CRM-software voor de bouwsector

Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.

Iedere sector heeft zijn eigen behoeften als het aankomt op geschikte CRM-software. Er zullen altijd bepaalde overlappende functies zijn, maar sinds de opkomst van branchespecifieke software kunnen bedrijven steeds vaker kiezen voor een systeem dat is afgestemd op de behoeften van hun specifieke branche. Wij kijken daarom naar de belangrijkste functies van CRM voor de bouw. 

Inhoudsopgave

CRM in de bouwsector

CRM, dat staat voor Customer Relationship Management, omschrijft het proces waarin bedrijven continu bezig zijn met de wensen en behoeften van hun klant. Aan de ene kant helpt de software met het automatiseren van bepaalde processen, zoals het verwerken van klantgegevens wanneer zij een contactformulier op uw website invullen. Anderzijds fungeert het CRM-systeem ook als een centrale database. Hierin vindt u alles terug over individuele klanten in hun eigen profiel, maar kunnen ook algemene statistieken worden teruggevonden. 

Iedere branche krijgt te maken met klantrelatiebeheer (onze vertaling van CRM). De bouw geldt hierin dan ook niet als uitzondering op de regel. 

Een provider met kennis van uw branche

In de afgelopen jaren ontwikkelden steeds meer bedrijven een behoefte naar een softwaresysteem dat was afgestemd op de behoeften van hun sector. Generieke CRM-oplossingen volstonden niet meer; dus gingen sommige softwareleveranciers aan de slag met het bouwen van branchespecifieke software.

Zij gebruikten hun kennis van de branche om het systeem uit te rusten met modules en functies, die voor die specifieke sector ook echt een verschil kunnen maken. Zij kennen de vraag vanuit de sector en weten wat belangrijk is; zo zijn zij in staat om u van een systeem te voorzien dat ook echt bij u past. 

De voordelen van CRM-software

Bedrijven gebruiken CRM-software om klantrelatieprocessen digitaal vast te leggen en in kaart te brengen. Gegevens van en interacties met de klant worden binnen het systeem beheerd en in real-time geüpdatet. Zo hebben gebruikers altijd toegang tot de meest recente informatie en maakt het bijvoorbeeld niet uit wie de klant te woord staat; men kan met een druk op de knop zien wat er in het verleden allemaal heeft gespeeld. 

In veel gevallen bestaat een CRM-systeem uit vier verschillende componenten:

  • Analytisch CRM: dit deel van het systeem houdt zich bezig met de systematische verwerking en evaluatie van gegevens die het heeft verzameld. Denk aan de hoeveelheid clicks op een digitale advertentie, of het aantal reacties op een bericht op social media.
  • Operationeel CRM: het kerndoel van dit component is om operationele processen te automatiseren en verbeteren. Daar waar men in het verleden klantgegevens bijvoorbeeld handmatig moest invoeren, wordt deze taak nu overgenomen door dit deel van het systeem. Dit stuurt het vervolgens weer door naar het eerder genoemde analytische deel van het CRM. 
  • Collaboratief CRM: efficiënte samenwerking van het personeel is van cruciaal belang voor het succes van een bedrijf. Dit deel van het CRM richt zich op de samenwerking tussen verschillende afdelingen met klantcontact. Het helpt met het bouwen van een concrete CRM-strategie; prijzen, doelgroepen en kortingsacties worden in samenwerking vastgelegd. Zo heeft iedereen het gezicht dezelfde kant op staan. 
  • Communicatief CRM: tot slot is dit component verantwoordelijk voor het beheren van de communicatiekanalen van het bedrijf. Dit is van cruciaal belang, omdat het alle manieren omvat waarmee klanten in contact kunnen komen met het bedrijf. U wilt immers dat dit contactmoment als zo positief mogelijk wordt ervaren; de focus ligt dus op klantgerichtheid en de customer experience, zowel virtueel als fysiek. 

Minder handelingen = meer tijd voor de klant

Eén van de kerntaken van het CRM is dus de automatisering van bepaalde processen en taken. Doordat de administratieve kant van klantrelatiebeheer door de software wordt overgenomen, zijn gebruikers in staat om hun tijd en energie ergens anders in te steken. 

Daarnaast voorziet het CRM-systeem haar gebruikers ook van relevante inzichten. Deze rapportages laten zien wat de klant doet en waar ze naar op zoek zijn; dit is dan ook precies hetgeen waarop u in zou moeten spelen. 

