Oriëntatie

CRM-projecten kunnen uiterst complex blijken te zijn en kunnen bedrijven voor grote uitdagingen stellen. We geven u een eerste oriëntatie. Vooral in het begin kunnen CRM-projecten bedrijven voor uitdagingen stellen. Ten slotte is het allereerst duidelijk of het gebruik van een CRM-systeem de moeite waard is. Daarom willen we bedrijven eerste handvatten geven en eerst verduidelijken wat een CRM-systeem is en waarom bedrijven steeds vaker CRM-systemen gebruiken.

Lees hier meer over oriëntatie

Wat is een CRM-systeem?

CRM-systemen worden gebruikt in bedrijven op het gebied van klantrelatiebeheer. Met het systeem kunnen klantrelatieprocessen strategisch worden ontworpen, verwerkt en geoptimaliseerd.

CRM-systeemfuncties

Alle klantrelatieprocessen worden centraal in het systeem beheerd. Het CRM-systeem neemt verschillende taken op zich. Enerzijds wordt het gebruikt voor contactbeheer. De eerste CRM-systemen werden bijna uitsluitend voor dit doel gebruikt.

Moderne CRM-systemen gaan veel verder dan de functionaliteit van de eerste systemen. Ze dienen bedrijven als krachtige analysetools om hun klanten en de hele markt beter te begrijpen.

Waarom CRM?

Klantrelatiebeheer is tegenwoordig erg belangrijk.

Hoge klantverwachtingen

Met globalisering en digitale transformatie zijn de verwachtingen van klanten hoger dan ooit. We zijn gewend om producten online te bestellen en de volgende dag bij je thuis te laten bezorgen. De klantervaring - ook wel CX genoemd - staat steeds meer centraal bij veel bedrijven.

Competitieve markten

Maar in de loop van de globalisering groeien niet alleen de verwachtingen van klanten. Ook de concurrentie neemt toe. Europese bedrijven, vooral in de industrie, concurreren in toenemende mate met internationale bedrijven voor veeleisende klanten. Alleen degenen die hun klanten begrijpen, blijven op de lange termijn concurrerend.

Daarom is klantrelatiebeheer van groot belang voor bedrijven in het digitale tijdperk. Enerzijds gaat het om het strategisch ontwerpen van klantrelatieprocessen met behulp van een CRM-systeem. Anderzijds is ook een gerichte klantgerichtheid nodig die verankerd is in de bedrijfscultuur.

Conclusie: een CRM-systeem loont altijd de moeite

Samenvattend kan worden gesteld dat bedrijven van alle soorten kunnen profiteren van het gebruik van een CRM-systeem. De CRM-markt is enorm divers, zodat voor elke behoefte en budget een passend systeem te vinden is.