AI, AI, AI… in het klantcontact blijft de mens onmisbaar

Een blik op de rol van de moderne klantenservicemedewerker in het tijdperk van Artificial Intelligence.

Lange tijd is er veel onzekerheid geweest: gaat AI ons werk overnemen? In sommige gevallen is het antwoord daarop ja geweest - maar in veel van die gevallen bleek dat niet bepaald een succes.

Naarmate de rol van AI in vakgebieden als de klantenservice is gegroeid, zijn we steeds beter gaan begrijpen hoe deze tools werken. Niet alleen over de manier waarop ze functioneren; ook over de manier waarop de klant ze ervaart. Dus, gaat AI nu onze banen wel overnemen, of niet? 

AI in de klantenservice

Customer service is hét vakgebied waarin kunstmatige intelligentie (AI) zich misschien wel het sterkst heeft ontwikkeld. Niet gek, gezien het feit dat deze sector jaren geleden al de eerste stappen met onder andere chatbots zette. 

Maar we zijn in een nieuw tijdperk beland. Generatieve AI - en met name Agentic AI - klopt niet meer op de deur. Ze staan namelijk al met één voet in de deuropening. Maar wat betekent dat voor de traditionele rol van klantenservicemedewerker?

AI-agents

AI-agents kunnen veel taken uitstekend uitvoeren. In sommige gevallen zelfs beter, maar in ieder geval sneller dan wij dat kunnen. Klantvragen beantwoorden, tickets aanmaken… AI-agents hebben alles in huis om het proces efficiënter te maken.

Maar dat ze sommige dingen sneller en misschien zelfs beter doen, betekent niet dat de menselijke rol verdwijnt. Verschillende onderzoeken hebben inmiddels laten zien dat klanten snel geholpen willen worden, maar niet altijd tevreden zijn met de rol van artificiële intelligentie. Soms willen ze vooral gehoord worden. En dat stukje empathie, dat zullen AI-tools nooit beter kunnen.

Waarom een menselijke connectie in klantcontact onmisbaar is

In alle sectoren krijgen klantenservicemedewerkers uiteenlopende vragen. Sommige vragen zijn eenvoudig, andere complex. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: de klant wil zich gezien voelen. Zeker als het gaat om een privacygevoelige vraag, of wanneer het met hun persoonlijke gegevens te maken heeft. 

Een verzekeringsmaatschappij zal er bijvoorbeeld niet goed aan doen om hun voltallige customer support-afdeling te vervangen door AI. Iemand die eerder die week een heftig ongeval met zijn of haar auto heeft gehad, heeft behoefte aan begrip, en een luisterend oor. Niet aan een chatbot die de aanvraag zo efficiënt mogelijk, maar zonder empathie afhandelt. 

Het is natuurlijk niet zonder reden dat je je nieuwe auto of een op maat gemaakt pak niet bij een zelfscankassa kan afrekenen. Hoe persoonlijker het verzoek, hoe meer behoefte er is aan maatwerk. En dat maatwerk leveren mensen nog altijd beter dan zelfs de slimste technologieën.

Balans is belangrijker dan ooit

Anno 2025 draait het allemaal om balans. Want hoewel we daar in dit artikel niet al te veel bij stil hebben gestaan: AI kan fantastische voordelen met zich meebrengen. De nadruk in deze uitspraak ligt echter in het woord kan

Het kan medewerkers namelijk ondersteunen door inkomende vragen over vergeten wachtwoorden of de bestelstatus af te handelen. Hierdoor worden de menselijke medewerkers ontlast, en kunnen zij zich storten op complexere casussen. AI kan dus heel veel, maar dan moet het wel op de juiste wijze, én met de juiste intentie worden toegepast. Want alleen een weldoordacht en gecoördineerd samenspel tussen mens en machine zal er uiteindelijk voor zorgen dat we klanten nog beter van dienst kunnen zijn.

13 augustus 2025

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Waarom klantenservicemedewerkers AI moeten leren gebruiken

Kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker, dus is het slim om je er zoveel mogelijk op voor te bereiden.

Lees verder

Chatbots en AI-agents: welke past het best bij jou?

Wat kunnen ze, wanneer gebruik je welke, en hoe kies je de oplossing die bij jouw organisatie past?

Lees verder