Salesforce introduceert zelfstandige, AI-gestuurde verkoopmedewerkers

Gebruikers van de CRM-software kunnen hiermee de druk op sales-teams verlichten. Hoe? Dat leest u hier.

Het is voor veel softwareontwikkelaars inmiddels dagelijkse kost geworden: hoe gaan we het immens populaire Artificial Intelligence (AI) verwerken in onze oplossingen? Dat we namelijk niet meer om Artificial Intelligence heen kunnen, dat lijkt wel duidelijk. Dat bleek in ieder geval uit recent onderzoek, waarin duidelijk werd dat Nederlandse bedrijven koplopers zijn in de praktische toepassing van AI-tools. 

Stuk voor stuk zijn CRM-leveranciers daarom bezig met de introductie van nieuwe, slimme technologieën. In dit artikel kijken wij naar het meest recente pronkstuk van Salesforce, dat AI en sales gaat combineren. Het doel is niet alleen om klanten hiermee beter van dienst te kunnen zijn; ook de verkopers zelf kunnen hier aanzienlijk van profiteren. 

Twee nieuwe medewerkers

De twee nieuwe AI-tools zullen gaan fungeren als volwaardige medewerkers. Hiermee moeten verkoopteams beter in staat zijn om de ervaring van de klant te optimaliseren, om zodoende het meeste uit de onderlinge band te kunnen halen. Laten we eens kijken naar de toepassingsmogelijkheden van beide AI-agents, die ontwikkeld zijn op het Einstein 1 Platform van de softwareontwikkelaar.

Einstein Sales Coach Agent

De naam zegt het al: deze tool zal voornamelijk voor trainingsdoeleinden toegepast gaan worden. Salesmedewerkers kunnen de Sales Coach Agent gebruiken om verkoopgesprekken te simuleren. Het doel is om verkopers voor te bereiden op potentiële meetings met echte klanten. Welke zaken worden besproken en hoe reageert men op bepaalde informatie? 

De tool biedt zelfs de mogelijkheid tot feedback, zodat verkopers leren van hun gesprekken en deze verbeterpunten in het vervolg kunnen toepassen. Om de AI-agent te laten leren, geeft Salesforce het toegang tot de klantomgeving van de gebruiker. Zodoende kan het leren van eerdere correspondentie en afspraken met de klant; zodat het gesprek een nog betere replica van een echte meeting kan worden.  

Einstein SDR Agent

Deze tool gaat een stapje verder dan de Coach Agent, de Einstein SDR Agent is namelijk ook verantwoordelijk voor een stukje klantcontact. Deze tool gaat zelfstandig in gesprek met binnenkomende leads. Het unieke aan deze tool is dat het, zoals dat met de meeste AI-chatbots het geval is, niet alleen maar antwoord kan geven op vragen. Deze agent neemt zelfstandig beslissingen en is in staat om bepaalde taken te prioriteren. 

Ook hier maakt de AI-agent gebruik van de bestaande CRM-gegevens, zodat het de klant zo goed mogelijk van dienst kan zijn. Wanneer het klaar is met het behandelen van vragen, zet het de lead door naar een verkoper. Het is dus feitelijk verantwoordelijk voor de voorbereidende fase; op de langere termijn zal dit verkopers aanzienlijk veel tijd besparen. Het elimineert namelijk een tijdrovende administratieve taak.  

Lees ook: ‘Salesforce Marketing Cloud Growth: CRM, data en AI voor MKB

AI in CRM 

Gezien de toepassingsmogelijkheden van de slimme technologieën, is het niet gek dat we steeds meer kunstmatige intelligentie terugzien in verkoopteams, of softwareoplossingen zoals het CRM-systeem. Wanneer een AI toegang heeft tot een solide database, is het in staat om deze gegevens te benutten om de gebruikers beter van dienst te kunnen zijn. En dat is niet het enige; dankzij de mogelijkheden die Machine Learning (ML) biedt, leert het ook van deze ervaringen. 

Volgens Sam Allen, EVP en Chief Pipeline Officer bij Salesforce, is de integratie van AI in CRM een must voor het moderne bedrijf: ‘Wanneer mensen samenwerken met de juiste digitale assistenten, krijgen zij een productiviteitsimpuls die teams helpt op te schalen. In tegenstelling tot chatbots die alleen vragen beantwoorden, versterken Einstein Sales Agents de capaciteiten van teams door eenvoudige en complexe acties uit te voeren, gebaseerd op eigen gegevens, die helpen het gewenste resultaat te bereiken.’ 

Bron

Salesforce: ‘Salesforce versterkt salesteams met twee nieuwe autonome AI-Sales Agents’ - 22 augustus 2024.

10 september 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Marketeers vertrouwen steeds vaker op impressiekanalen

Er wordt steeds meer geïnvesteerd in platforms als YouTube en TikTok.

Lees verder

Zelfstandige AI-medewerkers: Salesforce maakt het mogelijk

Het zogeheten Agentforce zal u helpen om de kwaliteit van uw sales, marketing en klantenservice te verbeteren.

Lees verder