‘Klantgesprekken worden vóór 2028 grotendeels door AI overgenomen’

Onderzoek voorspelt een razendsnelle groei van de zogeheten AI-agents.

De toekomst van klantenservice staat in het teken van AI - of we het nu leuk vinden of niet. Het is ergens natuurlijk ook niet verrassend; over het algemeen staat de customer support afdeling bij veel bedrijven bekend als de afdeling met de grootste last op hun schouders. Zij zijn degenen die iedere dag te maken krijgen met boze en ontevreden klanten. Combineer dat met het feit dat veel klantenservice-afdelingen kampen met een tekort aan personeel, en je hebt een afdeling die onder flinke druk staat. 

Logischerwijs zijn veel ondernemingen daarom op zoek om te profiteren van de trend van het moment: AI. Deze slimme technologieën kunnen deze werkdruk namelijk verminderen door klantcontact en andere taken van het personeel over te nemen, zodat zij zich kunnen focussen op andere werkzaamheden. En omdat we graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen van AI in klantenservice, kijken we in dit artikel naar recent onderzoek van Cisco.

Over het onderzoek

Aan dit onderzoek deden ongeveer 8.000 ‘decision-makers’ uit 30 verschillende landen mee. Zij werden gevraagd naar de rol van AI in hun klantenservice; maar ook naar de groei van die rol in de jaren die gaan komen. Belangrijk om te vermelden is dat dit onderzoek specifiek keek naar de mening van softwareleveranciers, en hoe zij met hun klanten omgaan. 

Wat houdt ‘Agentic AI’ precies in?

Agentic AI is de verzamelnaam voor de zogeheten AI-agents. Deze tools zijn in staat om zelfstandige beslissingen te nemen en acties uit te voeren, zonder menselijke inbreng. Ze beschikken over een geheugen en kunnen rekening houden met context. Althans, zolang ze toegang hebben tot de juiste database.

Uit het onderzoek blijkt straks dat de vraag naar Agentic AI sterk toeneemt. De technologie automatiseert routinetaken, zodat medewerkers zich kunnen richten op complexere klantvragen en zo betere service kunnen bieden.

De onderzoeksresultaten

Het voornaamste punt van het onderzoek was dus om te achterhalen hoe ondernemers kijken naar de potentie van AI-agents. Laten we de belangrijkste resultaten eens op een rij zetten:

  • De geënquêteerden zijn duidelijk over de toekomstige rol van AI in klantenservice. Volgens hen zal maar liefst 68% van alle klantinteracties vóór 2028 worden afgehandeld door AI. 
  • Zelfs op een veel kortere termijn verwacht men dat de rol van AI flink zal toenemen. Binnen twaalf maanden verwacht 56% dat meer dan de helft van alle klantinteracties door AI ondersteund zal worden.
  • Personalisatie, proactiviteit en het vermogen om de toekomst te ‘voorspellen’: dat zijn volgens nagenoeg alle respondenten de kernkwaliteiten van AI, en daarom ook grote motivatiefactoren om met de tools aan de slag te gaan. Uiteraard werden daarnaast ook praktische zaken zoals efficiëntie, tijdbesparing en kostenreductie als belangrijke kenmerken genoemd. 
  • Nagenoeg alle leveranciers zijn het (gelukkig) eens over de rol van de mens in dit proces. Het is namelijk makkelijk om verblind te raken door al het moois dat AI met zich meebrengt, maar voor veel klanten blijft menselijke interactie van cruciaal belang. De respondenten zijn het hiermee eens en stellen dat dit nodig is om empathie en vertrouwen uit te stralen, zodat er gewerkt kan worden aan een sterke klantrelatie.
  • Tot slot stellen de respondenten dat het van cruciaal belang is om de tools op strategische én ethische wijze in te zetten. Zij vrezen voor softwareleveranciers die dit niet besluiten te doen; volgens hen wordt dit namelijk dé manier om een blijvend concurrentievoordeel te kunnen behalen. 

Wat zijn de gevolgen?

Het is in de laatste jaren razendsnel gegaan met AI. Iedereen doet er iets mee, en niemand wil achterblijven. Maar het tempo waarmee de ontwikkelingen elkaar opvolgen, kan voor problemen zorgen. Vooral bedrijven die nog niet klaar zijn voor AI of zich in de ontdekkingsfase bevinden, kunnen hierdoor in de knel komen.

Gerelateerd: ‘AI kan vóór 2030 80% van alle klantvragen beantwoorden

AI begint in de spiegel

We zeggen het vaker: ieder project begint in de spiegel. Wat je ook doet, sta eerst stil bij je intrinsieke motivatie. Waarom willen we met AI aan de slag, en wat moet het dan precies voor ons doen? Als je deze vragen niet kunt beantwoorden, dan ben je nog niet klaar voor de implementatie van deze slimme technologieën. 

Een leerproces

Mocht dat voor nu allemaal wat overweldigend klinken, wees dan niet bang. Zelfs voor ‘s werelds grootste bedrijven blijft de toepassing van AI een puzzel waar ze dagelijks aan moeten werken. Zolang je dicht bij jezelf blijft en weet waarom je dit doet, vallen de puzzelstukjes vanzelf op hun plek. Dat zelfreflectie van cruciaal belang is, wordt ook bevestigd door onderzoeker Cisco:

“We vertrouwen op vier decennia aan gegevens, onze diepgaande kennis van de sector en het vertrouwen van onze klanten om onze Customer Experience opnieuw vorm te geven als een AI-gedreven functie. Onze visie is om elke interactie gepersonaliseerd, proactief en voorspellend te maken en elke klant het gevoel te geven dat hij onze enige klant is. En hoewel we aanzienlijke vooruitgang boeken, maakt dit nieuwe onderzoek één ding duidelijk: we moeten sneller handelen.” 

De rol van CRM-software

Maar welke rol speelt CRM nu eigenlijk in dit verhaal? Daar kunnen we kort en krachtig over zijn: een hele grote. We beginnen met de kwaliteit van je AI-agents: zoals we eerder zeiden, beschikken zij over geheugen. Hoe komen ze aan dit geheugen? Juist, dankzij de data die jij opslaat in het CRM-systeem

Dankzij de ondersteuning van een CRM kunnen AI-agents leren van interacties en het gedrag van je klanten, zodat ze hen nog beter van dienst kunnen zijn. De software helpt daarnaast ook met de beantwoording van de vragen uit het vorige hoofdstuk. Je ziet daardoor precies waar jouw klant behoefte aan heeft – en stemt daar de AI-agent perfect op af.

Bron

Cisco: ‘Agentic AI Poised to Handle 68% of Customer Service and Support Interactions by 2028’ - 27 mei 2025

4 juli 2025

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM Tour van SuperOffice: dit moet je weten over het event

Geïnteresseerden dienen zich snel aan te melden: het aantal plaatsen is beperkt door de grote belangstelling.

Lees verder

HubSpot integreert ChatGPT in CRM-omgeving

De CRM-leverancier vergelijkt het met het aannemen van een extra, ervaren analist.

Lees verder