Voor wat voor soort bedrijven is CRM geschikt?
CRM is geschikt voor iedere bedrijfsgrootte. Wij voorzien u van een aantal praktische voordelen van CRM-software waardoor uw bedrijf beter presteert.
In de zakelijke wereld wordt onder kleine bedrijven veel gedacht dat CRM-systemen worden gebruikt door grote bedrijven die een marketingafdeling hebben en een groot aantal klanten bedienen. Wij willen dit beeld veranderen en toelichten hoe elke organisatie profijt kan hebben van klantrelatiebeheer-software.
Inhoudsopgave
Voor wie is CRM-software geschikt?
Zoals eerder beschreven hebben veel kleinere bedrijven het idee dat CRM-systemen vooral iets zijn voor grote bedrijven met een marketingafdeling die veel klanten bedienen. Dit is echter niet waar, CRM is ook uitermate geschikt voor kleinere bedrijven. Ieder bedrijf dat veel waarde hecht aan klantrelaties kan goed geholpen worden door het systeem.
Bij afdelingen die gebruik maken van klantrelatiebeheer kan u denken aan sales, marketing, klantenservice en management. Deze afdelingen kunnen efficiënter samenwerken doordat alle interactie met de klant wordt ingevoerd in een klantprofiel binnen het CRM-systeem. Dit klantprofiel is door elke afdeling in te zien en aan te passen, zo blijft het altijd up-to-date. Doordat u altijd de juiste informatie klaar heeft staan als u in contact komt met een klant, bent u beter in staat om hen zo goed mogelijk te helpen. Dit kan uiteindelijk leiden tot het verhogen van de klanttevredenheid.
Voordelen van CRM per afdeling
Wij willen u voorzien van een aantal voorbeelden waarin Customer Relationship Management-software goed van pas kan komen:
CRM voor sales
Een van de voordelen op het gebied van sales is dat het kan ondersteunen bij verkoopgesprekken. Het systeem bevat gedetailleerde informatie en is voor meerdere afdelingen toegankelijk, hierdoor hebben salesmedewerkers tijdens verkoopgesprekken alle relevante informatie bij zich. Op basis van deze informatie kunnen zij verkoopargumenten en -vragen opstellen. CRM-software helpt niet alleen bij het werven van nieuwe klanten, maar ook bij de verkoop aan bestaande klanten.
Eén van de functionaliteiten van CRM is het klantbeheersysteem. Hier is inzichtelijk waaraan iedere klant behoefte heeft. Dit maakt het makkelijker om cross- en upsell mogelijkheden te identificeren.
CRM voor marketing
Customer Relationship Management is onmisbaar voor de marketingafdeling. Voor marketeers zijn gegevens over de klant waardevol omdat ze op deze manier goed de behoeften van de doelgroep kunnen achterhalen. Zo kan men inzien wie, wat en wanneer iets koopt en wordt het duidelijk wie uw ideale klant is. Marketing kan hierdoor perfect aansluiten op uw doelgroep.
Het is in marketing bekend dat e-mailmarketing campagnes een van de belangrijkste aspecten zijn. CRM-software maakt het mogelijk dat deze vorm van marketing gespecificeerd kan worden door segmentatie. Door de beschikbare data kunnen er groepen worden gemaakt in het klantenbestand. Zo worden de doelgroepen specifieker en worden klanten gericht benaderd. E-mail templates worden door het systeem ingevuld en hierdoor sluit de boodschap precies aan bij de klant.
CRM voor customer service
CRM is ook erg geschikt voor de klantenservice. De software ondersteunt hen bij het oppakken van klachten en houdt hier een overzicht van bij. Als een klacht te lang blijft liggen, wordt er een reminder gestuurd vanuit het systeem.
Sociale media zijn tegenwoordig ontzettend populair. Niet alleen consumenten, maar ook bijna ieder bedrijf buigt zich over de inzet hiervan. Positieve en negatieve feedback wordt zonder moeite in het openbaar gedeeld. Een goede en adequate reactie hierop is dus vereist, zeker bij negatieve berichten.
Sommige CRM-software systemen hebben bijzondere functionaliteiten om u te helpen deze signalen op te vangen. De software signaleert bijvoorbeeld wanneer uw bedrijfsnaam in een tweet of post voorkomt. Zo kan u snel reageren waardoor uw reputatie in stand blijft.
CRM voor het management
Voor het management kan Customer Relationship Management ook veel betekenen. Een CRM-systeem biedt namelijk veel informatie die kan helpen bij de groei van de organisatie. Het geeft u een duidelijk beeld van de manier waarop de processen verlopen en dus ook waar u eventueel nog ruimte heeft om te verbeteren.
U kan bijvoorbeeld snel inzien welke klanten het meeste rendement opleveren. Dit is waardevolle informatie, omdat u dan weet dat u deze klanten moet zien te behouden. Er kan natuurlijk ook worden gekeken naar klanten waar weinig rendement op wordt behaald. Als een klant bijvoorbeeld veel moeite en energie vereist maar weinig oplevert, kan u de ondersteuning van kosten efficiënter inrichten. Hierbij kan u denken aan meer web-support en minder telefonisch advies.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De voordelen van Cloud CRM voor het mkb
Ontdek waarom een Cloud CRM bijzonder geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf.
Lees verderIs een on-premises CRM geschikt voor zelfstandigen?
Ontdek waarom ook deze ondernemers kunnen profiteren van een CRM-systeem en of een on-premises oplossing interessant is.
Lees verder