Een 360° klantbeeld: zo wordt dit in 2024 werkelijkheid
Welke mogelijkheden hebben bedrijven om een zo compleet mogelijk beeld van hun klant te verkrijgen?
De klantverwachtingen zijn momenteel hoger dan ooit. De consument is zich steeds beter bewust van de mogelijkheden die de digitale transformatie met zich mee heeft gebracht; van maatwerk tot snelle service. Steeds meer heeft men behoefte aan een persoonlijke, individuele benadering.
Om deze persoonlijke benadering waar te kunnen maken, moet u uw klant door en door kennen. Dit is waar het 360° klantbeeld in het spel komt.
Wat is een 360° klantbeeld?
Het 360° klantbeeld omschrijft een alomvattend, holistisch beeld van uw (potentiële) klanten, hun kenmerken en wensen/behoeften. Enerzijds wordt dit mogelijk gemaakt door middel van een uitgebreide verzameling van verschillende gegevens (basisgegevens, contact- en aankoopgeschiedenis, online gedrag, etc.) en anderzijds dankzij gerichte, software ondersteunde evaluatie.
In dit digitale tijdperk hebben bedrijven meer dan genoeg manieren tot hun beschikking om verschillende soorten gegevens, via verschillende kanalen te verzamelen. Zo kan het gebruikersgedrag in een online webshop bijvoorbeeld gebruikt worden om de websitebezoekers van gepersonaliseerde kortingscodes of aanbiedingen te voorzien.
Gegevensverzameling
Om een zo duidelijk mogelijk beeld van uw klant te verkrijgen, is het essentieel dat alle gegevens op één centrale plaats worden samengebracht. En dat is precies waarin een CRM-systeem perfect ondersteuning kan bieden. CRM-software verzamelt niet alleen de belangrijke klantgegevens, maar beschikt ook over analysefuncties waarmee men bijvoorbeeld de klantreis overzichtelijk in kaart kan brengen en onderzoeken.
Hiermee verplaatst u zichzelf als het ware in de schoenen van uw klant, een cruciaal onderdeel van de totstandkoming van een 360-graden klantbeeld.
Lees ook: "Analytische CRM: dit moet u weten”
Een realistisch beeld
Om tot een volledig klantbeeld te komen, moeten alle gegevens verzameld en geanalyseerd worden. De praktijk laat toch vaak zien dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is. Dit heeft verschillende oorzaken, zo komt het bijvoorbeeld nog veel voor dat men gebruikmaakt van losstaande oplossingen, waardoor de verschillende systemen niet geautomatiseerd gegevens met elkaar uitwisselen.
Dit benadrukt nog maar eens het belang van een geschikte CRM-oplossing. Het gebruik van de centrale omgeving zorgt ervoor dat alle verschillende systemen en datastromen met elkaar verbonden zijn, en brengt alles samen binnen één groot geheel. En dit is een cruciaal onderdeel in de totstandkoming van het 360-graden klantbeeld.
Het potentieel van kunstmatige intelligentie (AI)
AI is al enige tijd hét gesprek van de dag. Ook softwareontwikkelaars is dit niet onopgemerkt gebleven, en steeds meer systemen worden voorzien van de slimme technologieën. De verwachting is dat deze trend zich alleen maar verder zal ontwikkelen, en dat kunstmatige intelligentie bedrijven in 2024 zal helpen in de stap naar een nog vollediger beeld van hun klant.
AI-functies zijn in staat om het klantbeeld verder te completeren. Ze zijn in staat om grote hoeveelheden data te evalueren en hier verbanden in te vinden, veel effectiever dan dat een mens dat ooit zal kunnen. Gebaseerd op historische en hedendaagse gegevens is het mogelijk om voorspellende analyses te doen, waardoor u kan achterhalen waar uw klant in potentie behoefte aan gaat hebben. En deze kennis kan van onschatbare waarde zijn.
18 maart 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Marketeers vertrouwen steeds vaker op impressiekanalen
Er wordt steeds meer geïnvesteerd in platforms als YouTube en TikTok.
Lees verderZelfstandige AI-medewerkers: Salesforce maakt het mogelijk
Het zogeheten Agentforce zal u helpen om de kwaliteit van uw sales, marketing en klantenservice te verbeteren.
Lees verder