CRM-software voor leasemaatschappijen

CRM-software voor leasemaatschappijen

Lees hier welke eisen leasemaatschappijen stellen aan CRM-software en hoe moderne CRM-oplossingen daaraan voldoen.

CRM-software maakt voor veel bedrijven deel uit van het dagelijks leven. Wie nog geen adequate oplossing in gebruik heeft, loopt tal van doorslaggevende voordelen mis. In dit artikel willen we u laten zien welke voordelen met name leasemaatschappijen kunnen halen uit CRM-software.

We willen ook duidelijk maken waarom het zo belangrijk is om de juiste CRM-software te selecteren en wat de verschillen zijn tussen de verschillende oplossingen op de markt. Daarvoor echter een kleine conceptuele classificatie.

Inhoudsopgave

Wat is CRM-software? - Een definitie

CRM is de afkorting van Customer Relationship Management en beschrijft de ondernemende taak om maatregelen voor klantloyaliteit in het eigen bedrijf in te zetten en te organiseren.

Het gaat in essentie om de organisatie en administratie van alle maatregelen om klanten aan hun eigen bedrijf te binden. Bovendien is een uitstekende klantenservice soms cruciaal. Tegelijkertijd is het belangrijk om klanten betrokken te houden met nieuwe aanbiedingen en interessante acties.

Leer de klant beter kennen

Het is cruciaal om de wensen en behoeften van klanten te kennen en daar gericht op in te spelen. Aangezien bijna geen enkel bedrijf de eigen klanten persoonlijk kent, zijn andere manieren en middelen nodig om proactief hun wensen in kaart te brengen.
Door toenemende concurrentie en steeds groter wordende markten is de concurrentiedruk op bijna alle niveaus gestaag toegenomen. Om klanten op lange termijn aan de eigen goederen en diensten te binden, is naast uitstekende producten en diensten vandaag meer dan ooit een uitgebreide klantervaring vereist.

Marketing en verkoop verbeteren

Dit omvat naast klantenservice ook andere afdelingen in het bedrijf, zoals marketing of sales. Ze profiteren vooral van de evaluatie van de klantgegevens die in het CRM-systeem worden verzameld. Omdat een CRM-systeem alle klant- en contactgegevens op een centrale database opslaat in speciale klantbestanden.

Over alle grenzen heen werken

Op deze manier hebben alle belanghebbenden in het bedrijf toegang tot deze gegevens over afdelingen heen. Klantenservice heeft toegang tot alle relevante informatie over de klant tijdens klantcontact, inclusief lopende bestellingen, lopende contracten of klachten, etc.

Door alle gegevens te centraliseren, is het ook mogelijk om gerichte evaluaties te maken. Hierdoor kunnen nieuwe inzichten in het gedrag van klanten worden verkregen, kunnen klachtpercentages worden bepaald op basis van doelgroepen of kunnen vervolgverkopen en kansen worden berekend.

Technische kant van CRM-software

Met name marketing en sales profiteren enorm van deze nieuwe bevindingen en kunnen hun inspanningen opnieuw concentreren. Een CRM-systeem is doorgaans opgebouwd uit verschillende modules die elk een specifiek verantwoordelijkheidsgebied in het relatiebeheer bestrijken.

Niet elk bedrijf heeft elk van deze modules nodig in zijn oplossing; andere bedrijven hebben daarnaast nog andere speciale functies nodig om hun maatregelen adequaat te kunnen dekken. Last but not least, dat hangt ook af van de respectievelijke tak van het bedrijf.

Een kwestie van het licentiemodel

CRM-systemen verschillen echter niet alleen van elkaar in het scala aan functies. Er zijn ook aanzienlijke verschillen met betrekking tot het respectieve licentiemodel van het systeem. De volgende varianten zijn meestal op de markt te vinden:

Cloud CRM-systemen
CRM-systemen op locatie
Gehoste CRM-systemen
Hybride CRM-systeem

Meestal koopt u de bijbehorende software rechtstreeks bij de provider en installeert u deze op uw interne servers. Dit model wordt ook wel on-premises genoemd. Wat in het Duits net zoveel betekent als in uw eigen pand. Dit heeft betrekking op de serverlocatie. Het systeem wordt dus door het bedrijf zelf bediend, onderhouden en onderhouden.

CRM-software uit de cloud

Omdat veel bedrijven geen eigen brede IT-infrastructuur hebben, is er ook de mogelijkheid om de CRM-software uit een cloud te halen. Hier wordt de software toegankelijk gemaakt via internettoegang. De software draait op de servers van de cloudprovider, je hebt dus niets met onderhoud en service te maken.

