Een blik op 2024: digitale transformatie in de zorg

Online interactie, virtual reality en de opkomst van AI: wij kijken naar de status van de digitalisering van de zorgsector anno 2024.

De digitalisering in de zorg is in alle sectoren in volle gang. Iedere sector heeft zijn eigen veranderingen en innovaties die een belangrijke rol spelen. In onze reeks over de belangrijkste digitale trends en technologische ontwikkelingen in 2024 belichten we telkens de meest relevante veranderingen per vakgebied.

In dit artikel bekijken we enkele belangrijke trends waarmee de zorgsector dit jaar te maken zal gaan krijgen. Voor meer informatie over het gebruik van CRM in de zorg, ook wel bekend als patiëntrelatiebeheer, verwijzen wij u door naar het artikel: “CRM-software voor de gezondheidszorg”.

#1 - Kunstmatige intelligentie in de gezondheidszorg

2023 was het jaar van kunstmatige intelligentie, en het lijkt er niet op dat het in 2024 aan populariteit gaat inleveren. Ook de zorg maakt al veelvuldig gebruik van AI-systemen, ze zijn immers bijzonder geschikt voor de gerichte evaluatie van grote hoeveelheden gegevens, bijvoorbeeld afkomstig uit een rapport. Een ander toepassingsgebied zijn robots die chirurgen kunnen ondersteunen bij gecompliceerde ingrepen. 

Zie ook: “Alles over de huidige staat van de AI-markt

De voorspelling is dan ook dat de slimme systemen dit jaar alleen maar in populariteit zullen toenemen. In een sector die al langere tijd kampt met grote personeelstekorten en een veel te hoge werkdruk, is ieder middel dat kan ondersteunen bij het verminderen hiervan, meer dan welkom. 

#2 - Communicatie en interactie

Digitale media en online communities zijn zelfs in de zorg tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld geworden. Naar verwachting wordt het voor zorginstellingen in 2024 nog belangrijker om online interactie op te zoeken met bestaande en potentiële cliënten. Zo laten zorginstellingen namelijk betrokkenheid zien en zijn ze in staat om goede, kwalitatieve zorg uit te stralen. 

Een ziekenhuis zal digitale media niet zo snel gebruiken om te adverteren, zij zullen immers nooit ‘hopen’ op meer klanten en zorgbehoevenden. Maar er is natuurlijk ook nog een ander type zorginstelling, bijvoorbeeld de ouderenzorg. Deze instellingen zullen dit jaar nog meer gaan merken hoe belangrijk digitale media kunnen zijn om in contact te treden met bestaande en potentiële nieuwe klanten. 

Stel dat een familie op zoek moet gaan naar een zorginstelling omdat hun vader of moeder niet meer voor zichzelf kan zorgen, dan zal het hoogstwaarschijnlijk online op zoek gaan naar een geschikte zorginstelling. Een uitgelezen kans dus voor dergelijke instellingen om te laten zien waarom zij geschikt zijn om de zorg voor diegenen op zich te nemen. 

#3 - Virtual reality

Tot slot verwacht men dat de zorg in 2024 meer te maken zal gaan krijgen met virtual reality. VR-simulaties maken het bijvoorbeeld mogelijk voor artsen om bepaalde vaardigheden te trainen en ontwikkelen. In deze digitale omgeving is men immers in staat om fouten te maken, zonder daadwerkelijke gevolgen en consequenties. Naast de praktische voordelen van de inzet, biedt het ook een mooie mogelijkheid om dergelijke praktijken met de wereld te delen. Zo straalt men autoriteit en innovatie uit, wat uiteindelijk tot meer vertrouwen vanuit de consument zal leiden. 

Het is en blijft altijd maar de vraag hoe dit uiteindelijk allemaal uit zal gaan pakken, maar één ding is zeker: technologie zal een alsmaar toenemende rol van betekenis gaan spelen in de gezondheidszorg. 

Bronnen

Previder: ‘Digitale transformatie en de zorg: 5 belangrijke trends’ - 2024.
Philips: ‘10 healthcare technology trends for 2024’ - 14 november 2023.

10 januari 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Microsoft wil klantenservice met behulp van AI revolutionaliseren

Het zogeheten Dynamics 365 Contact Center moet bedrijven gaan helpen met het optimaliseren van klantinteracties.

Lees verder

Wisseling van de wacht: SuperOffice introduceert nieuwe CEO

Lars Engbork zal de positie over gaan nemen van Gisle Jentoft, die de CRM-leverancier in 18 jaar tijd naar nieuwe hoogten heeft kunnen begeleiden.

Lees verder