Bouw

CRM software voor de bouwsector

Bouwbedrijven kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software met geïntegreerd projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en uitgebreid planning software.

De vereisten voor geschikte CRM-software verschillen van bedrijf tot bedrijf. Toch is er één basiskenmerk waar bedrijven binnen een bedrijfstak doorgaans van profiteren. Daarom willen we belangrijke CRM-functies voor de bouw onder de loep nemen.

Inhoudsopgave

  • CRM voor de bouw
  • Voordelen 
  • Functionaliteiten

CRM-software in de bouwsector

Ook op het gebied van CRM is het gebruik van branchespecifieke software relevant. Elke branche heeft specifieke klantrelatieprocessen, die door de software moeten worden beheerd.

Vroeg of laat zullen niet-industriële systemen hier hun grenzen bereiken. Inefficiënties zijn het gevolg.

CRM-provider met branche-ervaring

Daarom moeten bedrijven zich bij het kiezen van geschikte CRM-software vooral richten op aanbieders die al ervaring hebben met het ondersteunen en implementeren van softwareprojecten in hun eigen branche.

Deze aanbieders kennen de uitdagingen van hun eigen branche en weten welke processen bijzonder belangrijk zijn.

De voordelen van software voor de bouw

Steeds meer bedrijven gebruiken CRM-software om klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Alle klantgegevens en de bijbehorende processen kunnen binnen het systeem worden beheerd, gecontroleerd en geoptimaliseerd.

Klanten profiteren van het gebruik van CRM-software

  • operationeel
  • analytisch
  • communicatiever
  • meer samenwerken

Functionele gebieden en niveaus van CRM-software

Zo hebben veel CRM-systemen automatiseringen die bedrijven in de hectiek van alledag ontlasten door administratieve werkzaamheden aan de softwarekant af te handelen.

Gegevens die in het operatieve bedrijf worden gegenereerd, kunnen worden geëvalueerd in het analytische CRM en gecondenseerd in de vorm van een rapport. Uit deze resultaten kunnen aanbevelingen voor actie voor operationele CRM worden afgeleid.

Op communicatief niveau vormt de CRM-software een interface naar de klant die een actieve klantdialoog ondersteunt.

Op samenwerkingsniveau helpt CRM-software bedrijven om samen te werken; binnen het bedrijf in interdepartementale samenwerking, tussen bedrijven in samenwerking met zakelijke partners. In dit geval hebben we het ook over Extended Relationship Management (xRM).

Een kijkje in de bouwsector

De bouwsector is een bedrijfstak die diensten levert op het gebied van planning, uitvoering en modificatie van gebouwen. De bouwsector speelt een belangrijke rol in de economie als geheel.

Verdeling van de bouwsector in deelgebieden
Het Federaal Bureau voor de Statistiek verdeelt de bouwsector in bedrijven in de belangrijkste bouwsector en die in de ondersteunende bouwsectoren (afwerkingssectoren).

De statistische classificatie van economische sectoren in de Europese Gemeenschap (NACE) maakt daarentegen onderscheid tussen:

  • bouwconstructie
  • civiele techniek

Voorbereidend werk op de bouwplaats, installatie van gebouwen en andere afwerkingsactiviteiten
Afhankelijk van het gebied waarin een bedrijf actief is, kunnen de vereisten voor CRM-software ook variëren.

Overeenkomsten prevaleren

Over het algemeen prevaleren echter de overeenkomsten in de eisenprofielen van bedrijven die zijn toegewezen aan de bouwsector.

Om deze reden willen we enkele CRM-functies nader bekijken waar bouwbedrijven meestal baat bij hebben. Eerst moet echter worden gekeken naar de CRM-software die in de bouw wordt gebruikt.

Functionaliteiten voor de bouwsector

Maar wat maakt goede CRM-software voor de bouwsector? Hieronder willen we enkele van de CRM-functies uitlichten waarvan bouwbedrijven in het algemeen bijzonder profiteren.

project management

Het bouwvak kenmerkt zich door projectmatig werken. Het bouwbedrijf ontvangt een klantorder, die het vervolgens uitvoert en voltooit.

Meestal is het echter nodig om een ​​groot aantal parallel lopende projecten te coördineren, om de beschikbare interne middelen efficiënt over alle projecten te verdelen en om een ​​vlotte communicatie tussen alle betrokken actoren te verzekeren.

Een geïntegreerde multi-projectmanagementmodule met de juiste interface naar klanten en zakenpartners speelt daarom een ​​belangrijke rol.

Rapporten

Projectgebaseerde bedrijven profiteren ook van CRM-software, waarmee rapporten kunnen worden gemaakt en naar de klant kunnen worden verzonden. GANTT-diagrammen kunnen bijvoorbeeld een geldige optie zijn om de projectvoortgang en voortgang duidelijk aan de klant te presenteren.

Objecten verzoeken

Ook in de bouw is concurrentiedruk niet te verwaarlozen. Het is daarom belangrijk om nieuwe kansen snel te identificeren en te implementeren. Daarom moet CRM-software voor de bouwsector over de juiste eigenschappen beschikken waarmee vastgoedaanvragen overzichtelijk kunnen worden afgehandeld.

xRM

Allerlei zakelijke relaties spelen een grote rol in de bouwsector. CRM-software die ook xRM ondersteunt, kan bouwbedrijven ondersteunen bij het identificeren van de belangrijkste spelers bij de ontwikkeling en uitbreiding van hun toekomstige strategie.

Mobiele beschikbaarheid

Last but not least is ook de mobiele beschikbaarheid van de CRM-software erg belangrijk. Zo hebben medewerkers en projectmanagers direct vanaf de bouwplaats toegang tot alle belangrijke gegevens of kunnen ze onderweg wijzigingen doorvoeren.

Op technisch niveau kan dit bijvoorbeeld onafhankelijk van het betreffende besturingssysteem via browsertoegang worden gerealiseerd. Als alternatief kunnen ook CRM-apps worden gebruikt.

Conclusie: De juiste CRM-software voor de bouwsector

Samenvattend kan worden gesteld dat de selectie van branchespecifieke software ook op CRM-gebied relevant is.

Bedrijven moeten zich bij het zoeken naar geschikte CRM-software daarom vooral richten op die aanbieders die al ervaring hebben met het ondersteunen van softwareprojecten bij bedrijven in hun eigen branche.

Belangrijkste CRM-functies voor de bouwsector
Welke functies bijzonder belangrijk zijn, verschilt van bedrijf tot bedrijf. In principe kunnen veel bouwbedrijven echter profiteren van CRM-software met een geïntegreerde projectmanagementmodule.

Ook het softwarematig maken van rapportages, het beheer van vastgoedvragen, ondersteuning voor xRM en mobiele beschikbaarheid van de CRM-software zijn relevant.

Lees meer over:

Hoe kan CRM de financiële dienstverlening ondersteunen?

CRM is voor de financiële dienstverlening een handige tool om op een juiste wijze met klantgegevens om te gaan. Wij leggen uit hoe CRM werkt voor de financiële dienstverlening.

Lees verder

Klantloyaliteit optimaliseren met CRM: 4 tips

Klantloyaliteit is van uiterst belang om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe CRM klantloyaliteit en klantbehoud kan versterken.

Lees verder