Online zoektocht

Is op internet zoeken naar een nieuw CRM een goed idee?

Ontdek hoe veelbelovend de zoektocht naar geschikte CRM-software op internet is en wat bedrijven hier in overweging moeten nemen

Smartphone, streaming, mobiel werk: internet is alomtegenwoordig en maakt al lang deel uit van het dagelijkse leven van de meeste mensen. Maar op welke punten bereikt het zijn grenzen? Kan het bijvoorbeeld het antwoord geven op de vraag naar de beste CRM-software voor uw eigen bedrijf?
Hieronder willen we deze onderwerpen nader bekijken en laten zien waar bedrijven rekening mee moeten houden bij het online zoeken naar CRM. Maar eerst moet worden gedefinieerd wat een CRM-software precies is.

Inhoudsopgave

Wat is CRM-software?

De afkorting "CRM" staat voor klantrelatiebeheer. De termen CRM, klantrelatiebeheer en klantenservice worden in het Duits gebruikt.
Customer Relationship Management combineert twee centrale taken en functies van elk bedrijf:

Een gerichte klantgerichtheid

Het strategisch ontwerp van klantrelatieprocessen

Afhankelijk van het bedrijf kunnen CRM-processen uiterst complex zijn, op elkaar zijn gebaseerd of met elkaar zijn verbonden.

Voordelen van CRM-software

Om deze reden vertrouwen steeds meer bedrijven op softwaregebaseerde ondersteuning voor een holistische CRM: alle CRM-processen kunnen digitaal in kaart worden gebracht en beheerd met behulp van CRM-software. Dit heeft verschillende voordelen. Enerzijds werken alle medewerkers met dezelfde, geldige data door de centrale afstemming van de CRM-software.

Aan de andere kant fungeren moderne CRM-systemen steeds vaker ook als krachtige analysetools die kunnen worden gebruikt om waardevolle inzichten te krijgen in het gedrag en de behoeften van uw eigen klanten.

Door een geschikte CRM-oplossing te gebruiken, kunnen bedrijven een concurrentievoordeel op lange termijn behalen. Omdat in tijden van constant groeiende klantverwachtingen een goed begrip van de klant de sleutel tot succes is.

Vind de juiste CRM-software

Om een bedrijf echter te laten profiteren van de potentiële voordelen van CRM-software, is een systeem vereist dat voldoet aan de vereisten van het bedrijf. Factoren zoals
Aansluiting bij de industrie
Bedrijfsomvang
Interne structuren

Kan een grote impact hebben op het eisenprofiel van een bedrijf. Het is belangrijk dat de CRM-software alle specifieke bedrijfsprocessen in kaart kan brengen, mits ze efficiënt zijn ontworpen.

Maar het kiezen van een geschikte CRM-software is voor veel bedrijven een uitdaging. Omdat de CRM-markt enorm divers is. Met het grote aantal potentiële providers en systemen vinden velen het moeilijk om het overzicht te behouden en een strategische aanpak te volgen om geschikte CRM-software te identificeren.

Een snelle CRM-zoekopdracht op internet - en alle vrienden en helpers - kan in deze omstandigheden erg verleidelijk zijn. Zoekmachines zijn immers ontworpen om ons binnen enkele seconden alle relevante informatie over een specifieke zoekopdracht te geven.

Problemen met zoeken op internet naar CRM software

Maar zo'n aanpak brengt verschillende problemen met zich mee bij het zoeken naar geschikte CRM-software.

Bronnen vaak niet objectief (h3)

Enerzijds zijn veel van de weergegeven zoekresultaten afkomstig van leveranciers van CRM-software zelf, het is duidelijk dat de websites van providers de neiging hebben om een subjectief beeld te creëren.

Uiteindelijk zijn softwareleveranciers alleen bedrijven die op een concurrerende markt concurreren en dienovereenkomstig hun eigen producten en diensten moeten adverteren. Verklaringen zoals "CRM-software X is de krachtigste en modernste" moeten daarom met voorzichtigheid worden gebruikt op deze portalen.

Resultaat overstromingen gebruikers

Om de zaken nog erger te maken, doodt het enorme aantal resultaten in een zoekmachinequery de meeste gebruikers. Om deze reden komen er maar heel weinig voorbij de eerste resultatenpagina. Potentieel geschikte aanbieders en systemen vallen dus vanaf het begin uit het selectieproces - alleen omdat ze wat lager in de zoekresultaten verschijnen.

Hieronder gaan we in op enkele bronnen waar bedrijven informatie over DMS-software kunnen opvragen. De betekenis van de bron staat altijd op de voorgrond.

