CRM-software voor productie

CRM-software voor productie

CRM-software voor productie. In het tijdperk van digitalisering zijn maakbedrijven ook steeds meer afhankelijk van geschikte CRM-software.

Steeds meer bedrijven erkennen de voordelen van holistische CRM-software, ook productiebedrijven. Klassiek zijn deze oplossingen voor klantrelatiebeheer eerder in de detailhandel te vinden. Inmiddels weten ook andere branches hoe belangrijk de relatie met klanten voor bijna elk bedrijf is geworden.

Op dit punt willen we meer in detail verduidelijken welke voordelen CRM-software specifiek voor productiebedrijven kan opleveren. We willen laten zien waarom bijna geen enkel bedrijf deze oplossingen in de toekomst kan vermijden.

Vóór die tijd zullen we echter de algemene functionaliteit van dergelijke software bekijken, ook om beter te begrijpen waarom deze in de toekomst zo belangrijk zal zijn.

Inhoudsopgave

Definitie: wat is CRM-software?

CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management, wat in het Duits vertaald kan worden als klantrelatiebeheer. Het doel van CRM is om alle maatregelen te organiseren die het bedrijf neemt om klanten aan het bedrijf te binden.

Het gaat in essentie om het bundelen en professionaliseren van de verschillende maatregelen om de klantenservice te vergroten. Tegenwoordig hebben veel bedrijven te maken met toenemende concurrentie en klanten over de hele wereld.

Nieuwe klanten leren kennen

Bijna geen enkel bedrijf kent zijn klanten nog volledig persoonlijk en kent hun wensen en behoeften. Juist deze kennis is essentieel om haar marktpositie op lange termijn te versterken en uit te bouwen.

Klanten eisen tegenwoordig veel meer dan vroeger, en met name het verlangen naar individualisme stelt veel bedrijven voor grote uitdagingen. Tegenwoordig is het niet langer voldoende om een goede prijs-prestatieverhouding te bieden, maar komt de hele klantervaring naar voren.

CRM-software de juiste tool

Hiervoor zijn er CRM-softwaresystemen. Deze applicaties slaan alle klantcontactgegevens op in speciale klantbestanden en stellen deze in een centrale database beschikbaar voor alle stakeholders in het bedrijf. Informatie kan sneller worden gedeeld en vragen van klanten kunnen veel beter en sneller worden verwerkt.

Klantenservice verbeteren

Als een klant bijvoorbeeld belt, kan de klantenservice alle relevante informatie uit het dossier halen en openstaande facturen, lopende bestellingen, etc. zien. Dit betekent dat aanvragen van klanten snel kunnen worden afgehandeld zonder omslachtig te moeten zoeken naar de bestanden en de verantwoordelijken. Het resultaat is een hogere klanttevredenheid.

Het is echter niet alleen de klantenservice die in het bijzonder profiteert van centralisatie, maar ook veel andere onderdelen van een bedrijf. Door klantgegevens te evalueren, kunnen belangrijke inzichten worden verkregen in hun koopgedrag, hun favoriete communicatiekanalen, enz.

Verkoop en marketing verbeteren

Met deze informatie kunnen klanten niet alleen beter geadverteerd worden, de verkoop kan ook veel beter georganiseerd worden. Daarnaast kunnen uit deze bevindingen klantwensen worden afgeleid die in de toekomst kunnen ontstaan. Zo werk je proactief aan nieuwe producten en diensten.

Technisch niveau van CRM-software

CRM-softwaresystemen zijn veelal opgebouwd uit verschillende modules, die elk een specifiek verantwoordelijkheidsgebied bestrijken in het kader van klantcontactbeheer. De volgende modules zijn vaak te vinden in moderne CRM-systemen:

callcenter
Contactbeheer
Klantenservice
marketing
Rapporten
distributie
Project management

Afhankelijk van de behoeften van het bedrijf worden aanvullende functies toegevoegd of in eerste instantie uitgesloten. Maar niet alleen wat betreft de gewenste functies, maar ook wat betreft het licentiemodel van een systeem zijn er serieuze verschillen tussen de individuele oplossingen op de CRM-markt.

