Er is CRM software voor ieder bedrijf, ongeacht debedrijfsgrootte
Van freelancers tot grote bedrijven, voor elk bedrijf is de juiste CRM-software te vinden. Lees hier wat belangrijk is.
Van freelancers tot grote bedrijven, voor elk bedrijf is de juiste CRM-software te vinden. Lees hier wat belangrijk is.
Geen enkel bedrijf is te klein voor CRM-software. Welke functies CRM-software voor zelfstandigen moet hebben, leest u hier.
Hier leest u welke eisen kleine bedrijven stellen aan CRM-software en hoe de juiste software daaraan kan voldoen.
Steeds meer kleine en middelgrote bedrijven flirten met de introductie van CRM-software. We laten je zien wat er echt toe doet.
We laten u de meest opwindende en belangrijke functies zien van een adequate CRM-software voor grote bedrijven.
Bedrijven met complexe structuren stellen speciale eisen aan CRM-software. Lees hier hoe systemen aan deze eisen voldoen.
Ontdek hier hoe bedrijven zich kunnen laten gelden in de internationale concurrentie met de juiste CRM-software.
Lees hier hoe het juiste CRM-systeem groeiende bedrijven optimaal ondersteunt bij hun groei of uitbreiding naar nieuwe markten.
Aan deze 3 criteria moet worden voldaan door CRM-software voor start-ups.
Steeds meer bedrijven profiteren van de voordelen van holistische CRM-software. Vooral kleine bedrijven hebben wat bedenkingen. Veel voorkomende argumenten tegen de aanschaf van CRM-software zijn bijvoorbeeld dat de kosten voor kleine bedrijven simpelweg niet betaalbaar zijn.
Graag laten we zien hoe bedrijven van elke omvang kunnen profiteren van CRM-software. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat er precies wordt bedoeld met CRM-software.
De afkorting CRM staat voor Customer Relationship Management oftewel klantrelatiebeheer.
Omdat uiteindelijk geen enkel bedrijf geïsoleerd opereert en afhankelijk is van interacties met klanten, hebben allerlei soorten bedrijven te maken met CRM als een centrale zakelijke taak.
CRM betekent twee dingen. Enerzijds gaat het om de gerichte oriëntatie van een bedrijf op zijn klanten. Aan de andere kant gaat het ook hand in hand met een strategisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen.
CRM-software wordt gebruikt om al deze processen digitaal in kaart te brengen. Ze kunnen vervolgens binnen het systeem worden aangestuurd en geoptimaliseerd.
Bovendien dient CRM-software bedrijven als een contactbeheersysteem met alle belangrijke informatie met betrekking tot de contacthistorie en een analysetool. Hierdoor kan waardevolle kennis worden opgedaan over het gedrag en de behoeften van klanten.
Elk bedrijf heeft individuele vereisten voor geschikte CRM-software. Factoren zoals branchevorming of bedrijfsgrootte hebben een doorslaggevende invloed op de eisen van een bedrijf. Zo hebben freelancers en zzp'ers totaal andere behoeften dan grote bedrijven.
Zelfstandigen en freelancers zijn eenmansbedrijven. Dienovereenkomstig is één persoon verantwoordelijk voor taken
De introductie van de meest betaalbare, intuïtief te gebruiken CRM-software kan zzp'ers aanzienlijk ontlasten in hun dagelijkse werkzaamheden. Bovenal kunnen hier administratieve werkzaamheden zoals contactbeheer worden ingezet. Dit geeft ondernemers meer capaciteit om zich te concentreren op winstgevende taken.
Zelfs bij kleine bedrijven spelen factoren als de kosten van CRM-software en een zo eenvoudig mogelijke implementatie een rol. Het systeem moet ook zo intuïtief mogelijk zijn en de provider moet passende ondersteuning bieden, aangezien kleine bedrijven vaak geen eigen IT-afdeling hebben.
Volgens een besluit van de Europese Commissie moet een bedrijf als "klein" worden aangemerkt als het minder dan 50 werknemers heeft en een jaaromzet of balanstotaal van niet meer dan 10 miljoen euro. Met een jaaromzet van minder dan 2 miljoen euro en minder dan 10 medewerkers hebben we het over micro-ondernemingen.
Onder het midden- en kleinbedrijf (MKB) vallen alle bedrijven met maximaal 249 medewerkers met een jaaromzet van maximaal 50 miljoen euro en een balanstotaal van maximaal 43 miljoen euro. Volgens Statista vormen KMO's 99% van alle bedrijven in Europa en worden daarom vaak de "ruggengraat van de Europese economie" genoemd.
Veel van deze bedrijven groeien of bevinden zich in andere strategisch gerelateerde fasen van verandering. In de loop van de tijd stapelen zich steeds meer softwareoplossingen en individuele applicaties op om aan de veranderende eisen te voldoen.
Deze applicaties zijn echter vaak niet optimaal met elkaar verbonden en fungeren in veel gevallen als geïsoleerde oplossingen. Een holistische CRM-software kan alle klantrelatieprocessen samenvoegen en media-onderbrekingen voorkomen.
Er moet ook een interface naar ERP- en DMS-software worden gemaakt. Om bedrijven optimaal te ondersteunen in hun groei, moet de CRM-software ook schaalbaar zijn.
Als een bedrijf te groot is om een KMO te worden genoemd, wordt het een groot bedrijf genoemd. Deze kan geheel zelfstandig opereren of als onderdeel van een groep.
CRM-software voor grote bedrijven moet steeds complexere structuren kunnen ondersteunen en holistisch in kaart kunnen brengen. Een multi-tenant systeem kan de processen van alle deelbedrijven combineren zonder hen toegang te geven tot de gegevens van een ander deelbedrijf.
Ook eigenschappen zoals:
Samenvattend kan worden gesteld dat bedrijven van elke omvang kunnen profiteren van geschikte CRM-software.
Vanwege de enorme diversiteit van de markt is de selectie echter meestal gecompliceerd. Om deze reden wordt aanbevolen om een neutrale, gratis vergelijkingstool te gebruiken om een eerste overzicht van mogelijke systemen te krijgen.