CRM en verkoop vanuit huis

Een nieuwe manier van werken: zo kan verkoop en klantrelatiebeheer ook vanuit huis worden gedaan.

In het voorjaar van 2020 moest de knop vanwege een zeker virus voor heel veel bedrijven van de ene op de andere dag om. Door de verspreiding van het virus stuurden veel bedrijven haar (kantoor)personeel naar huis om daar de werkzaamheden te hervatten. 

Thuiswerken blijft hangen

Sindsdien is de algemene situatie weer normaal, maar voor een relatief groot deel van het kantoorpersoneel is het thuiswerken er toch een beetje in gebleven. Hybride werkmodellen zijn veel meer geaccepteerd geworden. Het is uiteraard niet in ieder vakgebied mogelijk om vanuit huis te werken, maar daar waar men de mogelijkheid wel heeft, wordt er nog veelvuldig gebruik van gemaakt.

De cijfers

Uit de jaarlijkse NEA (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden) van 2022 bleek dat 45,4% van de Nederlandse bevolking volledig of weleens vanuit huis werkt. Dit is een kleine afname ten opzichte van de ‘Corona-jaren’ waarin de teller beide jaren gemiddeld op 47% stond. Wel werkt men nog veel meer thuis dan de jaren voor het virus. In de periode 2014 t/m 2019 klom het percentage van 33% naar bijna 37%, wat nog altijd een groot verschil is met het huidige relatieve aantal thuiswerkenden (TNO.nl, 2022)

CRM en sales vanuit huis

Voor kantoorbanen zijn flexibele en vooral locatie-onafhankelijke werkmodellen vrij eenvoudig te implementeren. Een verkoper of klantenservicemedewerker heeft vaak genoeg aan een computer, muis, toetsenbord, beeldscherm en telefoon om hun werk uit te kunnen voeren. Maar hoe verbetert men de klantloyaliteit precies vanuit huis?

Communicatie- en samenwerkings-hulpmiddelen

Er zijn talloze softwareoplossingen op de markt die het mogelijk maken om op ieder gegeven moment vanuit verschillende locaties goed samen te kunnen werken en te kunnen communiceren met uw klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan samenwerkings- en communicatietools die verkoopmedewerkers en klanten kunnen gebruiken om virtueel een vergadering op te zetten. 

Gerelateerd: Zoom pakt door met de komst van twee nieuwe AI-applicaties” en “Salesforce kondigt nieuwe Einstein AI-assistenten aan

Het lijkt er ook op dat virtuele bijeenkomsten volledig zijn aangeslagen bij haar gebruikers tijdens de pandemie. Ze vereisen geen lange reis, zijn flexibel in te plannen of te verplaatsen en, indien u in het bezit bent van een webcam, kan u elkaar gewoon zien. 

Toegang tot CRM-software vanuit huis

Het is echter ook van cruciaal belang dat verkoopmedewerkers vanuit huis toegang hebben tot de bestaande Customer Relationship Management-software. Hierin worden namelijk alle belangrijke klantgegevens opgeslagen. Dit is de enige manier waarop verkopers zich goed kunnen voorbereiden op vergaderingen en er is geen dubbel gegevensonderhoud nodig tijdens de follow-up, omdat de informatie rechtstreeks in het systeem wordt opgeslagen. Deze data kan in realtime gedeeld worden met overige belanghebbenden.

De gedachte dat thuiswerken niet efficiëntie-bevorderend zou zijn omdat men geen toegang heeft tot de bedrijfsbrede data, is dus achterhaald. Met behulp van de juiste softwareoplossingen kan men de uitdagingen van moderne werkmodellen eenvoudig overwinnen. 

16 oktober 2023

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wisseling van de wacht: SuperOffice introduceert nieuwe CEO

Lars Engbork zal de positie over gaan nemen van Gisle Jentoft, die de CRM-leverancier in 18 jaar tijd naar nieuwe hoogten heeft kunnen begeleiden.

Lees verder

HubSpot optimaliseert CRM-oplossing: alles over de nieuwste lente-update

Een blik op de toekomst van CRM-oplossingen, waarin AI centraal lijkt te staan.

Lees verder