Alles wat u moet weten over social search

Steeds vaker fungeren sociale media als zoekmachines. Lees hier alles over social search, want misschien wordt dit binnenkort wel dé manier om uw doelgroep te bereiken.

De online vindbaarheid van een bedrijf of website speelt een cruciale rol in het vermogen om nieuwe, potentiële klanten aan te trekken. Zij die niet online vindbaar zijn, lopen een grote kans om een deel van hun doelgroep mis te lopen. 

Maar waar het vroeger vooral om de vindbaarheid op zoekmachines als Google draaide, is er een nieuwe manier van SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie) in opkomst. In dit blog kijken wij naar het toenemende belang van de verschillende sociale kanalen die bedrijven in kunnen zetten.  

Inhoudsopgave

Social Search: een definitie

Social Search of Social SEO is in principe een andere naam voor social media marketing. Het gaat dus over de manier waarop bedrijven hun social media gebruiken om de beoogde doelgroep te bereiken. Wat voor soort content plaatsen ze, en op welk publiek richt deze boodschap zich?

De cijfers: social search in opkomst

Hoewel niet iedereen overtuigd zal zijn door social search, liegen de cijfers er toch niet om. Onderzoek van CRM-leverancier HubSpot wees uit dat maar liefst één op de drie internetgebruikers voor hun zoekopdrachten eerder gebruikmaakt van social media, dan dat ze de traditionele zoekmachines raadplegen.  

Een voorbeeld

Laten we er eens een voorbeeld bij pakken. Stel dat u op zoek bent naar een restaurant om eens lekker uit eten te gaan, dan kan het zijn dat u via Google op zoek gaat naar eetgelegenheden in de buurt.

En terwijl daar absoluut niets mis mee is en in principe nog altijd de populairste optie blijft, kan u er ook voor kiezen om de zoektocht op social media te starten. Hier krijgt u misschien een nog beter beeld van het etablissement; vaak delen dit soort bedrijven namelijk mooie foto’s van hun locatie, de menukaart en populaire gerechten. 

Daarnaast voorzien ze hun pagina’s bijna altijd van een link naar de bedrijfswebsite, dus op die manier komt u alsnog uit op de plek die u voor ogen had. Alleen heeft u nu dankzij de social search misschien wel een nog beter beeld van het restaurant gekregen. 

De toekomst van social media en SEO

Het eerder genoemde onderzoek van HubSpot maakte daarnaast duidelijk dat maar liefst 59% van de zogeheten ‘Gen Z's' en millennials (geboren tussen 1980 en 2012) de voorkeur aan social media geeft. Naar verwachting zal de nieuwe generatie (geboren na 2012) dit gedrag nog meer over gaan nemen, omdat zij praktisch gezien zijn opgegroeid met het gebruik van technologie en dus ook social media.

Maar hoe werkt social search dan precies?

Sociale netwerken vertrouwen tegenwoordig sterk op kunstmatige intelligentie. Deze algoritmen zijn namelijk in staat om gedragingen en behoeften van hun gebruikers te herkennen, waarop men bijvoorbeeld in kan spelen. 

Voor veel sociale platforms zit de kracht tegenwoordig in de ‘For you’ of ‘voor jou’-pagina’s. Hierop laat het platform video’s, foto’s en berichten zien, waarvan het denkt (en eigenlijk weet) dat u hier interesse in heeft. Het doel hiervan is om ervoor te zorgen dat u zoveel mogelijk content te zien krijgt die u interessant vindt, om u zodoende langer op de applicatie te houden. 

Grijp de kans

Dit is dan ook precies hetgeen waarop bedrijven moeten anticiperen. Dit kan men bijvoorbeeld doen door middel van de juiste hashtags. Als de hashtags onder uw content overeen komen met hashtags die uw doelgroep interessant vindt, is de kans bijzonder groot dat uw video’s, foto’s en berichten bij hen op de tijdlijn eindigen. 

Dat moment van contact is cruciaal, want het is tegelijkertijd uw ‘window of opportunity’, oftewel uw eerste, grootste en misschien wel enige kans om de kijker te overtuigen van uw product of dienst. Zorg er dus voor dat er goed wordt nagedacht over het type content dat u plaatst. 

Welke rol speelt het CRM?

Om goed te kunnen anticiperen op de gedragingen en behoeften van uw klant, moet u om te beginnen wel weten wat deze zijn. Moderne ondernemingen vertrouwen daarom tegenwoordig op geschikte CRM-software ter ondersteuning van dit proces. 

Het Customer Relationship Management-systeem fungeert hier namelijk als een centrale database, waarin alle klantgegevens worden samengebracht. Hierdoor zou een bedrijf als geen ander moeten weten waaraan zijn doelgroep behoefte heeft, en wat men kan doen om op deze behoeften in te spelen. Zonder CRM is de slagingskans van social SEO aanzienlijk kleiner. 

Conclusie

In dit digitale tijdperk waarin we (bijna) allemaal voor grote delen van onze dag online zijn, is social search voor bedrijven een bijzonder interessant onderwerp geworden. Zal het ooit groter en belangrijker worden dan de traditionele zoekmachines zoals Google? Waarschijnlijk niet, maar dat houdt niet in dat dit voor de juiste bedrijven van toegevoegde waarde kan zijn.

Het belangrijkste is dat men zich verdiept in de behoeften en gedragingen van zijn doelgroep, pas dan weet het namelijk waarop het zich moet storten. Vervolgens is het belangrijk om online vindbaar te zijn en kan men er bijvoorbeeld door middel van hashtags voor proberen te zorgen om gevonden te worden. Zo speelt social search een belangrijke rol in het bereiken van uw beoogde doelgroep. 

Bronnen

The Drum: “Is 2024 the year that social search takes over (and ‘social SEO’ becomes essential)?” - 24 januari 2024.
HubSpot: “The Way People Search the Web is Changing: 4 Stats Marketers & SEOs Should Know [HubSpot Data]” - 21 augustus 2023.
Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM voor nutsbedrijven: een handleiding

CRM ontmoet het IoT: hoe nutsbedrijven kunnen profiteren van technologische vooruitgang op het gebied van klantrelatiebeheer.

Lees verder

Upselling: een definitie, voordelen en strategieën

Met behulp van de juiste CRM-software kunt u klanten producten en diensten van een hogere kwaliteit aanbieden.

Lees verder