Kruidvat wil klantenbinding bevorderen met gamification
Gebruikers van de nieuwe app kunnen allerlei verschillende prijzen winnen.
We hebben het met regelmaat over onderwerpen die an sich duidelijk zijn, maar waarvan de praktische toepassing niet altijd even voor de hand liggend is. Daarom proberen we, waar mogelijk, ook naar de praktijk te kijken: hoe zetten bedrijven deze technieken of systemen precies in? In dit artikel kijken we naar de nieuwe campagne van drogisterij Kruidvat, die inzetten op gamification.
Waarom gamification?
Gamification (wij noemen het ook wel gamificatie) verwijst naar het gebruik van spelelementen, buiten de context van een daadwerkelijke game. Het doel van de marketingtechniek is om de betrokkenheid van gebruikers en deelnemers te vergroten; hier moet het spelelement namelijk voor zorgen.
In veel gevallen wordt gamification ingezet als onderdeel van Customer Relationship Management (CRM), om zoals gezegd de betrokkenheid en motivatie van de klanten en doelgroep te vergroten. Het spelelement moet ertoe leiden dat men in dit geval de app vaker gaat gebruiken. Het is dus een manier om het gebruik ervan aantrekkelijker te maken. Gamificatie wordt door veel bedrijven zowel intern als extern ingezet; een van de bekendste voorbeelden van gamification zijn de welbekende AirMiles.
De app onder de aandacht brengen
En dat is dus precies wat Kruidvat wil gaan bewerkstelligen. Het heeft namelijk iets te vieren: de lancering van de nieuwe app wordt daarom ingeluid met de zogeheten ‘Schud & Win’-campagne. Gebruikers maken kans op prijzen door in te loggen en mee te spelen. En hoewel het natuurlijk altijd leuk is om iets goeds voor je klant te doen, heeft het natuurlijk ook een achterliggende reden.
‘Met deze campagne willen we onze vernieuwde app op een aantrekkelijke en interactieve manier onder de aandacht brengen. De app is een belangrijk contactpunt in de klantreis en verbindt onze online en offline ervaringen. Door spelelementen zoals ‘Schud & Win’ creëren we bovendien meer betrokkenheid’, aldus Brenda Smith, die eindverantwoordelijk is voor marketing en customer experience bij de keten.
De rol van een CRM-systeem
Een goede gamification-campagne ontstaat echter niet zomaar. Net zoals bij de meeste marketingtechnieken vereist het een solide basis; duidelijk zicht op het doen en laten van de doelgroep. Pas dan kunt u namelijk ontdekken of de toepassing van gamification ook daadwerkelijk op uw doelgroep aansluit.
In het geval van Kruidvat zullen de inzichten uit het CRM-systeem hebben geholpen om de verschillende doelgroepen binnen de app af te bakenen, en om de te winnen prijzen hier overeenkomstig op af te stemmen. Zonder een mooie prijs zal de motivatie om deel te nemen, namelijk significant afnemen.
Bron
Marketingtribune: ‘Vernieuwde Kruidvat app zet in op gamification’ - 19 september 2024.
24 september 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Marketeers vertrouwen steeds vaker op impressiekanalen
Er wordt steeds meer geïnvesteerd in platforms als YouTube en TikTok.
Lees verderZelfstandige AI-medewerkers: Salesforce maakt het mogelijk
Het zogeheten Agentforce zal u helpen om de kwaliteit van uw sales, marketing en klantenservice te verbeteren.
Lees verder