AI-tools volop in gebruik bij Nederlandse bedrijven
Onderzoek laat zien dat we veel vertrouwen hebben in AI-tools: meer dan in welk land dan ook.
Hoewel de eerste ‘AI-storm’ enigszins is gaan liggen, is het vaak nog altijd het gespreksonderwerp van de dag. Inmiddels zijn we allemaal waarschijnlijk redelijk goed op de hoogte van de voor- en nadelen, en hebben we ook zicht gekregen op de manier waarop de consument ernaar kijkt.
Maar hebben AI-tools inmiddels nu écht hun plek in het bedrijfsleven gevonden? Zijn de kunstmatige assistenten nu écht een vast onderdeel geworden van onze alledaagse bezigheden? Met die vragen ging Freshworks op onderzoek uit en deed het navraag in 12 verschillende landen, met daarin maar liefst 7.000 respondenten. In dit artikel zetten wij de belangrijkste onderzoeksresultaten op een rij.
We vertrouwen op kunstmatige intelligentie (AI)
Onderzoek wijst dus uit dat we als land het meeste vertrouwen op AI-tools. Dit zijn de belangrijkste uitgangspunten die we uit het onderzoek kunnen opmaken:
- We zijn zeker van onze zaak: bijna 50% van de Nederlandse respondenten zegt dat ze voldoende kennis hebben van AI. Eén op de tien zegt zelfs een expert te zijn. Dat is bijna twee keer zoveel als in onze buurlanden.
- Deze uitspraken lijken we ook daadwerkelijk na te leven: bijna de helft maakt namelijk nagenoeg dagelijks gebruik van een AI-tool. 68% merkt dat softwareapplicaties ook echt profiteren van artificiële ondersteuning.
- Logischerwijs houdt dit ook in dat we het meest te spreken zijn over kunstmatige intelligentie. Zo zijn we onder andere tevreden over de kwaliteit en nauwkeurigheid van de tools, en de verbeterde productiviteit die hierdoor ontstaat. We hebben meer vertrouwen in AI dan welk land dan ook: 74%, om precies te zijn.
Nuchtere Hollanders
We staan ook wel een beetje bekend om onze nuchtere houding; wellicht dat we daarom zo goed aan de slag zijn gegaan met AI in Nederland. Toen AI nog in volle opmars was, waren veel mensen bezorgd: zou het echt onze banen kunnen innemen? Velen hielden hierdoor gepaste afstand.
Veel Nederlandse bedrijven zagen dit toch anders en zagen de tool zoals het gezien zou moeten worden: als een hulpmiddel. AI is een systeem dat een aanvulling is op de menselijke medewerkers. In dit gedachtegoed lopen we als land voorop: 67% vertrouwt erop dat AI de mens nooit zal gaan vervangen. Onze oosterburen zijn hierin toch iets pessimistischer, daar wordt deze mening namelijk door net iets meer dan de helft gedeeld.
Toepassing AI-tools
De meeste AI-tools worden gebruikt om het meest waardevolle middel dat er is te besparen: tijd. Zo worden ze gebruikt bij contentcreatie, of ondersteunt het salesmedewerkers met verslaglegging van klantgesprekken. De onderzoeker schat dat we gemiddeld zo’n 4 uur per week kunnen besparen dankzij AI. Het neemt namelijk tijdrovende en handmatige taken van ons over; hierdoor kunnen we onze tijd weer in andere activiteiten steken.
De grote uitdaging van AI
Toch zijn er ook terechte zorgen over Artificial Intelligence (AI). Veel respondenten merken bijvoorbeeld dat AI taken oppakt, die voorheen vooral door starters werden uitgevoerd. En tuurlijk, dit is kostenefficiënter, maar deze starters zijn wel de toekomst van de maatschappij. Iedereen moet namelijk ergens beginnen. 4 op de 10 respondenten zegt dat ze bang zijn om toekomstige generaties hiermee kwijt te raken.
‘Fear of missing out’
Veel bedrijven hebben daarnaast een FOMO. Oftewel ze zijn bang dat als ze niets met AI doen, dat ze achter raken op de rest. Deze instelling kan zowel goed als slecht zijn.
Goed: Het Nederlandse bedrijfsleven wordt vaak gekenmerkt door de frisse en innovatieve blik op de wereld. We staan ook wel bekend als ‘early adopters’; we bewegen goed mee met technologische ontwikkelingen en zijn er vaak vroeg bij. Iets dat ons een voorsprong op andere landen geeft. Er is een kans dat dit voortkomt uit FOMO.
Slecht: Tegelijkertijd houdt dit soms in dat bedrijven halsoverkop aan de slag gaan met de nieuwste rage. Vaak pakt dit niet goed uit. Zeker als het op AI aankomt. Dit is namelijk niet iets waarmee bedrijven ‘zomaar even’ aan de slag moeten gaan. Er moet eerst goed in de spiegel worden gekeken: op welke manier gaat AI ondersteunen bij uw alledaagse werkzaamheden?
Ruimte voor verbetering
Veel sectoren zijn daarom ook nog niet aan de slag gegaan met AI. 1 op de 5 zegt dat ze er wel over nadenken, maar dat ze nog geen plannen op tafel hebben liggen. Vaak ontbreekt het aan kennis; bedrijven weten eigenlijk niet zo goed waar ze moeten beginnen. Scholing in AI moet daarom ook prioriteit nummer één zijn: zo kunnen bedrijven achterhalen hoe de tools ook voor hen een rol van betekenis kunnen spelen.
Bron
Persberichten.com: ‘AI op het werk: Nederlanders zijn koploper in Europa’ - 9 juli 2024.
15 augustus 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Webwinkels stellen teleur: bereikbaarheid krijgt onvoldoende
In een tijdperk waarin de klantervaring belangrijker is dan ooit, slaan veel grote bedrijven de plank flink mis.
Lees verderAlbert Heijn wil met AI de klantbeleving verbeteren
Steeds vaker beginnen we de praktische toepassing van kunstmatige intelligentie in ons dagelijks leven terug te zien.
Lees verder