Top 10 CRM software

Hoe nuttig zijn de top 10 CRM-software lijstjes nou echt?

U kunt hier lezen waarom u niet op dergelijke ranglijsten moet vertrouwen bij het kiezen van geschikte CRM-software.

Het internet staat er vol mee. "Top 10-lijsten" bestaan nu op bijna alle gebieden. Van huidige kapseltrends tot reisbestemmingen tot bedrijfssoftware, het antwoord op de vraag van de 10 beste lijkt slechts een paar klikken verwijderd te zijn. Maar hoe betekenisvol zijn deze ranglijsten en wie bepaalt eigenlijk wat op welke positie in de lijst wordt opgenomen?

We willen deze vragen met betrekking tot CRM-software nader bekijken. Op deze manier weten bedrijven die op zoek zijn naar geschikte CRM-software welke rankings ze kunnen vertrouwen in welke mate en welke ze beter kunnen negeren.

Inhoudsopgave

Wat is CRM?

"CRM" is een afkorting die klantrelatiebeheer beschrijft. In het Duits worden voor deze centrale, ondernemende taak de termen "klantrelatiebeheer" of "klantenzorg" gebruikt.

Klantgerichtheid

CRM vat twee centrale factoren samen: ten eerste gaat het erom een bedrijf op zijn klanten te richten. Dit is altijd de focusvan zowel strategische als operationele besluitvorming.

Procesontwerp

Aan de andere kant gaat een gerichte klantgerichtheid ook hand in hand met het strategisch ontwerpen van alle klantrelatieprocessen. In het tijdperk van digitale transformatie kan dit worden bereikt met CRM-software.

Wat is CRM-software?

Moderne CRM-software kan alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart brengen en zelfs een interface bieden aan de klant. De processen kunnen binnen de software worden geoptimaliseerd en aangestuurd.Passende automatisering vermindert ook de administratieve inspanning. Daarnaast wordt voor elke klant een apart digitaal bestand aangemaakt, waarin niet alleen belangrijke stamgegevens maar ook de volledige contacthistorie automatisch wordt opgeslagen.

CRM-software als samenwerkingstool

Door de centrale oriëntatie van de software kunnen medewerkers van alle afdelingen met de juiste toegangsrechten klantgegevens inzien en wijzigen. Op deze manier verbetert CRM-software cross-divisie samenwerking als onderdeel van workflows.

CRM-software als analysetool

Omdat alle relevante klantgegevens al in de CRM-software aanwezig zijn, is het ook aan te raden om op dit moment analyses uit te voeren. De huidige CRM-software in bedrijven fungeert in toenemende mate als een krachtige analyse-tool die kan worden gebruikt om waardevolle inzichten te krijgen in de wensen en het gedrag van uw eigen klanten.Hierdoor ontstaat een soort 360 graden beeld van de klant. Een goed begrip van klanten is een van de basisvereisten voor het succes op lange termijn van het bedrijf.

Hoe vind je de juiste CRM-software?

Het wordt dus duidelijk waarom het gebruik van CRM-software in ieder geval de moeite waard is. Maar hoe vind je het juiste systeem voor je eigen bedrijf?

De CRM-markt is divers

De zoektocht naar geschikte CRM-software stelt veel bedrijven voor een niet te onderschatten uitdaging. Uiteindelijk is het belangrijk om de beste oplossing voor uw eigen operatie te kiezen uit een diverse pool van talloze systemen en providers.

Individuele processen

Deze CRM-software moet de eigen processen van het bedrijf optimaal in kaart kunnen brengen. Door zich te specialiseren in kerncompetenties in het bedrijfsleven komen echter steeds meer specifieke disciplines naar voren.De bedrijfsprocessen van deze bedrijven zijn dienovereenkomstig individueel en specifiek.

Maar ook geschikte CRM-software moet deze processen in kaart kunnen brengen.Wanneer je voor zo'n uitdaging staat, kan het al snel verleidelijk lijken om het "probleem" snel op te lossen met een snelle zoekopdracht op internet.

U kiest dus een top 10-lijst uit een bekende bron en beslist over het systeem dat de ranglijst leidt.Maar er is meer dan één zwak punt in deze aanpak, dus deze aanpak is zeker niet aan te raden. Waarom blind vertrouwen in deze lijst zo twijfelachtig is, wordt hieronder besproken.

