CRM MKB

CRM software voor het MKB

Ontdek waarom CRM software ook zeer geschikt is voor het MKB.

MKB’ers hebben iedere dag een hoop dingen die geregeld moeten worden om het bedrijf draaiende te houden en daar kunnen ze wel wat hulp bij gebruiken. De tijd dat CRM systemen alleen voor Quote 500 bedrijven zijn is allang niet meer. Voor ieder bedrijf is er tegenwoordig een systeem en dat geldt ook voor het MKB. 

CRM voor MKB

Bedrijven die binnen het MKB vallen hebben concurrentie van elkaar maar ook van de grotere bedrijven. Elke MKB’er moet opboksen tegen zowel andere MKB’ers als de grote multinationals. Het grote nadeel is dat een kleiner bedrijf minder mensen ter beschikking heeft en minder snel werk toegeschoven krijgt. Dus zowel met het personeel als met de kansen op nieuw werk moet zo efficiënt mogelijk worden omgegaan en dat is précies waar een CRM systeem mee kan helpen.

Er zijn een aantal redenen die wij vaak terug horen komen waarom MKB’ers huiverig zijn om over te stappen op een CRM systeem;

  1. Een CRM systeem is overbodig
  2. Een CRM systeem is te duur
  3. Een CRM systeem is te ingewikkeld

CRM is niet overbodig

Kleinere bedrijven hebben vaak al genoeg onkosten en geven geld liever niet uit aan overbodige luxe. Alle activiteiten gebeuren misschien nog op kleinere schaal en het is nog geen probleem om het overzicht te behouden. Het bijhouden van de voorraden en afspraken worden keurig bijgehouden op een Excel sheet en dat gaat nog allemaal goed, totdat het fout gaat. Oook ZZP-ers maken gebruik van een CRM systeem om al hun afspraken en administratie op orde te houden. Als het systeem u al een uur 2 of in de week aan tijd scheelt en een hoop gemoedsrust oplevert is dat niet al de investering waard?

CRM is niet duur

De aanname die vaak wordt gedaan is dat het implementeren van een CRM systeem een hoop tijd en middelen kost en dus niet haalbaar is voor kleinere bedrijven. Daarnaast wordt verwacht dat er nog een hoop geld gaat zitten in het onderhouden van het systeem waardoor een positief ROI al gauw uit beeld verdwijnt. De prijs wordt voornamelijk bepaald door hoe uitgebreid het systeem is. Voor een simpel systeem kan het verschil al maken en die zijn er al vanaf 10 euro. Dit zijn de meeste simpele systemen maar ook die verdienen zich al zeer gauw terug.

Schaalbaarheid

Ga na hoe de schaalbaarheid van een systeem is. Vraag aan de leverancier of het makkelijk is om later functionaliteiten of modules toe te voegen aan het systeem. Het zou zonde zijn om nu al te betalen voor software waar geen gebruik van wordt gemaakt. Naast het aanvullen van functies is het ook goed om uit te zoeken of er snel en eenvoudig meer gebruikers kunnen worden toegevoegd. Mocht uw bedrijf een groei doormaken en van de een op de andere dag extra mensen nodig hebben moeten deze wel van het CRM gebruik kunnen maken.

CRM is niet ingewikkeld

Zodra men customer relationship mangement systems of ander IT vakjargon te horen krijgen beginnen vaak de oren al een beetje te piepen. Onbekend maakt onbetrouwbaar en dat is eigenlijk nergens voor nodig. Enige kennis van software is altijd handig maar zeker niet een vereiste om een CRM systeem in gebruik te nemen. Bij het hele traject van de implementatie kunt u hulp van de leverancier verwachten en het gebruik van CRM systemen is de laatste jaren voor iedereen toegankelijk geworden.

Gebruiksgemak

Let bij het kiezen van een CRM systeem op het gebruiksgemak. Niemand wil een vierjarige studie en een internship doen voordat ze een systeem in gebruik kunnen nemen. Vraag om een trial versie of demo en laat ook uw medewerkers het systeem een paar keer uitproberen. Niet iedereen hoeft alles direct te begrijpen maar je kan je vasthouden aan het drie klikken principe, waarbij ieder stuk informatie in maximaal drie klikken moet kunnen worden gevonden.

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder