Oriëntatie
CRM kiezen

Hoe kiest ik de juiste CRM-software?

Met deze checklist weet je zeker dat je de juiste CRM-software kiest.

Bedrijfssoftware is niet alleen alomtegenwoordig, het wordt ook een steeds belangrijkere concurrentiefactor. Moderne oplossingen zoals CRM-software helpen bedrijven hun klanten beter te leren kennen, nieuwe klanten te winnen en uiteindelijk de omzet te vergroten.

Maar de CRM-markt is divers. Dus hoe herkennen bedrijven de meest geschikte software voor hen? Hieronder willen we deze vraag nader bekijken en laten zien wat belangrijk is bij het kiezen van CRM-software. Maar eerst moet worden bepaald welke specifieke functie CRM-software in het bedrijf heeft.

CRM-software: een overzicht

De drie letters "CRM" staan voor klantrelatiebeheer. In het Duits spreekt men synoniem van ofwel klantrelatiebeheer ofwel, meer zelden, klantenservice. Deze twee termen dienen synoniem te worden begrepen en duiden in wezen twee dingen aan:

  1. De gerichte afstemming van een bedrijf op zijn klanten
  2. Het strategische ontwerp van alle klantrelatieprocessen

Tegenwoordig vertrouwen bedrijven op CRM-software voor het stellen van een duidelijke klantgerichtheid en voor het strategisch ontwerpen van klantrelatieprocessen.

CRM-software is veelzijdig

CRM-software vindt zijn oorsprong in contactbeheer. De eerste CRM-systemen werden bijna uitsluitend gebruikt om statische klantgegevens te beheren. Dit is in de loop der jaren echter veel veranderd. Tegenwoordig is CRM-software veel meer dan een digitaal adresboek. Met analytische CRM-software kunnen bedrijven waardevolle kennis over hun klanten opdoen en nieuwe klanten openen.

Concurrentievoordeel door de juiste CRM-software

AI-integraties kunnen klanten bijvoorbeeld binnen enkele seconden antwoorden bieden in de vorm van chatbots, zonder dat er een medewerker van de klantenservice bij betrokken hoeft te worden. Op deze manier wordt CRM-software steeds meer een concurrentievoordeel voor bedrijven - mits de juiste software wordt gebruikt. Daarom willen we dieper ingaan op de vraag hoe bedrijven het CRM-systeem kunnen vinden dat bij hen past.

De CRM-selectie: een kwestie van het individuele behoefteprofiel

Bedrijven die op zoek zijn naar geschikte CRM-software moeten eerst opmerken dat er niet zoiets bestaat als "de beste" CRM-software. Huisnamen zoals Microsoft Dynamics of Salesforce zijn zeker niet zo bekend om een goede reden. Dit betekent echter niet dat het bekendste of krachtigste CRM-systeem automatisch het meest geschikt is voor gebruik in een specifiek bedrijf.

De perfecte CRM-software bestaat niet

Er is dus geen perfecte CRM-software die geschikt is voor gebruik in elk bedrijf. Deze kennis is een belangrijk punt bij het zoeken naar de juiste CRM-software, omdat artikelen als "De beste 10 CRM-systemen" hun informatieve waarde verliezen. Kortom, het kan geen kwaad om reviews en ratings van andere bedrijven te gebruiken. Het essentiële referentiepunt bij het zoeken naar geschikte CRM-software moet echter het individuele vereistenprofiel van uw eigen bedrijf zijn.

Tips voor het vinden van de juiste CRM-software

De hoeksteen voor een succesvolle CRM-zoektocht is enerzijds het individuele behoefteprofiel van het betreffende bedrijf en anderzijds een lijst met duidelijk gedefinieerde doelen. Wat is de reden voor de introductie van (nieuwe) CRM-software? Moeten bepaalde KPI's worden verhoogd? Moeten potentiële klanten worden aangesproken via nieuwe kanalen? Of moet er een nieuw proces in kaart worden gebracht dat niet kan worden weergegeven door het legacy-systeem?

Lees meer over:
Oriëntatie

Hoe lang kan ik mijn CRM-software gebruiken?

Zo zorgt u ervoor dat u zo lang mogelijk gebruik kunt maken van uw CRM-software.

Lees verder
Oriëntatie

Evalueer uw CRM om het maximale eruit te halen

Hoe kom je erachter of de CRM-software oplevert waarvoor je deze hebt aangeschaft?

Lees verder