De 5 belangrijkste CRM-functionaliteiten voor de bouwsector

De bouwsector is een bedrijfstak die diensten levert die te maken hebben met de planning, uitvoering en modificatie van gebouwen. Het vervult een cruciale rol in onze economie. En of we het nu hebben over bedrijven die zich focussen op constructie of civiele techniek: iedereen kan profiteren van een geschikt CRM-systeem. In veel gevallen hebben deze bedrijven overeenkomstige behoeften, waardoor de volgende functionaliteiten van CRM-apps voor de meesten geschikt zullen zijn. 

1 | Projectmanagement

De bouwsector wordt voor een groot deel gekenmerkt door het werken op projectmatige basis. Het ontvangt een opdracht van een klant, die het vervolgens uitvoert. 

Het is dus belangrijk dat men verschillende lopende projecten kan blijven coördineren; zo is men namelijk in staat om de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk over de verschillende projecten te verdelen. Dit verbetert daarnaast ook de communicatie tussen alle betrokkenen. Een module voor projectmanagement waarin men in staat is om met zowel klanten als zakelijke partners te communiceren, speelt daarom een belangrijke rol.

2 | Rapportages

Bouwbedrijven kunnen met behulp van CRM-software profiteren van twee soorten rapportages. Allereerst zijn er de rapporten die iets vertellen over het gedrag van de klant, bijvoorbeeld de hoeveelheid aanvragen of het gemiddelde budget per klant. Maar daarnaast is de CRM-omgeving ook een goede plek om rapporten met de klant te delen, bijvoorbeeld over de voortgang van het project.

3 | Lead-management

In dit digitale tijdperk hebben de meeste klanten het voor het uitkiezen. Dat geldt dus ook voor de bouw. Het is daarom belangrijk dat bouwbedrijven potentiële klanten snel identificeren en eventuele opdrachten snel binnen weten te halen.

Idealiter beschikt bouwsoftware dan ook over een Lead CRM. Hiermee komen opdrachten overzichtelijk binnen en kunnen deze snel opgevolgd worden; men ziet tevens in real-time in welke fase van opvolging deze lead zich bevindt. 

4 | Extended Relationship Management (xRM)

Voor bouwbedrijven draait het natuurlijk niet alleen om de klant; zakelijke partners zijn bijna net zo belangrijk. Zonder de juiste leveranciers en middelen is men immers niet in staat om een opdracht tot een succesvol einde te brengen. Een xRM-module brengt alle relaties van het bedrijf in kaart. Het is net als het CRM-pakket, maar dan voornamelijk voor afspraken met externe partijen.

5 | Mobiele beschikbaarheid

Tot slot is de mobiele beschikbaarheid van de CRM-software ook erg belangrijk. Medewerkers en projectmanagers hebben dankzij mobiele CRM zelfs vanaf de bouwplaats toegang tot alle belangrijke gegevens. Ze kunnen deze hierdoor tevens onderweg wijzigen. 

Lees ook: ‘De 7 belangrijkste (en populairste) CRM-modules

Samenvattend

CRM kan in iedere sector en voor ieder bedrijf een rol van betekenis spelen. Software voor de bouw is idealiter afgestemd op de behoeften van de sector; bepaalde CRM-leveranciers hebben zich daarom ook gespecialiseerd in de ontwikkeling van branchespecifieke software. Zij kennen de ins en outs van de branche en weten daarom ook precies waar vraag naar is.

Welke CRM-functionaliteiten belangrijk zijn, dat verschilt per bedrijf. Toch kunnen bouwbedrijven vooral profiteren van modules voor projectmanagement, lead-management en xRM. Daarnaast is het voor deze bedrijven ook belangrijk om te kijken of het systeem onderweg gebruikt kan worden en of het in staat is om betekenisvolle rapporten te creëren. Zo weet u zeker dat u uw klantrelatiebeheer naar een hoger niveau kan tillen.  

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De voordelen van Cloud CRM voor het mkb

Ontdek waarom een Cloud CRM bijzonder geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf.

Lees verder
on-premises

Is een on-premises CRM geschikt voor zelfstandigen?

Ontdek waarom ook deze ondernemers kunnen profiteren van een CRM-systeem en of een on-premises oplossing interessant is.

Lees verder