CRM-software voor de gezondheidszorg

CRM-software voor de gezondheidszorg

Hier leest u hoe medische praktijken en ziekenhuizen digitale patiëntendossiers kunnen gebruiken om processen te optimaliseren en AVG-naleving te garanderen.

Als het om gezondheid gaat, spelen vertrouwen en patiënttevredenheid een grote rol. Veel praktijken en faciliteiten moeten elke dag honderden verschillende patiënten behandelen en elke stap uitvoerig documenteren. Zonder de juiste softwareondersteuning is dit een bijna onmogelijke taak.

CRM-softwaresystemen helpen hierbij en doen ook nog veel meer. Wat willen we op dit punt precies nader bekijken. We zullen u de voordelen van holistische CRM-software voor de gezondheidszorg laten zien en de belangrijkste functies ervan belichten.

Inhoudsopgave

CRM-software voor de gezondheidszorg

Zoals in het begin al vermeld, verschillen CRM-softwareoplossingen voor de zorgsector sterk van klassieke CRM-software. In HealthCare CRM-systemen zijn er soms totaal verschillende modules, of modules die speciaal zijn afgestemd op de behoeften van deze sector.

Hieronder willen we die modules en functies die van fundamenteel belang zijn voor bedrijven in de zorgsector nader bekijken. Het doel is om duidelijk te maken waarom met name de gezondheidssector om speciale CRM-oplossingen vraagt.

Patiëntmanagement

Met de module “Patiëntbeheer” is het mogelijk om alle afspraken, documenten, recepten, etc. op elk moment en vanaf elke locatie te beheren. Afspraakherinneringen kunnen worden geautomatiseerd, afspraken worden bijgehouden en afspraken kunnen opnieuw worden gepland als patiënten niet komen opdagen. De opgeslagen patiëntinformatie is altijd beschikbaar zodat deze niet steeds opnieuw verzameld hoeft te worden.

De gegevens in de patiëntendossiers kunnen ook worden gebruikt om automatisch facturen en betalingen te volgen. Er kunnen ook automatische betalingsherinneringen worden verzonden. Hetzelfde geldt voor verwijzingen naar andere artsen etc. Deze kunnen ook grotendeels automatisch aangemaakt en doorgestuurd worden.

Medicijnmanagement

De tool voor medicijnbeheer maakt het gemakkelijker om medicijnen te beheren. Zo kunnen elektronische recepten rechtstreeks naar de apotheek gestuurd worden. Er kunnen ook automatische herinneringen voor het innemen van medicatie naar patiënten worden gestuurd.

Communicatie met de CRM

Met het CRM-systeem kan de interne en externe communicatie enorm worden verbeterd. Het systeem maakt bijvoorbeeld communicatie met patiënten mogelijk via hun voorkeurskanalen en kan geautomatiseerde berichten verzenden, bijvoorbeeld met betrekking tot:

  • Afspraakherinneringen
  • Feedbackonderzoeken na de afspraak
  • Gezondheidstips na ontslag
  • Korting op bepaalde gezondheidscursussen
  • Terugkerende herinneringen voor screening

Het is ook mogelijk om een chatbot te bedienen binnen het CRM-systeem. Hij kan dan 24 uur per dag reageren op zorgen van de patiënt. Afhankelijk van de kwaliteit van de chatbot is het zelfs mogelijk dat deze afspraken kan maken of specifieke vragen kan beantwoorden.

De interne communicatie wordt ook aanzienlijk verbeterd door het CRM-systeem. Medisch personeel maakt vaak gebruik van gratis applicaties zoals WhatsApp of Skype om vanuit verschillende faciliteiten met elkaar te communiceren.

Deze platforms zijn echter volkomen ongeschikt om medische discussies te voeren. Dergelijke communicatie kan veilig worden opgezet met behulp van een overeenkomstige applicatie binnen het CRM-systeem. Gegevenscodering zorgt voor de nodige bescherming van de gegevens.

Recruitment Management

Met het rekruteringsbeheer wordt het veel gemakkelijker om medisch personeel te vinden. Aanvraagprocedures kunnen op veel plaatsen worden geautomatiseerd, wat op zich veel tijd bespaart en processen efficiënter maakt. Vooral in de gezondheidssector wordt het steeds moeilijker om personeel te vinden. Daarom moet elke instelling zich onderscheiden van de concurrentie.

Een ongecompliceerd en snel aanvraagproces maakt altijd deel uit van dergelijke maatregelen. Geautomatiseerde reacties kunnen direct worden verzonden nadat de aanvraag is ontvangen, afspraken voor interviews kunnen door het systeem worden voorgesteld en uitnodigingen kunnen worden verzonden.

Conclusie: beter managen van patiënten en personeel

Met een HealthCare CRM kunnen de bijzondere uitdagingen in instellingen in de gezondheidssector veel gemakkelijker worden overwonnen. Of het nu gaat om communicatie met patiënten of met uw eigen medewerkers, CRM-software helpt om dit veel efficiënter te maken.

De software maakt het ook veel gemakkelijker om geschikt personeel te vinden en aan te nemen. Met veel automatisering wordt de dagelijkse administratie aanzienlijk vereenvoudigd en ontstaat er meer ruimte voor zorgen van de patiënt.

Lees meer over:

Hoe kan CRM de financiële dienstverlening ondersteunen?

CRM is voor de financiële dienstverlening een handige tool om op een juiste wijze met klantgegevens om te gaan. Wij leggen uit hoe CRM werkt voor de financiële dienstverlening.

Lees verder

Klantloyaliteit optimaliseren met CRM: 4 tips

Klantloyaliteit is van uiterst belang om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe CRM klantloyaliteit en klantbehoud kan versterken.

Lees verder