Zoom pakt door met de komst van twee nieuwe AI-applicaties

Softwarebedrijf Zoom probeert, net als de meesten, in te haken op de groeiende populariteit van AI. Wij vertellen u meer over de AI Companion en Revenue Accelerator van Zoom.

Kunstmatige intelligentie lijkt bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Harvey, HubSpot en nog veel meer techgiganten zijn druk bezig met het ontwikkelen van AI-gedreven applicaties om het dagelijks (werk)leven wat eenvoudiger te maken. Wij houden u maar al te graag op de hoogte van deze ontwikkelingen en werpen met u een blik op de twee nieuwste tools van Zoom: de Zoom AI Companion en Zoom Revenue Accelerator.

Wie is Zoom?

Voor de meesten zal de naam van het Amerikaanse softwarebedrijf niet onbekend zijn. Dat heeft het voornamelijk te 'danken' aan de coronapandemie van begin 2020, toen men massaal gebruikmaakte van de diensten van het bedrijf. Zoom is een platform voor het organiseren van videoconferenties, online-vergaderingen, chatsessies en mobiele samenwerking. We zijn steeds meer hybride gaan werken en Zoom probeert de afstand tussen collega's zo klein mogelijk te houden.

Voor Zoom bleef het echter niet bij slechts het faciliteren van videogesprekken, het bedrijf is daarnaast druk bezig geweest met het ontwikkelen van AI-applicaties. Eerder bracht het al de 'AI Virtual Agent' uit, een chatbot die door websites ingezet kan worden om klanten digitaal op te vangen. De AI geeft antwoord op vragen, opmerkingen, klachten en bijzonder handig: het bevat de mogelijkheid om de koppeling met een CRM-systeem te maken (Zoom, Virtual Agent, 2023).

De Zoom AI Companion

Zoom's AI Companion, voorheen beter bekend als 'Zoom IQ' is een AI-assistent die meetings kan samenvatten, opnames kan maken, belangrijke momenten uit vergaderingen kan markeren en bovenal: is een 'gratis' uitbreiding voor klanten die al gebruik maakten van de betaalde services van het bedrijf.

Het Amerikaanse softwarebedrijf heeft grootste plannen met dit staaltje technologie en zal eraan blijven werken tot het écht als assistent kan fungeren. Zoom hoopt de volgende functionaliteiten in het komende jaar uit te kunnen rollen:

  • Iedereen komt wel eens te laat en of dat nu door het verkeer is, of omdat de vorige meeting uitliep, dankzij deze functionaliteit hoeft u niets meer te missen. Het is namelijk de bedoeling dat de AI in de toekomst in staat moet kunnen zijn om de meeting samen te kunnen vatten voor degenen die er tot op dat punt nog niet waren.
  • Een verbeterde versie van de generatieve AI, die zelf in staat is om deel te nemen aan brainstormsessies en ideeën kan aandragen. Daarnaast zou het ook berichten voor u kunnen opstellen, op basis van uw minimale input.
  • Voorbereiding van vergaderingen. Het is de bedoeling dat de AI, op basis van gegevens uit eerdere meetings en projecten, in staat moet kunnen zijn om zelfstandig vergaderingen voor te bereiden (Zoom, Zoom AI Companion, 2023).

De Zoom Revenue Accelerator

De Revenue Accelerator van Zoom is een AI-assistent die zich focust op gespreksanalyse voor sales-afdelingen. Het gebruik van de applicatie nam in Q2 van dit jaar met ruim 400% toe en kan gecombineerd worden met CRM-modules.

Momenteel is de tool in staat om samenvattingen en notities van salesgesprekken te maken en is er ook de mogelijkheid om direct de follow-up mail richting de klant in orde te maken. Belangrijk om te vermelden: de AI heeft expliciet toestemming nodig om data van externe applicaties te kunnen gebruiken.

De belangrijkste functie is echter de gespreksanalyse die bij kan dragen aan de ontwikkeling/verbetering van uw meetings met klanten en partners. De tool is in staat om de stemming van de klant te meten, op basis van de manier waarop zij antwoorden. Verder geeft het feedback op uw engagement met de klant en houdt het zelfs de verhouding tussen spreken/luisteren bij. Voor degenen die zich dus graag blijven ontwikkelen is het een ontzettend handige tool om u van inhoudelijke feedback te voorzien.

Zoom heeft daarnaast grootse plannen voor de Revenue Accelerator. De volgende functionaliteiten worden naar verwachting in 2024 uitgerold:

  • Virtual Coach: een trainingsomgeving waarin echte salesgesprekken worden gesimuleerd, perfect voor het onboarding traject van een nieuwe werknemer. De tool kan daarnaast ook gebruikt worden om de consistentie en kwaliteit van uw verkopers te analyseren.
  • Deal Risk Signals: een module die de voortgang van uw gesprek in de gaten houdt. Dit doet de tool op basis van uw eigen input. Als u wil dat er binnen vijftien minuten altijd een aanbod op tafel ligt, dan zal de AI u eraan herinneren als deze tijd bijna verstrijkt.
  • Discover Monthly: deze module luistert met u mee en stelt rapporten op over de huidige trends binnen uw vakgebied. Ook analyseert het de frequentie en de manier waarop uw concurrenten (deze levert u zelf aan) worden vernoemd in uw gesprekken (Zoom, Zoom Revenue Accelerator, 2023).

Conclusie

Er zijn tegenwoordig talloze AI-applicaties te vinden, geschikt voor welke branche dan ook. Deze applicaties zijn voornamelijk in het leven geroepen om uw dagelijks (werk)leven wat makkelijker te maken. Natuurlijk moeten we kritisch blijven kijken naar de manier waarop AI wordt ingezet, maar het lijkt alsmaar duidelijker te worden dat het absoluut van toegevoegde waarde kan zijn.

Zoom is, net als vele andere techgiganten, hard aan het werk om één van de grootste leveranciers van ondersteunende AI-technologie te worden. Met de lancering van de Revenue Accelerator en AI Companion willen ze u voorzien van een kwalitatieve AI-assistent die veel van uw tijdrovende werkzaamheden over kan nemen. Zo blijft er voor u meer tijd over voor iets veel belangrijkers (en toevallig ook de missie van Zoom): met elkaar verbinden.

13 september 2023

Lees meer over:
all

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Mobile CRM: waarom is dat zo belangrijk?

Omdat bijna iedereen tegenwoordig over een smartphone beschikt, lijken mobiele applicaties voor bedrijfssoftware steeds essentiëler te worden.

Lees verder

Save the date: het Branded Content Event komt er weer aan

19 maart 2024 is het weer zover.. alle ontwikkelingen op het gebied van content komen ter sprake op het jaarlijkse Branded Content Event.

Lees verder