Talpa meet conversieratio van reclames met ‘QRomo’

Via een QR-code rechtstreeks naar de website van de adverteerder gebracht worden: is dit de toekomst van tv-advertenties?

Hoewel sociale media in de afgelopen 15 tot 20 jaar aanzienlijk in populariteit zijn toegenomen, zijn voor veel bedrijven tv-advertenties nog altijd een onmisbaar onderdeel van de marketingcampagne. Multimediabedrijf Talpa is daarom ook met een pilot gestart, die de effectiviteit van deze campagnes nog beter in kaart moet gaan brengen. 

Social media vs. tv-advertenties

Het is vaak een lastige afweging voor marketeers: zetten we in op de bewezen kracht van televisie, of gaan we onze doelgroep proberen te bereiken via social media? Of doen we het allebei? Beide platforms kennen hun eigen unieke voordelen, dus laten we daar eens naar kijken. 

Adverteren op social media

Nagenoeg iedereen zit tegenwoordig wel op social media. Jong of oud: er is voor iedereen wel een platform waarop men dagelijks terugkomt. En dus is het een geweldige manier om een bepaalde doelgroep te bereiken. Analytische tools laten zien waar uw doelgroep zich bevindt, hoe ze zich gedragen op dit platform en geven u inzicht in het succes van uw campagne. Makkelijker kan dus bijna niet. 

Tegelijkertijd bieden sociale kanalen een eenvoudige mogelijkheid om mensen door te verwijzen naar uw website. Met slechts één druk op de knop wordt men, vaak zelfs binnen het sociale kanaal, naar uw online webshop gebracht. 

Gerelateerd: “Alles wat u moet weten over social search

Adverteren op tv

Deze laatste reden is voor veel bedrijven daarom ook een reden geworden om minder te vertrouwen op de kracht van een ietwat traditioneler medium: de televisie. We kijken namelijk steeds minder tv: cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) wees uit dat Nederlanders in 2023 gemiddeld per dag 132 minuten naar televisiezenders keken. In 2021 was dit nog 160 minuten per dag.  

Volgens velen is het gebrek aan meetbaarheid het grootste probleem van adverteren op tv. Bedrijven kunnen minder gericht een doelgroep bereiken en als dit al lukt, is het bijzonder lastig meten of de boodschap ook daadwerkelijk ergens toe heeft geleid. Dit wordt ook wel de conversieratio genoemd en deze is dus bijzonder lastig te meten. 

QRomo: vouchers binnen handbereik

Als het echter aan Talpa ligt, dan gaat daar verandering in komen. QRomo is een QR-code waarmee de tv-kijker beloond zal worden: als zij deze code namelijk scannen, ontvangen zij vouchers met unieke kortingen en aanbiedingen van de desbetreffende adverteerder. Deze vouchers kan men vervolgens opslaan in de wallet op hun telefoon, of als pdf naar zichzelf mailen, zodat ze deze kunnen scannen bij een aankoop in de winkel of webshop van de adverteerder. De QRomo ziet er vervolgens als volgt uit:

Om tv-kijkers ook daadwerkelijk aan te sporen om een QRomo te activeren, beginnen reclameblokken met deze QR-codes met een uitleg over diens werkwijze. 

Waardevolle connecties maken (en meten)

Volgens het multimediabedrijf wordt dit in de toekomst dé manier om adverteerders met hun doelgroep in contact te brengen. De tv-kijker kan zonder al te veel moeite profiteren van een mooie kortingsactie, terwijl bedrijven hierdoor hopelijk meer klanten weten te overtuigen van het product of de dienst. 

Een ander groot voordeel van QRomo is dat de conversies van tv-reclames beter gemeten kunnen worden. Voorheen kon men moeilijk zeggen of een reclame uiteindelijk ook écht bijdraagt aan het koopgedrag van een klant. Nu kan men concrete, real-time statistieken raadplegen: hoeveel kijkers hebben de QR-code uiteindelijk daadwerkelijk gescand? 

Allard Ruyl, CEO van Talpa Media Solutions, ziet de introductie van QRomo als een win-win situatie: “Met de QRomo spelen we in op het feit dat bijna iedereen tegenwoordig tv-kijkt met z’n mobiel binnen handbereik. En met de QRomo worden kijkers direct beloond voor hun kijkgedrag.”

Testfase

De eerste test van de pilot duurt ruim twee weken, in juli zal een tweede deel met nieuwe adverteerders volgen. Hierna zal men de resultaten gaan evalueren: heeft QRomo ook daadwerkelijk bijgedragen aan de conversie-optimalisatie? Als dit het geval blijkt te zijn, dan wordt het concept uiteindelijk beschikbaar voor alle adverteerders die hierin geïnteresseerd zijn. 

Bron

Talpa Network: ‘Talpa Network lanceert QRomo in reclameblokken en koppelt daarmee tv-zenders aan 400.000 kassasystemen’ - 9 juni 2024.

20 juni 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

AI voice-overs: een rage of de toekomst?

Zal de rol van stemacteur nog een toekomst hebben? Alles over AI-ondersteunde voice-overs, leest u hier.

Lees verder

De consument wil meer AI en een gepersonaliseerde klantreis

Alles over de bevindingen uit het Adobe Digital Trends-rapport, waarin duidelijk wordt dat een gepersonaliseerde klantervaring alsmaar belangrijker wordt.

Lees verder