voorbereiding

Er zijn veel verschillende dingen waarmee u rekening moet houden bij de voorbereiding op nieuwe CRM-software. Hieronder willen we u belangrijke en handige tips geven die u zullen helpen om uw CRM-project optimaal uit te voeren.

Lees hier alles over de voorbereiding

CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management. Dit betreft de organisatie van alle maatregelen die een bedrijf neemt om zijn klanten te behouden.

CRM oplossingen ondersteunen bedrijven op veel verschillende manieren bij deze taken. Ze brengen alle klantgegevens samen in een centrale database en maken deze toegankelijk voor alle stakeholders in het bedrijf. Op deze manier worden processen versneld, wordt informatie sneller gedeeld en worden maatregelen voor klantloyaliteit beter gestructureerd.

Aangezien CRM software een serieuze impact heeft op de dagelijkse gang van zaken van een bedrijf, moet bij het kiezen van de juiste software rekening worden gehouden met verschillende factoren.

Efficiënt zoeken in CRM

De zoektocht naar een geschikte CRM-software is niet altijd eenvoudig. Het is raadzaam om vooraf enkele maatregelen te nemen om de zoektocht uiteindelijk te kunnen bekorten. Enerzijds gaat het om het stellen van randvoorwaarden.

  • Hoeveel gebruikers moeten met het systeem werken?
  • Op welk platform moet de oplossing worden geïmplementeerd?
  • Wat is het budget voor het CRM-project?

Aan de andere kant gaat het erom te bepalen welke functies beschikbaar moeten zijn in het nieuwe CRM-systeem. Hierbij moet rekening worden gehouden met de individueel gestelde doelen. Vooraf een analyse van de huidige situatie maken helpt om te achterhalen wat er mis is met de huidige oplossing. Deze kunnen worden gebruikt om nieuwe doelen optimaal te formuleren.

Ga op zoek

Er zijn verschillende benaderingen van het daadwerkelijke zoeken, die allemaal verschillende voor- en nadelen hebben. Veel bedrijven haasten zich naar internet voor een eerste zoekopdracht en worden aanvankelijk overweldigd door de vloed aan hits. Het overzicht houden is niet altijd eenvoudig.

Gebruik vergelijkingsportalen

Zoeken op internet vereist onderzoek naar talloze verschillende systemen en het onafhankelijk filteren van relevante informatie. Een moeizame en moeilijke taak. Vergelijkingsportalen bieden de mogelijkheid om snel een groot aantal verschillende systemen met elkaar te vergelijken op de gewenste categorieën.

Externe consultants inhuren

Veel bedrijven kiezen ook voor externe adviesdiensten. Een adviseur met ruime ervaring en marktkennis ondersteunt dan bij het juiste systeem voor zijn opdrachtgevers vinden. Het is hierbij essentieel dat het adviesbureau onafhankelijk is. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat het echt geschikte systeem uiteindelijk in het bedrijf wordt geïmplementeerd.

Betrek uw medewerkers

Een belangrijke factor bij een project van deze omvang is de betrokkenheid van medewerkers. Zij moeten het systeem uiteindelijk gebruiken en moeten daarom in een vroeg stadium bij het project worden betrokken. Zij beschikken over belangrijke input geven en weten wat er in de praktijk mis gaat.

Stel een projectteam samen en verduidelijk verantwoordelijkheden

Het is het beste om een projectteam samen te stellen dat bestaat uit key users van elke afdeling. Dit team vormt dan de koppeling tussen management, provider en de rest van het personeelsbestand. De key users kunnen tijdens de introductie ook grote delen van de training aan hun eigen afdeling geven.

Conclusie: voorbereiding is het halve werk

Voorbereiding op een CRM-project is ongelooflijk belangrijk. Het is belangrijk om medewerkers in een vroeg stadium te betrekken, doelen te formuleren en verschillende systemen met elkaar te vergelijken. Wie gewoon het eerste beschikbare CRM systeem kiest loopt een groot risico dat het project mislukt.

Hoe meer tijd er in de voorbereiding wordt geïnvesteerd, hoe meer er uiteindelijk kan worden bespaard in de zoektocht naar een passende oplossing. Als u weet wat u zoekt, is uw perfecte CRM-systeem snel en gemakkelijk te vinden.