiecampagnes zijn direct te beheren via het CRM-systeem. De start-up komt er snel achter op welke platforms en voor welke maatregelen de conversieratio's het hoogst zijn en hoe duur de betreffende maatregel was in verhouding tot het succes ervan.

Waar start-ups op moeten letten bij het kiezen van een CRM

Omdat start-ups, zeker in het begin, elke cent twee keer moeten omdraaien, is het aan te raden om eerst een standaardpakket te overwegen. Er zijn echter een paar dingen waar u op moet letten. Enerzijds moet het systeem voldoende interfaces hebben met andere systemen. Wil een ERP-systeem later zijn weg vinden naar het bedrijf, dan moet het CRM-systeem daarin geïntegreerd kunnen worden.

Verbindingen, integraties en interfaces

Ook de aansluiting van e-mailprogramma's en de inbedding van de belangrijkste social media platforms dient te worden gegeven. Anderzijds moet ervoor worden gezorgd dat de gekozen CRM-software kan meegroeien met het bedrijf. Dit heeft gevolgen voor enerzijds de functionaliteit van de oplossing en anderzijds de licentiecapaciteit.

Schaalbaarheid van het CRM-systeem

Bij het kiezen van CRM-software is het belangrijk dat er naast de functies die in het begin zijn geïmplementeerd, er achteraf nog veel andere mogelijkheden zijn om de functionaliteit van het systeem uit te breiden. Hoe meer medewerkers in de toekomst bij het bedrijf komen, hoe meer licenties het systeem moet kunnen verwerken.

Kies een voordelig licentiemodel

Een andere belangrijke vraag rijst met betrekking tot het type implementatie. Moet een start-up per se kiezen voor een systeem uit de cloud, of juist een lokale oplossing implementeren? Natuurlijk lijkt de cloud verleidelijk, aangezien er geen grote initiële investeringen in de kamer zijn. Boek eenvoudig functies en licenties op basis van uw behoeften en ga aan de slag via internettoegang.

Maar voor velen is de cloud niet echt een issue, aangezien er soms heel gevoelige data wordt opgeslagen op servers van externe providers in het buitenland. Er zijn inmiddels veel lokale CRM-oplossingen op de markt die zich ook hebben gespecialiseerd in kleine bedrijven. Daarom is deze vorm voor starters niet per se uit te sluiten.

Conclusie: hoe eerder hoe beter

De conclusie op dit punt kan alleen zijn dat hoe eerder u met het onderwerp CRM-software bezig bent, hoe beter. CRM-softwareoplossingen werken met een verscheidenheid aan gegevens en bieden opwindende nieuwe inzichten. Uw feed is precies die data en hoe meer er beschikbaar is, hoe beter de resultaten kunnen worden behaald.

Als een start-up vanaf het begin CRM-software opzet, kunnen de medewerkers niet alleen wennen aan de manier waarop ze werken, de gegevens zijn ook vanaf het begin consistent en volledig. Dit voorkomt ook een latere tijdrovende toevoer van de datavoorraad.

Lees meer over:
Casestudy

Casestudy: Mauritshuis - Xapti

Waarom het Maurishuis, het museum met wereldberoemde schilderijen van Hollandse en Vlaamse meesters uit de tijd van Rembrandt en Vermeer, kiest voor CRM software van Xapti.

Lees verder

De nadelen van een CRM systeem

De nadelen van een CRM systeem zijn de veiligheid van gegevens, de kosten en het vinden van het gebruik van een enkele database.

Lees verder