CRM selectie

Er zijn talloze verschillende CRM-systemen op de markt, elk met een verscheidenheid aan functies op maat van specifieke bedrijfsgroottes of industrieën. Daarom is het niet altijd eenvoudig om het juiste systeem te vinden.

Lees hier alles over CRM selectie

Bedrijven zijn steeds klantgerichter en willen hun behoeften steeds beter leren kennen en bedienen. Tegenwoordig worden CRM-systemen steeds belangrijker voor allerlei soorten bedrijven, en daarom zoeken steeds meer bedrijven naar een geschikt systeem. Tegelijkertijd moeten CRM-systemen voldoen aan de meest uiteenlopende eisen die bedrijven eraan stellen. De diversiteit van bedrijfsprocessen tussen bedrijfstakken vereist speciale oplossingen. Evenzo spelen de omvang van het bedrijf en het doel dat het nastreeft een cruciale rol bij het maken van de juiste keuzes.

Definitie - Wat is een CRM-systeem?

Eerst moeten we onderzoeken wat een CRM-systeem is en waarvoor het wordt gebruikt? CRM staat voor Customer Relationship Management en beschrijft de strategische oriëntatie van het bedrijf op zijn klanten en de systematische structurering van klantrelatieprocessen. Een CRM-systeem ondersteunt bedrijven aan de softwarekant door alle klantcontacten en gegevens centraal in een database in speciale klantbestanden te verzamelen, te creëren en te structureren.

Tips voor het selecteren van het juiste CRM-systeem

Maar hoe vindt u het juiste systeem voor uw bedrijf? Deze vraag is niet erg gemakkelijk te beantwoorden omdat veel verschillende parameters de selectie aanzienlijk beïnvloeden. Een belangrijke tip is: voorbereiding is alles! Maak niet de fout om het CRM-project te onderschatten en te haasten om het snel van uw bureau te krijgen.

Benoem een ​​verantwoordelijke persoon

Een CRM-selectie is een groot project en het is handig om één iemand te benoemen tot projectmanager. Hij of zij is het aanspreekpunt en de bemiddelaar tussen de verschillende afdelingen.

In elk geval is het erg belangrijk om uw eigen personeel en vooral degenen die later met het systeem gaan werken, rechtstreeks in het project op te nemen. Voor het grootste deel weten zij het beste welke problemen momenteel de overhand hebben en welke functies hun dagelijkse werkzaamheden zouden vergemakkelijken.

Dit leidt ons rechtstreeks naar de tweede essentiële tip. Stel specificaties op en formuleer duidelijke doelen die met het CRM-systeem moeten worden nagestreefd.

Specificatie helpt bij het zoeken

Het is zeer nuttig om de belangrijkste processen te beschrijven die moeten worden toegewezen aan het CRM-systeem. Er moet ook van tevoren worden overwogen op welke manier het CRM-systeem moet worden geïmplementeerd. Dus of dit is opgeslagen op hun eigen servers of in een Cloud van een provider.

Even bepalend is de reikwijdte van het respectieve CRM-systeem en of dit moet worden verbonden met een reeds bestaand ERP-systeem. Vooral bij de tweede is het van essentieel belang aandacht te besteden aan de juiste interfaces van het CRM-systeem, maar daarover later meer. Laten we ons eerst nog eens concentreren op de noodzakelijke functies.

De geformuleerde doelen die u met het CRM-systeem wilt nastreven, bepalen uiteindelijk de reikwijdte van de te selecteren oplossing. Als men alleen de klantenservice wil verbeteren, zijn meestal gestandaardiseerde oplossingen met minder functies voldoende. Als u echter een echt 360 ° -beeld van klanten wilt, marketingcampagnes in CRM wilt ontwikkelen en beheren en de hele customer journey in het systeem in kaart wilt brengen, zijn de meeste standaardversies niet langer voldoende.

Optimaliseer de zoekopdracht

Nadat u alle gewenste functies heeft geëvalueerd, is het tijd om uw zoektocht te starten. Dit kan soms erg tijdrovend zijn. Elk systeem onderzoeken op zijn mogelijkheden en gebreken is zeer tijdrovend. Hier is de volgende beslissende tip: gebruik vergelijkingsportals. Hierop staan ​​een groot aantal verschillende aanbieders met hun systemen vermeld. Er zijn ook de meest essentiële functies van het systeem verzameld en kunnen eenvoudig en moeiteloos worden vergeleken.

Met verschillende filteropties kunt u eenvoudig alle systemen vinden die het beste aan uw eisen voldoen. Als je op zelfstandige zoektocht gaat, neig je vaak naar het tiende of twaalfde systeem dat je naar een paardenhandel bekijkt en beetje bij beetje weggaat van zijn doelen, alleen omdat je het juiste systeem niet rechtstreeks kunt vinden.

Op dergelijke vergelijkingsportals kunt u niet alleen filteren op de gewenste functies, maar ook op andere gebeurtenissen, zoals het budget of het type database of besturingssystemen. Zorg er ook voor dat de juiste systemen, zoals hierboven beschreven, passen bij uw ERP-systeem of andere applicaties die in uw organisatie worden gebruikt. Alleen dan kan het CRM-systeem overeenkomstige gegevens van de systemen gebruiken en de eigen gegevens beschikbaar maken voor de andere systemen.

In gesprek met leveranciers

Veel leveranciers bieden gratis proefversies van hun systemen aan of presenteren hun systemen in live demo's. Als u via het vergelijkingsportaal in contact bent met een kleine selectie geschikte leveranciers, wordt het aangeraden om hen uit te nodigen voor een presentatie en de systemen te bekijken en proberen. Hoewel screenshots een beeld geven van het ontwerp en de gebruikersinterface van elk systeem, zeggen ze niets over de daadwerkelijke bruikbaarheid.

Als u niet kunt kiezen tussen twee of meer systemen, zijn er andere criteria die kunnen helpen bij de besluitvorming. Let dus ook op de ervaring van de betreffende leverancier. Heeft dit al vergelijkbare bedrijven, zoals het uwe? Als dat zo is, kent hij de sectorspecifieke uitdagingen van uw bedrijf goed en kan hij eventuele obstakels aan.

Het helpt ook om precies te zien waar de betreffende provider is gevestigd en welke aanvullende services deze biedt. Als de aanbieder enkele honderden kilometers verder zit, sta je in eerste instantie alleen. Biedt de aanbieder ook training op het systeem of moet deze elders worden gekocht? Al deze vragen helpen uiteindelijk om het juiste systeem voor uw bedrijf te vinden.

Bij het zoeken naar een CRM-systeem, moet worden opgemerkt dat men het niet moet onderschatten en vooral niet moet overhaasten. Als een systeem uiteindelijk niet past, heeft u veel tijd en geld verspild en bent u terug bij af. Daarom moet men al in de aanloop naar het zoeken een idee hebben van de doelen die u met het systeem wilt nastreven, en een specificatie maken. Gebruik vergelijkingsportals om uw zoekopdracht uit te breiden en ga niet te ver van uw doelen af.