AI-influencers: TikTok wil adverteren met fictieve verkopers

De Chinese social media-gigant wil een bijzondere volgende stap zetten in de toepassing van kunstmatige intelligentie.

We worden anno 2024 volop geconfronteerd met AI, in onze taal beter bekend als kunstmatige intelligentie. Van horeca, tot aan de zorg en in sales: AI is overal. Steeds meer softwareontwikkelaars zijn daarom ook op zoek gegaan naar manieren om de slimme technologieën in hun applicaties te verwerken. 

Het moet namelijk gezegd worden dat AI bijzonder effectief kan zijn in het optimaliseren van de bestaande processen in een bedrijf. Iets dat een mens misschien wel een half uur kan kosten, is door AI vaak binnen enkele seconden gedaan. 

Ook op het gebied van marketing heeft AI zijn strepen inmiddels al meer dan verdiend. Zo gebruiken marketeers AI-tools om te helpen met brainstormen, en worden de applicaties geraadpleegd om het succes van campagnes in kaart te brengen. Maar social media–applicatie TikTok, lijkt het over een wel heel unieke boeg te gaan gooien. 

Influencers zijn nog altijd razend populair

We zijn inmiddels waarschijnlijk allemaal wel bekend geraakt met de term ‘influencer’. Hoewel het voor velen altijd de vraag blijft in hoeverre deze mensen nu echt iemand kunnen ‘influencen’, valt hun populariteit, met name onder het jonge publiek, niet te ontkennen. Sommige fans doen er alles aan om zoveel mogelijk mee te krijgen van hun favoriete online persoonlijkheid; een potentiële goudmijn voor een adverteerder. 

Vaak komt de inzet van een dergelijke influencer alleen niet zonder prijskaartje. Des te groter het publiek, des te hoger het tarief. Misschien is dat wel de reden dat TikTok, één van ‘s werelds grootste social media-platforms met een relatief jonge doelgroep, een nieuwe strategie aan het verkennen is. 

Je favoriete online persoonlijkheid.. maar niet helemaal

Het videoplatform is namelijk aan het achterhalen of ze AI-influencers net zo populair kunnen maken als de menselijke. Deze fictieve influencers komen tot stand door middel van virtuele avatars, die door AI ontworpen zullen worden. Vervolgens worden de AI-avatars opgedragen om een script op te lezen, waarin ze de kijker zullen aansporen om een bepaald product aan te schaffen. 

In ontwikkeling

Volgens berichtgeving van The Information is de Chinese social media-gigant al langere tijd bezig met het testen en ontdekken van de mogelijkheden omtrent deze ‘neppe’ influencers. Vooralsnog lijkt dit grotendeels zonder succes: zo lieten de cijfers zien dat menselijke influencers nog altijd vele malen populairder zijn in het overtuigen van potentiële klanten. 

Toch lijkt het er niet op dat TikTok dit project wil gaan opgeven, dus wie weet kunnen we binnenkort allemaal kennis maken met de fictieve influencers. De combinatie van AI, influencer marketing en TikTok zal in de toekomst dus ongetwijfeld nog voorbij gaan komen.

Lees ook: “Retailers omarmen AI voorzichtig, maar het blijft onwennig 

AI: de toekomst van advertising?

Het lijkt er dus vooralsnog op dat de consument de voorkeur geeft aan de medemens. Voor veel jongeren is een influencer een voorbeeld, een idool. Ooit willen zij ook zo succesvol zijn als zij. Voor de razendpopulaire online persoonlijkheden is er dus nog geen concrete reden om zich zorgen te maken. 

Toch zullen we dit soort berichtgeving steeds vaker gaan tegenkomen. Misschien dat AI nog niet direct het centrale thema van reclame-uitingen hoeft te zijn, maar het kan zeker een nuttige rol spelen in de ontwikkelingsfase. Van brainstormsessies tot marktanalyses: het neemt bepaalde tijdrovende taken uit handen, waardoor marketeers en reclamemakers zich kunnen focussen op het optimaliseren van hun aanpak. Eén ding is in ieder geval zeker: AI lijkt steeds meer een fundamentele rol te gaan spelen in ons alledaagse doen en laten. 

Bron

The Information: “TikTok Plots Using Virtual Influencers for Advertising” - 11 april 2024.

29 april 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Microsoft deelt cijfers: klanttevredenheid toegenomen dankzij Copilot

Dit heeft de Amerikaanse techgigant bekendgemaakt tijdens het ‘Dynamics 365 Business Applications launch event’.

Lees verder

Third-party cookies verdwijnen: wat betekent dit voor adverteerders?

Het verdwijnen van third-party cookies is slechts een kwestie van tijd. Voor adverteerders dus de hoogste tijd om zich hierop voor te bereiden.

Lees verder