Datafication, wat is dat precies?

Alles wat u moet weten over dataficatie: de definitie, voordelen en toepassingsmogelijkheden voor uw bedrijf.

Het is in dit moderne, digitale tijdperk niet altijd even makkelijk om op de hoogte te blijven van alle Engelse termen die dagelijks volop gebruikt worden. Maar het vraagt wel iets van bedrijven. Iedereen probeert tegenwoordig zo modern en duurzaam mogelijk te ondernemen, en om dit te kunnen doen moet men de sociale en technologische veranderingen om zich heen kunnen begrijpen.

Om die exacte reden besteden wij in dit blog aandacht aan het begrip dataficatie: wat is dit precies en wat betekent het voor bedrijven en de bijbehorende software?

Inhoudsopgave

Dataficatie eenvoudig uitgelegd

Dataficatie, in het Engels dus ook wel bekend als datafication, is de trend van de alsmaar toenemende verzameling van gegevens. Moderne softwaresystemen zijn in staat om allerlei soorten gegevens vast te leggen, waardoor ons alledaagse doen en laten steeds meer in het teken staat van data. Het zijn immers deze gegevens die ons bijvoorbeeld kunnen helpen met het vergaren van een 360-graden klantbeeld, waardoor we nog beter op de wensen en behoeften van de consument kunnen inspelen. 

Deze ontwikkeling is in nagenoeg ieder werkveld duidelijk zichtbaar. Omdat dit begrip ogenschijnlijk, mede dankzij de rappe ontwikkeling van AI, alleen maar in belang toe zal gaan nemen, is het hoog tijd om het eens onder de loep te nemen. 

Het begin van het internettijdperk

Hoewel het niet te vergelijken is met de huidige situatie, is dataficatie absoluut geen nieuw concept. In principe begon men bij de aanvang van het internettijdperk al met het vastleggen, verzamelen en evalueren van data. Het legde de basis voor de innovatie en technologische vooruitgang waaraan we vandaag de dag zo gewend zijn geraakt. 

Wat is Big Data?

Dataficatie is nauw verwant aan een andere term: Big Data, dat verwijst naar de mate waarin we tegenwoordig massaal worden geconfronteerd met allerlei soorten data. Big Data omvat het fenomeen waarin men eigenlijk over te veel data beschikt. Omdat deze doorgaans niet gestructureerd worden ingezameld, moet men beschikken over passende softwareoplossingen, waardoor de inzameling en evaluatie van deze gegevens zo veel mogelijk wordt geautomatiseerd. 

IT beweegt gelukkig mee

Gelukkig is de IT-sector meegegroeid met deze toenemende vraag naar geschikte softwareoplossingen. Moderne systemen ondersteunen bedrijven bij het verzamelen en verwerken van de gegevens die zij binnenkrijgen. Dankzij de inzet van BI-tools kan men de eigen organisatie onder de loep nemen, waardoor inefficiënte processen en optimalisatiemogelijkheden in kaart worden gebracht en aangepakt kunnen worden. 

Automatisering

Hierdoor kunnen gebruikers van bedrijfssoftware uiteindelijk efficiënter, en dus winstgevender opereren. Omdat de systemen bepaalde processen kunnen automatiseren, bespaart men hierdoor kostbare tijd, die vervolgens weer in overige werkzaamheden gestoken kan worden. 

Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om met slechts één druk op de knop een rapportage uit te printen. Men is niet langer uren kwijt aan het doorspitten van enorme datasets; het systeem heeft dit binnen enkele seconden voor u gedaan. Hierdoor heeft u te allen tijde zicht op hoe de vlag erbij hangt. 

Datafication in klantrelatiebeheer

Moderne CRM-systemen ondersteunen bedrijven op het gebied van klantrelatiebeheer, in het Engels beter bekend als Customer Relationship Management. Tegelijkertijd helpt het organisaties bij het benutten van de kansen die dataficatie biedt. Via uw digitale kanalen (social media, websites) beschikt u over een grote hoeveelheid data van uw (potentiële) klant, doelgroep of de markt in het algemeen. Deze gegevens worden met behulp van CRM-software eenvoudig verzameld.

Maar daar blijft het niet bij. Moderne softwaresystemen verzamelen niet alleen, maar zorgen er tevens voor dat de data ook daadwerkelijk bruikbaar is. Op het gebied van customer support vertaalt dit zich bijvoorbeeld naar een duidelijk inzicht in de contacthistorie met de klant, waardoor alle medewerkers te allen tijde kunnen inzien wat er speelt of heeft gespeeld bij die specifieke klant. De analysefuncties van het systeem brengen het grotere geheel in kaart, waardoor u een beter beeld krijgt in de voorkeuren en gedragingen van uw klant.

Lees ook: “Analytische CRM: dit moet u weten

De rol van CRM-software

Dataficatie en Big Data zijn twee fenomenen die hand in hand gaan. Ze brengen voor- en nadelen met zich mee, evenals kansen en risico’s. Het is van cruciaal belang dat bedrijven in dit digitale tijdperk meebewegen met deze ontwikkelingen, omdat men er eigenlijk simpelweg niet aan kan ontkomen. Bedrijven die niet het meeste uit hun data proberen te halen, lopen het risico om achter te raken op concurrenten die dit wel voor elkaar weten te krijgen. 

Benut de kansen van dataficatie met de juiste software

Daarom moet het moderne bedrijf volop willen profiteren van de potentiële voordelen en kansen die zich, bijvoorbeeld op het gebied van dataficatie, voordoen. Als we specifiek kijken naar het vakgebied klantrelatiebeheer, dan kan men dit het beste doen door te investeren in een geschikt CRM-systeem. De software is namelijk in staat om bepaalde processen te automatiseren en voorziet gebruikers van waardevolle inzichten over de klant.

Organisaties die dus beschikken over passende CRM-software, kunnen hun (potentiële) klanten nog gerichter aanspreken en benaderen met relevante aanbiedingen, wat er uiteindelijk voor moet zorgen dat men de omzet kan verhogen. 

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder