AI, AI, AI… in het klantcontact blijft de mens onmisbaar
Een blik op de rol van de moderne klantenservicemedewerker in het tijdperk van Artificial Intelligence.
Lange tijd is er veel onzekerheid geweest: gaat AI ons werk overnemen? In sommige gevallen is het antwoord daarop ja geweest - maar in veel van die gevallen bleek dat niet bepaald een succes.
Naarmate de rol van AI in vakgebieden als de klantenservice is gegroeid, zijn we steeds beter gaan begrijpen hoe deze tools werken. Niet alleen over de manier waarop ze functioneren; ook over de manier waarop de klant ze ervaart. Dus, gaat AI nu onze banen wel overnemen, of niet?
AI in de klantenservice
Customer service is hét vakgebied waarin kunstmatige intelligentie (AI) zich misschien wel het sterkst heeft ontwikkeld. Niet gek, gezien het feit dat deze sector jaren geleden al de eerste stappen met onder andere chatbots zette.
Maar we zijn in een nieuw tijdperk beland. Generatieve AI - en met name Agentic AI - klopt niet meer op de deur. Ze staan namelijk al met één voet in de deuropening. Maar wat betekent dat voor de traditionele rol van klantenservicemedewerker?
AI-agents
AI-agents kunnen veel taken uitstekend uitvoeren. In sommige gevallen zelfs beter, maar in ieder geval sneller dan wij dat kunnen. Klantvragen beantwoorden, tickets aanmaken… AI-agents hebben alles in huis om het proces efficiënter te maken.
Maar dat ze sommige dingen sneller en misschien zelfs beter doen, betekent niet dat de menselijke rol verdwijnt. Verschillende onderzoeken hebben inmiddels laten zien dat klanten snel geholpen willen worden, maar niet altijd tevreden zijn met de rol van artificiële intelligentie. Soms willen ze vooral gehoord worden. En dat stukje empathie, dat zullen AI-tools nooit beter kunnen.
Waarom een menselijke connectie in klantcontact onmisbaar is
In alle sectoren krijgen klantenservicemedewerkers uiteenlopende vragen. Sommige vragen zijn eenvoudig, andere complex. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: de klant wil zich gezien voelen. Zeker als het gaat om een privacygevoelige vraag, of wanneer het met hun persoonlijke gegevens te maken heeft.
Een verzekeringsmaatschappij zal er bijvoorbeeld niet goed aan doen om hun voltallige customer support-afdeling te vervangen door AI. Iemand die eerder die week een heftig ongeval met zijn of haar auto heeft gehad, heeft behoefte aan begrip, en een luisterend oor. Niet aan een chatbot die de aanvraag zo efficiënt mogelijk, maar zonder empathie afhandelt.
Het is natuurlijk niet zonder reden dat je je nieuwe auto of een op maat gemaakt pak niet bij een zelfscankassa kan afrekenen. Hoe persoonlijker het verzoek, hoe meer behoefte er is aan maatwerk. En dat maatwerk leveren mensen nog altijd beter dan zelfs de slimste technologieën.
Balans is belangrijker dan ooit
Anno 2025 draait het allemaal om balans. Want hoewel we daar in dit artikel niet al te veel bij stil hebben gestaan: AI kan fantastische voordelen met zich meebrengen. De nadruk in deze uitspraak ligt echter in het woord kan.
Het kan medewerkers namelijk ondersteunen door inkomende vragen over vergeten wachtwoorden of de bestelstatus af te handelen. Hierdoor worden de menselijke medewerkers ontlast, en kunnen zij zich storten op complexere casussen. AI kan dus heel veel, maar dan moet het wel op de juiste wijze, én met de juiste intentie worden toegepast. Want alleen een weldoordacht en gecoördineerd samenspel tussen mens en machine zal er uiteindelijk voor zorgen dat we klanten nog beter van dienst kunnen zijn.
13 augustus 2025
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Waarom klantenservicemedewerkers AI moeten leren gebruiken
Kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker, dus is het slim om je er zoveel mogelijk op voor te bereiden.
Lees verderChatbots en AI-agents: welke past het best bij jou?
Wat kunnen ze, wanneer gebruik je welke, en hoe kies je de oplossing die bij jouw organisatie past?
Lees verder