Het beste van twee werelden

De andere twee varianten zijn aanpassingen van de eerste twee. Een server kan gehuurd worden vanaf een gehost systeem. Hybride oplossingen profiteren van de cloud en lokale implementatie. Daartoe worden delen van het systeem lokaal bediend, terwijl andere naar de cloud worden verplaatst.

Wat moet CRM-software voor leasemaatschappijen doen?

Op dit punt willen we dieper ingaan op de belangrijkste functies van CRM-software die speciaal is ontworpen voor de lease-industrie. Omdat dit bedrijfsmodel specifieke processen omvat die niet altijd kunnen worden afgedekt met een eenvoudige CRM-oplossing.

Opvolging en beheer van leasing

Alle lease-informatie, inclusief vervaldatum, contractduur en vele andere details, kan worden opgeslagen in de klantenbestanden. Deze module kan ook worden gebruikt om automatisch aanbiedingen te genereren die kunnen worden aangemaakt op basis van de contractduur of de klanthistorie. Deze module maakt ook selfservice voor klanten mogelijk. Hier kunnen klanten hun leasecontracten eenvoudig zelf beheren.

Leadbeheer

Met deze module kunnen leadlijsten eenvoudig worden geïmporteerd en kunnen leads veel beter worden gekwalificeerd voordat ze in de contactendatabase worden ingevoerd. Alle interacties met potentiële klanten kunnen ook hier en via verschillende kanalen worden gelogd. Of het nu via e-mail, op de verkoopstand of via social media is. Zo hebben alle betrokkenen altijd een oogje in het zeil wat de respectievelijke verkoopkansen zijn.

Opportunitybeheer

Met de CRM-software kunnen veel verschillende analyses worden uitgevoerd. Dit geldt ook voor actuele verkooptrends, projectopbrengsten of specifieke klantgroepen etc. Op deze manier kan bijvoorbeeld ook de gezamenlijke verkoop worden vergroot. Gemiste verkoopkansen kunnen ook worden geanalyseerd.

Stap voor stap kan worden geanalyseerd op welk moment de verkoop is mislukt en kunnen passende maatregelen worden genomen. Met al deze kennis kan de interne verkoop aanzienlijk worden verbeterd en is deze gebaseerd op geldige gegevens in plaats van op subjectieve aannames.

Gebeurtenisbeheer

Of het nu gaat om sales events, webinars of andere corporate events, alles kan hier optimaal in kaart worden gebracht en gepland. Alle activiteiten worden hier vermeld en bijgehouden. Zo heb je altijd in de gaten welke stappen er nog gezet moeten worden.

Uitnodigingen kunnen ook automatisch worden aangemaakt, registraties worden direct als leads opgeslagen en presentielijsten op de evenementen kunnen snel en eenvoudig worden bijgehouden. Met behulp van CRM kunnen evenementen niet alleen beter en veel sneller worden gepland, het is ook mogelijk om alle processen op te slaan voor volgende evenementen, zodat de planning nog eenvoudiger kan worden.

Samenwerking bevorderen

De centrale opslag van alle gegevens en documenten verbetert de samenwerking binnen het hele bedrijf op lange termijn. De gegevens zijn beschikbaar voor alle afdelingen zodat u niet hoeft te zoeken naar geschikte contactpersonen in uw eigen bedrijf. Dit maakt ook snellere en efficiëntere processen mogelijk.

Conclusie: handel beter en sneller

Met CRM-software krijgen leasemaatschappijen precies de tool die ze nodig hebben in de digitale en snel veranderende wereld van vandaag om op de lange termijn te kunnen overleven in de markt. Alle klantinteracties worden nauwkeurig gedocumenteerd en kunnen snel en efficiënt worden verwerkt.

Uiteindelijk verbetert dit niet alleen de klantenservice enorm. Door de data te evalueren en te analyseren, worden sales en marketing ook enorm ondersteund. Van het identificeren van verkoopkansen tot verbeterd leadbeheer tot geautomatiseerde en geïndividualiseerde advertenties, CRM-software heeft talloze tools, vooral voor leasemaatschappijen.

Lees meer over:
Casestudy

Casestudy: Mauritshuis - Xapti

Waarom het Maurishuis, het museum met wereldberoemde schilderijen van Hollandse en Vlaamse meesters uit de tijd van Rembrandt en Vermeer, kiest voor CRM software van Xapti.

Lees verder

De nadelen van een CRM systeem

De nadelen van een CRM systeem zijn de veiligheid van gegevens, de kosten en het vinden van het gebruik van een enkele database.

Lees verder