CRM advies

CRM advies van kennissen. Goed idee of niet?

Goed advies bij het kiezen van CRM is zeer waardevol. Des te beter als u kunt terugvallen op de ervaring van goede kennissen.

Wie op zoek is naar geschikte CRM software, heeft te maken met een brede en soms verwarrende CRM markt. Op zo’n moment kan het advies van een goede kennis goud waard zijn, vooral als u niet over de nodige expertise beschikt.

Maar is het wel verstandig om naar uw kennis luisteren als het gaat om het selecteren van zo’n essentieel onderdeel van uw onderneming? Laten we eens kijken naar de voordelen hiervan en laten ook de gevaren zien die advies van kennissen met zich mee kan brengen.

Laten we daarvoor echter eerst de algemene functionaliteit van CRM-softwareoplossingen bekijken, ook om beter te begrijpen waarom het zoeken naar een geschikte oplossing soms te moeilijk is.

Inhoudsopgave

Wat is CRM-software?

De afkorting CRM is de Engelse term voor klantrelatiebeheer. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het om het organiseren van maatregelen om klanten aan uw eigen bedrijf te binden.

Waar in het verleden prijs, kwaliteit en tijdige levering een rol speelden bij klantenbinding, wordt er tegenwoordig veel meer verwacht: steeds meer mondiale markten hebben de concurrentiedruk gestaag doen toenemen, en daarom is uitstekende klantenservice een integraal onderdeel geworden van klantrelatiebeheer.

Klantenbestand gaat internationaal

Maar omdat niet alleen de concurrentie moet worden uitgebreid, maar ook het klantenbestand niet langer beperkt is tot de directe omgeving, kent bijna geen enkel bedrijf zijn klanten persoonlijk en kent hun behoeften.

Om de klantloyaliteit op lange termijn te garanderen, is het echter belangrijk om ze proactief te kennen en te bedienen. Met CRM-software kan dit naast een uitstekende klantenservice ook worden bepaald. Door de in het systeem verzamelde gegevens te evalueren, kunnen veel nieuwe klantinzichten worden verkregen.

Alles in één database

Hiervoor worden alle klantgegevens eerst samengebracht in een centrale database en opgeslagen in speciale klantbestanden. Deze kunnen vervolgens worden bekeken en gebruikt door alle bevoegde medewerkers. In deze folders vindt u alle actuele en historische contactpunten tussen de klant en het bedrijf.

Het grote voordeel is dat de klantenservice direct kan reageren op vragen en niet lang naar contacten hoeft te zoeken. Als een klant zijn bestelling wijzigt, worden alle betrokkenen onmiddellijk geïnformeerd en hebben ze toegang tot het gewijzigde bestelbestand.

Technische kant van CRM-software

CRM-softwaresystemen bestaan meestal uit verschillende modules, die allemaal een specifiek verantwoordelijkheidsgebied beslaan. In CRM-software vind je vaak de volgende modules terug:

  • callcenter
  • Contactbeheer
  • Klantenservice
  • marketing
  • Rapporten
  • distributie
  • Project management

Afhankelijk van de behoeften van een bedrijf kunnen modules worden toegevoegd of in eerste instantie worden uitgesloten. Daarnaast zijn er tal van oplossingen die specifiek zijn afgestemd op een specifieke branche of een specifieke bedrijfsgrootte. Ook wordt onderscheid gemaakt in de opslaglocatie en het licentiemodel.

Zoeken soms complex

Al deze factoren maken het uiteindelijk zo moeilijk om CRM-software voor uw eigen bedrijf te kiezen. Als een bedrijf besluit om CRM-software te implementeren, staat het voor het probleem om de juiste oplossing voor zijn eigen doeleinden te vinden. Goed advies is hier duur.

Advies van kennissen

Waar te beginnen met zoeken? Velen beginnen met een eenvoudige zoekopdracht op internet en ontdekken dan snel dat er talloze verschillende systemen zijn. Ze hebben allemaal bepaalde voordelen, hebben betrekking op een bepaalde bedrijfsgrootte of zijn specifiek ontworpen voor een bepaalde branche. En elke oplossing belooft de beste voor uw bedrijf te zijn.

Veel gemakkelijker te vinden

Hoe maak je hier de keuze? Een tip van een vriend komt van pas. Hij gebruikt al CRM-software in zijn bedrijf en kan het van harte aanbevelen. Dankbaar voor dit advies besluit u de software aan te schaffen en in uw bedrijf te installeren.

