Branchespecifieke CRM-software: er is een systeem voor iedereen

Ontdek waarom u altijd, indien mogelijk, moet kiezen voor een branchespecifiek CRM-systeem.

Om optimaal te kunnen profiteren van bedrijfssoftware, is het belangrijk dat deze zo veel mogelijk is afgestemd op het bedrijf dat het gebruikt. Iedereen heeft namelijk zijn of haar eigen eisen als we het hebben over geschikte CRM-software. 

Bepaalde bedrijven zullen echter overeenkomstige eisen hebben, om een belangrijke reden: ze opereren in dezelfde branche. Dit heeft geleid tot een ontwikkeling in de softwaremarkt: steeds meer leveranciers hebben zich gespecialiseerd in software voor een bepaalde sector. In dit blog kijken wij daarom naar het belang van een branchespecifieke CRM-oplossing, en zullen we ook een aantal voorbeelden bekijken.

Inhoudsopgave

Customer Relationship Management (CRM)

Customer Relationship Management, dat vaak wordt afgekort tot CRM, is in onze taal ook wel bekend als klantrelatiebeheer. CRM gaat over de consistente afstemming van een bedrijf op zijn klanten en het strategisch inrichten van de bijbehorende processen. In dit digitale tijdperk vertrouwt men hiervoor op softwarematige ondersteuning in de vorm van het CRM-systeem.

CRM-software brengt twee belangrijke voordelen met zich mee:

  • Om te beginnen fungeert het als een centrale omgeving die beschikt over de meest recente en relevante gegevens. Iedereen die toegang heeft tot het CRM-systeem, beschikt dus over dezelfde data. Hierdoor blijft men te allen tijde op de hoogte en kunnen ze beter onderling samenwerken. 
  • Daarnaast kunnen bepaalde handmatige taken met behulp van de software worden geautomatiseerd. Stel dat een klant bijvoorbeeld een e-mail stuurt, dan wordt deze automatisch gekoppeld aan het desbetreffende klantaccount in het CRM-systeem. Ook het verzamelen van data, bijvoorbeeld op sociale media, wordt hiermee geautomatiseerd. Op de langere termijn kan dit tijd (en dus geld) besparen.

Een branchespecifieke softwareoplossing

Het huidige, digitale tijdperk wordt gekenmerkt door individualisatie. Consumenten verwachten een persoonlijke benadering van bedrijven; ze willen gezien en gehoord worden. Massacommunicatie is lang niet zo effectief meer, als dat het vroeger was. 

Als we kijken naar de behoeften van bedrijven met betrekking tot software, dan is er een soortgelijke ontwikkeling gaande. Daar waar men voorheen uitsluitend vertrouwde op een generiek systeem (waar overigens niets mis mee is), zijn ze steeds meer op zoek gegaan naar op maat gemaakte oplossingen. Deze systemen zijn namelijk voorzien van bepaalde functionaliteiten, waaraan deze bedrijven behoefte hebben. 

En zo is branchespecifieke software alsmaar populairder geworden. Leveranciers van deze systemen weten als geen ander waaraan bedrijven binnen de sector behoefte hebben, en stemmen hun oplossingen af op deze behoeften. Zo kan de klant het meeste uit hun nieuwe systeem halen en bevordert dit de klanttevredenheid; een win-win situatie dus. Wat volgt is een aantal voorbeelden van de praktische voordelen van branchespecifieke CRM-software. 

CRM-software voor groothandels

Of bedrijven zich nu op particulieren of zakelijke klanten focussen: werkelijk iedereen kan profiteren van een CRM-systeem. Marketingcampagnes zijn immers al enige tijd niet uitsluitend gericht op de consument; ook het overtuigen van zakelijke partners is cruciaal voor het bestaansrecht van een organisatie.

Duurzame relaties opbouwen

Moderne CRM-software beschikt over krachtige analysefuncties, waarmee bedrijven waardevolle kennis over hun klanten kunnen opdoen. Voor bedrijven die actief zijn in de B2B-sector, is het belangrijk dat ze hun klanten door en door kennen. Waar zijn ze naar op zoek, en op welke manier kunnen wij hun behoeften vervullen? Dit zal de onderlinge relatie namelijk versterken en ervoor zorgen dat men bij u terug blijft komen. Een CRM-systeem voor deze branche zal voorzien zijn van de juiste tools om deze data accuraat te verzamelen.

