Salesforce Marketing Cloud Growth: CRM, data en AI voor MKB

De nieuwste editie van het softwarepakket moet het midden- en kleinbedrijf gaan ondersteunen bij de efficiënte groei van hun organisatie.

BI-tools, artificial intelligence en Customer Relationship Management.. op het eerste oog dure woorden, waarvan sommigen misschien zullen denken: ‘dat zal vast niet voor het MKB zijn’. Maar niets blijkt minder waar, zo vindt ook softwareontwikkelaar Salesforce. Met deze uitbreiding van hun zogeheten Marketing Cloud, wil de Amerikaanse techgigant deze technologische ontwikkelingen voor ieder bedrijf toegankelijk maken, ongeacht het formaat. CRM voor MKB kan bedrijven namelijk naar nieuwe hoogten tillen.

Lees ook: “CRM-systemen voor MKB’s: Een Expertgids

Marketing Cloud Growth

Marketing Cloud Growth, de nieuwste editie van Marketing Cloud (het digitale marketingplatform van Salesforce), verbindt marketing automation met verschillende bedrijfsgebieden zoals sales, klantenservice en commerce. Omdat al deze bedrijfsgebieden onderdeel uitmaken van dezelfde omgeving, namelijk Einstein 1, zijn ze eenvoudig in staat om relevante data met elkaar uit te wisselen. Marketingactiviteiten worden hierdoor ondersteund door relevante data, afkomstig uit de eigen organisatie. Hierdoor zijn bedrijven nog beter in staat om hun doelgroep effectief te bereiken. 

De cijfers

Salesforce is natuurlijk niet zonder gedegen onderzoek tot deze conclusie gekomen. Volgens hen maakt 51% van de marketeers gebruik van generatieve AI om te ondersteunen bij alledaagse taken. Maar, zonder toegang tot bedrijfsrelevante gegevens zal het potentieel van de slimme technologie nooit voor de volle 100% benut kunnen worden. Pas wanneer AI toegang heeft tot de relevante data binnen het bedrijf, zal het volledig in staat zijn om te ondersteunen bij alledaagse activiteiten zoals contentcreatie en het opstellen/beantwoorden van e-mails. 

Ambitieus, maar zonder handvatten

Steve Hammond, EVP en General Manager van Marketing Cloud, licht toe: 

“Marketeers willen AI toepassen om de creativiteit te stimuleren, de efficiëntie te verbeteren en hun bedrijf te laten groeien, maar missen doorgaans de noodzakelijke data om tot deze nauwkeurige en betrouwbare resultaten te komen. Door CRM, AI en data op één plek samen te brengen, stellen deze innovaties bedrijven in staat om overtuigende en verbindende ervaringen te bieden, die klanten tegenwoordig verwachten.”

Toepassingsmogelijkheden

Het idee is dat de generatieve AI uw bedrijfsdata zal raadplegen om de volgende processen te optimaliseren:

  • Klantsegmentatie: het identificeren van verschillende groepen binnen uw doelgroep of klantenbestand, zodat zij nog specifieker benaderd kunnen worden. 
  • Contentcreatie: ondersteuning bij het uitwerken van marketingcampagnes en andere vormen van content. 
  • Personalisering: met inzicht in de contact- en aankoopgeschiedenis van een klant, kan AI de klantbenadering verder personaliseren. 
  • Projectmanagement: real-time verslaglegging en evaluatie van uw marketingactiviteiten. 

Al deze toepassingsmogelijkheden zullen er uiteindelijk voor zorgen dat u een steeds beter beeld krijgt van uw klant, en niet geheel onbelangrijk: diens wensen en behoeften. Deze inzichten zullen u vervolgens in staat stellen om hen nog persoonlijker te benaderen, iets wat in deze competitieve markt weleens het verschil zou kunnen maken. 

Gerelateerd: “Dit zijn dé (online) marketing trends van 2024

In eerste instantie zal Salesforce de nieuwe applicatie uitrollen in de Verenigde Staten en Canada. Uiteraard is het plan om Marketing Cloud Growth op een later moment ook in Europa beschikbaar te stellen.

Bron

Salesforce: ‘Salesforce Offers New Marketing Cloud Edition to Help Small Businesses Grow Faster Using Trusted AI’ - 20 februari 2024.

29 februari 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit is de online trend van het moment: Brazilian Marketing

Alles over deze unieke vorm van marketing, die vooral populair is op het social media-platform TikTok, leest u hier.

Lees verder

Event: alles over retailmedia ontdekt u hier

De belangstelling voor efficiënte retailmedia is aanzienlijk aan het groeien. Er is dan ook geen goede reden om de Retail Media Day 2024 niet bij te wonen.

Lees verder