Geen gemakkelijke beslissing

Maar is het echt zo makkelijk? Want wat een goede oplossing is voor het bedrijf van uw vriend, kan voor uw eigen doeleinden volledig ontoereikend zijn. Maar wanneer kan het advies van een kennis een goede zaak zijn?

Voordelen van CRM-advies van kennissen

Als u van een vriend advies krijgt over CRM-software, kan dit waardevol zijn. Het doorslaggevende voordeel is dat uw kennis u niets probeert te verkopen en daardoor objectiever is dan bijvoorbeeld een verkoper.

Neutrale tip zonder verkoopintenties

Deze objectiviteit is een fundamenteel voordeel. Een andere is de specifieke en praktische ervaring van uw kennis. Hij gebruikt de CRM-software elke dag en kent de praktische voordelen van de oplossing. U krijgt van hem waardevolle tips, vooral bij dagelijks gebruik van de oplossing.

Een belangrijke kijk op de praktijk

Worden de stamgegevens altijd bijgehouden en volledig ingevoerd door alle actoren? Wordt het scala aan functies volledig benut en kunnen de beloofde voordelen ook daadwerkelijk tot stand komen? Dit zijn allemaal vragen die een kennis kan beantwoorden. U krijgt deze informatie nauwelijks ergens anders in uw CRM-zoekopdracht.
Vanuit dit oogpunt kan CRM-advies van een vriend waardevol zijn. Maar de tip van een vriend kan ook misleidend zijn.

Nadelen van CRM-advies van kennissen

Uw kennis kan u waardevolle tips geven over uw CRM-systeem, maar niet over andere softwareoplossingen. De oplossing die goed lijkt te werken voor het bedrijf van uw vriend, is mogelijk de verkeerde voor uw bedrijf.
Ieder bedrijf is anders qua bedrijfsprocessen. CRM-software moet veel delen van het bedrijf bestrijken en zorgt op veel plaatsen voor nieuwe, slankere processen. Maar juist die processen moeten ook uitvoerbaar zijn.

Ook kennissen zijn bevooroordeeld

Een ander gevaar bij het adviseren van iemand die je kent, is de zojuist genoemde objectiviteit. Wat enerzijds een echt voordeel kan zijn, kan anderzijds een echt nadeel worden.

Dat wil zeggen, als u het advies van de kennis te blindelings opvolgt en andere oplossingen negeert. Dankbaar voor de tip, u kiest ook voor deze oplossing, al zouden er voor uw bedrijf beduidend betere varianten zijn geweest. Uw kennis zal te zeer overtuigd zijn van zijn eigen oplossing en zal u dat ten zeerste aanraden. Hoewel het nobele motieven nastreeft, hoeft de oplossing niet per se goed te zijn.

Individuele doelen volgen met CRM

En één ding mag niet worden vergeten bij het implementeren van nieuwe CRM-software - de reden voor CRM-software. U wilt uw bedrijf toekomstbestendig maken, klanten behouden op de lange termijn en de klantenservice, marketing en sales duurzaam verbeteren.
Uiteindelijk werkt dit alleen als u het juiste CRM-systeem voor uw bedrijf vindt. Hierbij spelen veel verschillende aspecten een belangrijke rol. Centraal staan vooral de individuele doelen die met de implementatie worden nagestreefd.

Conclusie: Gebruikers ervaring is nuttig maar let op

Tips van een goede vriend kunnen erg handig zijn bij het zoeken naar CRM. Zeker wat betreft het gebruik van CRM-software in de praktijk. Hier kunt u waardevolle inzichten verkrijgen die u nooit zou krijgen in uw eigen zoekopdracht of in een verkoopgesprek.

Tegelijkertijd is het niet raadzaam om een systeem aan te schaffen omdat het goed werkt voor een vriend. Dit betekent niet automatisch dat het u op dezelfde manier kan helpen. Interessanter is op dit punt hoe uw kennis de zoektocht heeft benaderd.

Lees meer over:

Verborgen kosten van een CRM-implementatie 

Vaak zijn bedrijven verrast door de uiteindelijke kosten van een CRM-implementatie. Wij laten u zien met welke kosten u werkelijk rekening moet houden.

Lees verder

Hoeveel kost gehoste CRM-software?

Lees alles over de kosten van gehoste CRM-software. 

Lees verder