Top 10 lijst criteria

Om potentiële problemen aan het licht te brengen, moet je eerst met de selectiecriteria van deze ranglijsten omgaan. Hoebepalen platforms of tijdschriften welke systemen zijn opgenomen in de ranglijst en waar ze worden vermeld?In feite zijn er een aantal gerichte benaderingen die kunnen worden gevolgd om geschikte systemen samen te stellen.

Welke parameters worden gebruikt voor de evaluatie?

Het is belangrijk dat lezers onmiddellijk de criteria kunnen zien die worden gebruikt om de systemen te evalueren. Als dit niet duidelijk is, is het voor buitenstaanders praktisch onmogelijk om de geschiktheid van deze systemen voor gebruik in hun eigen bedrijf te beoordelen. In dit geval moet de rangorde in het CRM-selectieproces worden genegeerd.

Herken reclame als zodanig

Een reden voor de niet-transparante communicatie van de gebruikte parameters kunnen verborgen advertenties zijn. In dit geval betalen aanbieders van systemen een vergoeding die ze in de rangschikking verschijnen. Als niet duidelijk is op welke criteria de selectie was gebaseerd, moeten bedrijven de lijst niet als leidraad gebruiken.

Neutrale vermeldingen gebruiken

Er zijn echter ook platforms die de bedoeling hebben om CRM-zoekers te begeleiden. Deze platforms bieden doorgaans ook de parameters aan op basis waarvan de selectie is gemaakt.Vergelijkingswebsites zijn een goed eerste aanspreekpunt voor bedrijven en hebben over het algemeen ook een verscheidenheid aan functies die kunnen worden gebruikt om verschillende systemen te filteren en te sorteren.Mogelijke selectiecriteria zijn bijvoorbeeld

Gebruiks-en licentiemodelAfdelingBedrijfsomvangaantal gebruikersbegroting

Beschikbare modulesOp deze manier hebben bedrijven de mogelijkheid om individueel te selecteren op parameters die echt relevant zijn voor hun eigen doeleinden.

Voor- en nadelen van top 10-lijsten

Dergelijke vergelijkingsinstrumenten hebben echter ook nadelen of bereiken vroeg of laat gewoon hun grenzen.

Vergelijkingswebsites als leidraad

In de vroege fasen van een CRM-project kunnen ze bedrijven een solide, initiële begeleiding bieden. Maar verder bereiken ze al hun grenzen. Bedrijven mogen hun CRM-selectie niet uitsluitend baseren op de resultaten van een zoekopdracht op internet. Uiteindelijk kunnen zelfs de meest geavanceerde systemen voor vergelijkingswebsites alleen worden vergeleken met een bepaald aantal parameters.

Overweeg interpersoonlijke component

Bovendien moeten bedrijven opmerken dat de technische component slechts een deel van de puzzel is. Uiteindelijk kies je bij het kiezen van een geschikte CRM-software niet alleen voor het systeem zelf, maar ook voor een provider. Aangezien bedrijfssoftware meestal is ontworpen voor langdurig gebruik, maakt u ook een bewuste keuze voor een langdurige zakenpartner.Bij het kiezen van CRM moet u niet alleen rekening houden met aspecten zoals het vereiste serviceniveau of meertalige ondersteuning. De interpersoonlijke component mag ook niet volledig worden verwaarloosd om de basis te leggen voor een goede samenwerking.

Conclusie: niet meer dan een introductie

Samenvattend kan worden gezegd dat top 10-lijsten geen echte beslissingsondersteuning bieden in het CRM-project. Wel kunnen zij in de beginfase van het project als leidraad fungeren, mits bedrijven zich bewust zijn van hun beperkte betekenis.In feite mogen bedrijven nooit de uiteindelijke beslissing nemen die uitsluitend op internetonderzoek is gebaseerd. Als u echter op zoek bent naar een eerste aanspreekpunt in het CRM-project, zijn vergelijkingstools of websites meestal zinvoller omdat ze tot op zekere hoogte de individuele vereisten van het bedrijf kunnen bevatten. Dit is niet het geval bij de top 10 lijsten.

Lees meer over:

Verborgen kosten van een CRM-implementatie 

Vaak zijn bedrijven verrast door de uiteindelijke kosten van een CRM-implementatie. Wij laten u zien met welke kosten u werkelijk rekening moet houden.

Lees verder

Hoeveel kost gehoste CRM-software?

Lees alles over de kosten van gehoste CRM-software. 

Lees verder