CRM en verkoop vanuit huis
Een nieuwe manier van werken: zo kan verkoop en klantrelatiebeheer ook vanuit huis worden gedaan.
In het voorjaar van 2020 moest de knop vanwege een zeker virus voor heel veel bedrijven van de ene op de andere dag om. Door de verspreiding van het virus stuurden veel bedrijven haar (kantoor)personeel naar huis om daar de werkzaamheden te hervatten.
Thuiswerken blijft hangen
Sindsdien is de algemene situatie weer normaal, maar voor een relatief groot deel van het kantoorpersoneel is het thuiswerken er toch een beetje in gebleven. Hybride werkmodellen zijn veel meer geaccepteerd geworden. Het is uiteraard niet in ieder vakgebied mogelijk om vanuit huis te werken, maar daar waar men de mogelijkheid wel heeft, wordt er nog veelvuldig gebruik van gemaakt.
De cijfers
Uit de jaarlijkse NEA (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden) van 2022 bleek dat 45,4% van de Nederlandse bevolking volledig of weleens vanuit huis werkt. Dit is een kleine afname ten opzichte van de ‘Corona-jaren’ waarin de teller beide jaren gemiddeld op 47% stond. Wel werkt men nog veel meer thuis dan de jaren voor het virus. In de periode 2014 t/m 2019 klom het percentage van 33% naar bijna 37%, wat nog altijd een groot verschil is met het huidige relatieve aantal thuiswerkenden (TNO.nl, 2022).
CRM en sales vanuit huis
Voor kantoorbanen zijn flexibele en vooral locatie-onafhankelijke werkmodellen vrij eenvoudig te implementeren. Een verkoper of klantenservicemedewerker heeft vaak genoeg aan een computer, muis, toetsenbord, beeldscherm en telefoon om hun werk uit te kunnen voeren. Maar hoe verbetert men de klantloyaliteit precies vanuit huis?
Communicatie- en samenwerkings-hulpmiddelen
Er zijn talloze softwareoplossingen op de markt die het mogelijk maken om op ieder gegeven moment vanuit verschillende locaties goed samen te kunnen werken en te kunnen communiceren met uw klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan samenwerkings- en communicatietools die verkoopmedewerkers en klanten kunnen gebruiken om virtueel een vergadering op te zetten.
Gerelateerd: “Zoom pakt door met de komst van twee nieuwe AI-applicaties” en “Salesforce kondigt nieuwe Einstein AI-assistenten aan”
Het lijkt er ook op dat virtuele bijeenkomsten volledig zijn aangeslagen bij haar gebruikers tijdens de pandemie. Ze vereisen geen lange reis, zijn flexibel in te plannen of te verplaatsen en, indien u in het bezit bent van een webcam, kan u elkaar gewoon zien.
Toegang tot CRM-software vanuit huis
Het is echter ook van cruciaal belang dat verkoopmedewerkers vanuit huis toegang hebben tot de bestaande Customer Relationship Management-software. Hierin worden namelijk alle belangrijke klantgegevens opgeslagen. Dit is de enige manier waarop verkopers zich goed kunnen voorbereiden op vergaderingen en er is geen dubbel gegevensonderhoud nodig tijdens de follow-up, omdat de informatie rechtstreeks in het systeem wordt opgeslagen. Deze data kan in realtime gedeeld worden met overige belanghebbenden.
De gedachte dat thuiswerken niet efficiëntie-bevorderend zou zijn omdat men geen toegang heeft tot de bedrijfsbrede data, is dus achterhaald. Met behulp van de juiste softwareoplossingen kan men de uitdagingen van moderne werkmodellen eenvoudig overwinnen.
16 oktober 2023
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Salesforce introduceert zelfstandige, AI-gestuurde verkoopmedewerkers
Gebruikers van de CRM-software kunnen hiermee de druk op sales-teams verlichten. Hoe? Dat leest u hier.
Lees verderDe integratie van sociale media in het CRM-systeem
Sociale media zijn tegenwoordig voor velen een essentieel onderdeel van het dagelijks leven. Bedrijven kunnen hier goed op inspelen door ze te integreren in hun CRM-systeem.
Lees verder