Alles over de huidige staat van de AI-markt

AI-tools zijn momenteel de grootste rage. In dit artikel kijken wij naar de manier waarop de markt voor kunstmatige intelligentie zich ontwikkelt.

Het fenomeen kent vele namen: kunstmatige intelligentie, KI, artificial intelligence, AI.. We hebben er dit jaar ontzettend veel over gehoord en moeten er soms zelfs nog een beetje aan wennen. Maar kunstmatige intelligentie is absoluut niet nieuw. Jaren geleden waagden de eerste bedrijven al een poging om hiermee wat werk uit de handen van het personeel te nemen.

Velen van ons zullen ongetwijfeld wel eens in aanraking geweest zijn met artificial intelligence, bijvoorbeeld door de chatbot voor klantenondersteuning op een website te gebruiken. Ook de spraakassistenten op uw smartphones laten zien hoe vaak, soms totaal onopgemerkt, wij al in aanraking zijn geweest met AI. 

Ontwikkelingen in de AI-markt

Dankzij nieuwe, generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT of de KI-assistenten van Salesforce is de populariteit van AI-powered applicaties gigantisch gestegen dit jaar. Steeds meer techgiganten introduceren hun eigen intelligente KI-assistenten en zelfs op school kan men er niet meer omheen. Maar hoe heeft deze ontwikkeling de markt voor AI-tools eigenlijk beïnvloed? Laten we eens kijken naar wat cijfers. 

Gerelateerd: AI-tools: wat kosten ze momenteel?

Voorspelling: aanzienlijke groei van de omzet

In 2022 heeft het statistiek platform Statista voorspeld dat de wereldwijde omzet in 2024 ongeveer 554 miljard dollar zal bedragen. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2021, toen de mondiale omzet ongeveer 383 miljard bedroeg (de.statista.com, 9 november 2022)

Investeren in kunstmatige intelligentie

Tegelijkertijd investeren veel bedrijven in artificial intelligence. Volgens Statista was in 2022 al ongeveer 37% bezig met manieren om de technologie te implementeren in de dagelijkse werkzaamheden.

Ter vergelijking: ongeveer driekwart (74%) hield zich bezig met big data. De gegevens zijn afkomstig uit een onderzoek uit 2022, waaraan 604 bedrijven met meer dan 20 werknemers deelnamen. We zijn nog in afwachting van de onderzoeksresultaten van dit jaar.

Ook worden er steeds meer innovatieve startups op het gebied van AI opgericht. Volgens Statista bedragen de investeringen in dergelijke startups in Europa al enkele miljarden dollars (de.statista.com, 29 augustus 2023).

Toepassingsgebieden AI en CRM-software

De mogelijke toepassingsgebieden van slimme tools en technologieën zijn enorm divers. Naast talloze mogelijke toepassingen in de gezondheidszorg of robotica kunnen CRM-processen ook worden geoptimaliseerd dankzij de slimme AI-assistenten. Steeds meer aanbieders als Zoom en HubSpot verwerken AI-functionaliteiten in hun CRM-platforms.

Ook de markt voor CRM-systemen blijft alsmaar groeien. Vooral nadat de eerste schok van de Corona-pandemie was overwonnen, investeerden veel bedrijven in de digitalisering van het klantrelatiebeheer. 

Met de toenemende mogelijkheden van kunstmatige intelligentie in Customer Relationship Management - bijvoorbeeld binnen de klantenservice of marketing - wordt verwacht dat AI-ondersteunde CRM-oplossingen de komende jaren steeds populairder zullen worden. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus het is maar de vraag welke impact KI in de toekomst op ons dagelijks leven zal gaan hebben.

13 oktober 2023

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Marketeers vertrouwen steeds vaker op impressiekanalen

Er wordt steeds meer geïnvesteerd in platforms als YouTube en TikTok.

Lees verder

Zelfstandige AI-medewerkers: Salesforce maakt het mogelijk

Het zogeheten Agentforce zal u helpen om de kwaliteit van uw sales, marketing en klantenservice te verbeteren.

Lees verder