Zo zijn er klassieke on-premise oplossingen, maar ook CRM-softwaresystemen die in een cloud worden aangeboden. Er zijn veel verschillende modellen en varianten van hoe een CRM-systeem zijn weg vindt naar het bedrijf op de markt. Bijvoorbeeld:

  • Cloud CRM
  • CRM op locatie
  • Hybride CRM-systemen
  • Gehoste CRM-systemen

Met name CRM-systemen uit de cloud worden steeds populairder. Hier wordt het systeem niet op uw eigen computer bediend, maar op een infrastructuur van derden en toegankelijk gemaakt via internettoegang. Er is geen eigen server meer nodig, wat vooral voor kleinere bedrijven een doorslaggevend voordeel is.

Welke productiebedrijven hebben CRM-software nodig

Nu zou je je kunnen afvragen waarom productiebedrijven CRM-software nodig hebben. Het antwoord is duidelijk. Productiebedrijven zijn ook afhankelijk van hun klanten. Zelfs als er geen directe verkoop aan de eindklant is in het bedrijf, moet er in ieder geval op B2B-niveau worden gehandeld.

Analytisch CRM-systeem

En ook hier zijn de verwachtingen de afgelopen jaren continu gestegen. Veel serieuzer is echter wat bekend staat als analytische CRM. Het gaat erom erachter te komen wat uw eigen klanten in de toekomst willen, maar ook wat potentiële klanten en niet-klanten willen.

Herken productrelaties

Een simpel voorbeeld: een klant koopt een spijkerbroek in een winkel. De ervaren verkoper komt met het idee om de klant naast een spijkerbroek ook een riem aan te bieden. Het softwaresysteem moet hetzelfde kunnen doen. Het is belangrijk om productrelaties te identificeren. Voor maakbedrijven betekent dit dat onderkend moet worden welke producten de klant koopt naast de producten die ze aanbieden.

Gebruik correlaties

Met jeans als voorbeeld moet het bedrijf zich afvragen of het ook de moeite loont om riemen te maken. Om dit te kunnen doen, is het belangrijk om erachter te komen welke producten door klanten worden gemaakt direct na aankoop van een ander product. Een analytisch CRM-systeem kan dergelijke verbanden blootleggen en passende aanbevelingen doen aan de controle.

Producten aanpassen

Een ander belangrijk punt is een concessie aan de trend naar maatwerk. Steeds meer bedrijven bieden klanten de mogelijkheid om producten op maat te maken. Zo kunnen schoenen worden besteld met uw eigen ontwerp, of kunnen labels worden voorzien van uw eigen naam of spreuk.

Zelf artikelen configureren en ontwerpen

Ook hier neemt het CRM-systeem belangrijke taken op zich. Klanten hebben de mogelijkheid om producten aan te passen en deze direct via websites of social media te bestellen. Met geïntegreerde productconfiguratoren kunnen bepaalde opties en varianten worden opgezet waarmee de klant zijn eigen product kan ontwerpen.

Verbinding met het ERP-systeem

De gegevens worden vervolgens rechtstreeks naar de productie gestuurd en de klant kan onmiddellijk een overeenkomstige leverdatum worden beloofd. Met een bijbehorende koppeling met een ERP-software kunt u direct zien wanneer de order binnen is welke materialen er nog op voorraad zijn, welke nog bijbesteld moeten worden en wat dat betekent voor de bijbehorende leverdatum.

Leverbetrouwbaarheid garanderen

Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle andere bestellingen die het bedrijf ontvangt. Tegenwoordig willen klanten van tevoren weten wanneer ze de levering van een product kunnen verwachten en deze factor meenemen in hun aankoopbeslissing.

Conclusie: CRM zal in de toekomst onmisbaar zijn

Productiebedrijven zijn net zo afhankelijk van goede klantrelaties als andere bedrijven. Ook op dit gebied zijn de eisen van klanten gestaag gegroeid en komt er nu concurrentie van over de hele wereld. Via online trading zijn volledig nieuwe verkoopkanalen ontstaan, die enerzijds bedreigend kunnen zijn, maar anderzijds geheel nieuwe mogelijkheden bieden.

Met moderne CRM-software hebben productiebedrijven de mogelijkheid om volledig nieuwe klanten te werven en individuele producten op de markt te brengen. Hoe eerder u een CRM-systeem in uw bedrijf integreert, hoe sneller u kunt profiteren van de voordelen.

Lees meer over:
Casestudy

Casestudy: Jaga - Scapta

Waarom Jaga, wereldspeler in de ontwikkeling en productie van radiatoren, kiest voor Microsoft Dynamics 365 van Scapta.

Lees verder

Hoe vind je de juiste CRM voor jouw organisatie in 2021

Er is één constante factor die bepalend is voor het voortbestaan, de stabiliteit en het succes van een onderneming: relaties.

Lees verder