CRM in detailhandel

De detailhandel is een van de meest dynamische sectoren die er is. Traditionele retail maakt steeds meer plaats voor online retail (e-commerce) en consumenten zijn steeds meer op zoek naar een persoonlijke benadering; ze willen zich gehoord voelen en in de spotlights staan. Voor de gemiddelde retailer is dit een flinke uitdaging: het persoonlijke contact in een winkel wordt namelijk in gevaar gebracht door de anonimiteit van online winkelen. 

E-commerce in het CRM

Daarom moeten moderne retailers tegenwoordig vertrouwen op de inzichten uit hun CRM-systeem. Door de webshop met CRM-software te verbinden, beschikt men over informatie die ze kunnen toepassen om bijvoorbeeld gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen. Hierdoor krijgt men een steeds beter beeld van hun individuele klanten en hun koopgedrag en voorkeuren. Het zogeheten Retail CRM is voorzien van alle nodige functionaliteiten om deze inzichten overzichtelijk in kaart te brengen. 

CRM-software voor de gezondheidszorg

Wellicht dat we bij de gezondheidszorg niet direct aan klantrelatiebeheer denken. In een ideale wereld heeft een ziekenhuis bijvoorbeeld geen patiënten en is iedereen gezond. Maar dat is niet de werkelijkheid; dus moeten ook zorginstellingen hun naam met de wereld delen en laten zien wat ze doen. Hiervoor kan men vertrouwen op het zogeheten Healthcare CRM.

Iedereen doet aan marketing

De online aanwezigheid van een zorginstelling is van cruciaal belang. Een module voor marketing kan helpen bij het efficiënt inrichten van deze activiteiten. Zo kunnen de activiteiten op sociale media bijvoorbeeld in kaart gebracht worden; zo kan men de bijbehorende resultaten analyseren en hun ondernemingen nog beter afstemmen op de behoeften van de klant. Dit is belangrijk omdat zorginstellingen een bepaalde rust en autoriteit moeten uitstralen: potentiële klanten moeten zich bij hen op hun gemak kunnen voelen. 

Het juiste CRM voor de productiesector

Ook productiebedrijven krijgen continu te maken met verandering. Globalisering heeft geleid tot een hevige concurrentiestrijd op internationaal niveau. Daarnaast zijn klanten tegenwoordig kritischer dan ooit; kennis van de eigen klant is dan ook van levensbelang. 

CRM en ERP

Productgegevens worden doorgaans vastgelegd in het ERP-systeem, waar een CRM-systeem in dat geval onderdeel van uitmaakt. Het volledige potentieel van zowel het ERP als het CRM wordt vooral benut wanneer deze twee naadloos informatie met elkaar uit kunnen wisselen. Iedereen werkt hierdoor met dezelfde, actuele gegevens. 

Branchespecifieke CRM-software voor de productiesector kan helpen bij het in kaart brengen van klantgedrag. Hierdoor krijgt men een beter beeld van de verkoop van hun producten; op basis hiervan kan men strategische beslissingen nemen en bepalen hoe ze hun productassortiment zouden moeten beheren. 

Branchespecifieke CRM: een systeem dat bij u past

Zoals u heeft kunnen lezen zijn CRM-tools bijzonder divers en is de populariteit van branchespecifieke software dus goed te verklaren. In dit digitale tijdperk is het meer dan een softwaresysteem; het is een tool waarmee men hun klant beter leert kennen en op basis hiervan betere strategische beslissingen kan nemen. 

U moet daarom kunnen vertrouwen op een CRM-systeem dat is afgestemd op uw individuele behoeften, een systeem dat is ontwikkeld door een leverancier die uw sector kent. En daarom komt men tegenwoordig steeds vaker uit bij een branchespecifiek CRM-systeem.

Bent u op zoek naar een CRM-leverancier met kennis van uw branche? Vul dan onze leverancier-onafhankelijke tool in en ontdek wie u van dienst zou kunnen zijn!

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten
Oriëntatie

Dit zijn de verschillen tussen CRM en ERP

Het zijn twee van de populairste bedrijfssoftware-systemen: maar hoe verschillen beiden nu eigenlijk van elkaar?

Lees verder

Micro-marketing: een 'goedkoop' alternatief voor influencer marketing?

Samenwerkingen met influencers zijn niet voor ieder bedrijf haalbaar en realistisch. Zij kunnen zich veel beter focussen op micro-marketing.

Lees verder