CRM-zoekopdracht op internet: top 10 lijsten

Als u tijdens de CRM-zoekopdracht toegang krijgt tot internet, wordt u snel geconfronteerd met de top 10-lijsten. Sommige CRM-systemen noemen dergelijke lijsten en gaan meestal zeer rudimentair om met hun scala aan functies. Maar hoe zinvol zijn deze resultaten?

Betekenis van de top 10 lijsten

De betekenis van dergelijke lijsten hangt sterk af van twee factoren:

  • De bron
  • De bedoeling van de auteur

Veel vermeldingen worden gepubliceerd door zogenaamd neutrale derden, zoals softwaretijdschriften. In veel gevallen is het echter verborgen marketing: in deze gevallen betalen de providers van de genoemde CRM-software een vergoeding voor hun vermelding.

Hoe groter het bereik van het tijdschrift, hoe duurder het is om het te noemen. In dit geval is de lijst niet erg betekenisvol en kan deze in het beste geval als eerste gids voor bedrijven dienen.

Er zijn echter ook neutrale portals die het voor bedrijven gemakkelijker moeten maken om geschikte CRM-software te selecteren. Maar zelfs top 10-lijsten op deze portalen zijn alleen zinvol als de parameters die in de evaluatie zijn opgenomen, te zien zijn. Het volgende is van toepassing: hoe meer factoren in aanmerking zijn genomen, hoe betekenisvoller de rangschikking.

CRM-zoekopdracht op internet: referenties

Last but not least kunnen bedrijven ook gebruik maken van referenties bij hun internetgebaseerde CRM-softwarezoekopdracht. Ervaringsrapporten van andere bedrijven zijn een waardevolle leidraad en kunnen bedrijven beschermen tegen mogelijke storingen.

Ontvang veldrapporten van uw eigen branche

Bedrijven moeten zich in de eerste plaats oriënteren op rapporten van bedrijven waarvan het bedrijfsprofiel zo mogelijk overeenkomt met dat van hen. Dit komt doordat veel softwareleveranciers zich hebben gespecialiseerd in bepaalde doelgroepen en daardoor gerichter kunnen inspelen op hun eisen, wensen en behoeften.

Bedrijven mogen ook niet worden misleid door individuele referenties, aangezien een referentie uiteindelijk zeer subjectief is.

CRM-zoekopdracht op internet: vergelijkingswebsites

Er zijn nu vergelijkingswebsites beschikbaar voor een verscheidenheid aan producten en diensten. Van elektriciteitsleveranciers tot gsm-contracten tot leningen, zoekers kunnen deze portalen gebruiken om een snel overzicht te krijgen van beschikbare alternatieven en hun kosten. Op deze manier kan ook bedrijfssoftware worden vergeleken.

Goede oriëntatiehulp bij de start van het CRM-project

Vergelijkingswebsites zijn een steviger eerste aanspreekpunt voor bedrijven. Ze bieden een goede oriëntatiehulp voor bedrijven die zich nog in de beginfase van hun CRM-project bevinden.

Onafhankelijkheid en objectiviteit

Een doorslaggevend argument voor het gebruik van vergelijkingswebsites is hun neutraliteit. In plaats van de subjectieve mening van een aanbieder te reproduceren en een specifiek systeem te adverteren, vertegenwoordigen vergelijkingswebsites een veelvoud aan systemen op een neutrale manier: de focus ligt op feiten in plaats van subjectieve percepties.

Filter en selecteer specifiek

Met de vergelijkingstool op crmsystem.de kunnen bedrijven in een grote database met potentiële systemen zoeken naar geschikte DMS-software voor hun behoeften. De site maakt gebruik van verschillende filterfuncties, waarmee bedrijven in een paar klikken potentieel geschikte DMS-software kunnen identificeren. De filtercriteria zijn bijvoorbeeld:

  • platform
  • bedrijfsomvang
  • aantal gebruikers
  • begroting
  • ondersteuning
  • lokale ondersteuning
  • database
  • fiscale naleving
  • broncode, etc.

Conclusie: neutraal overzicht in plaats van subjectieve informatie

Samenvattend kan worden gezegd dat er eigenlijk niets is tegen een CRM-zoekopdracht op internet. Bedrijven moeten zich er echter van bewust zijn dat veel zoekresultaten alleen subjectieve percepties weerspiegelen en daarom alleen zeer betekenisvol zijn.

Vergelijkingstools creëren een neutraal totaalbeeld

Om deze reden wordt het gebruik van een vergelijkingstool aanbevolen. Dit is een onafhankelijk platform dat kan worden gebruikt om potentieel geschikte systemen en providers binnen enkele seconden uit te filteren.

Uiteindelijk staat elke gefundeerde CRM-selectie voor een langer besluitvormingsproces. De uiteindelijke selectie van een bepaalde CRM-software mag daarom in geen geval uitsluitend gebaseerd zijn op de resultaten van een korte internetzoekopdracht.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder