Spraakassistenten: de nieuwste trend in sales?

Sommigen zullen op dagelijkse basis gebruikmaken van digitale assistenten, maar hoe zit het met de mogelijke toepassingen op het gebied van sales?

Steeds meer organisaties zijn druk op zoek naar manieren om kunstmatige intelligentie (AI) in te zetten ter ondersteuning van de eigen bedrijfsactiviteiten. Het kan immers een enorme verrijking zijn van de software die salesafdelingen dagelijks gebruiken. Ook op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) of in retail worden de voordelen van de technologie al enige tijd erkend. Daarnaast maken veel bedrijven al gebruik van chatbots op het gebied van customer support, zowel op de eigen website als op social media.

Stemassistenten in onze eigen woonomgeving

Kunstmatige intelligentie heeft ondertussen dus al lang en breed zijn plekje gevonden op de werkvloer. In ons eigen huis wordt ook al volop gebruikgemaakt van de slimme technologieën: bijvoorbeeld in de vorm van een spraakassistent, met Amazons Alexa wellicht als bekendste voorbeeld. 

Velen gebruiken de stembediening om eenvoudig, snel, maar vooral zonder handmatige inbreng bepaalde handelingen uit te voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het afspelen van muziek, iets toevoegen aan de boodschappenlijst of om het antwoord op een bepaalde vraag terug te vinden op het internet. 

Toepassingsmogelijkheden op de werkvloer

Toch lijkt de populariteit van deze spraakassistenten op de werkvloer nog enigszins gematigd te zijn. En dat terwijl het in potentie van enorme toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Laten we daarom eens kijken naar twee manieren waarop spraakassistenten de software voor sales zouden kunnen verrijken.

#1. Ondersteuning van de buitendienst

Een buitendienst-verkoper is in principe altijd onderweg. Ze gaan op bezoek bij nieuwe prospects, of gaan langs bij bestaande klanten om de onderlinge relatie warm te houden. Stel dat een stemassistent gekoppeld zou worden aan CRM-software, dan zou het kunnen fungeren als een modern dicteerapparaat voor buitendienst-verkopers. Het neemt dan niet enkel het gesproken woord op, maar zet het ook om in tekst en voegt deze gegevens direct toe aan het profiel van de klant. 

#2. Naslagwerk

Een verkoper moet zijn/haar product of dienst door en door kennen. Toch kan het voorkomen dat ze, bijvoorbeeld voorafgaand aan een belangrijke sales afspraak, even kort hun kennis willen opfrissen. In dat geval kan de spraakassistent geraadpleegd worden, en bespaart men tijd en moeite. Ze hoeven immers niet zelfstandig naar de informatie op zoek te gaan. 

Customer support

Sommigen van ons zijn wellicht weleens in aanraking geweest met een artificiële assistent. Deze vorm van kunstmatige intelligentie wordt doorgaans ingezet op een customer support-afdeling, waarbij het fungeert als eerste aanspreekpunt. 

Het kan namelijk zijn dat een vraag eigenlijk vrij eenvoudig te beantwoorden is, en dat de beller niet per se met een menselijke medewerker hoeft te spreken. Deze methode kent twee voordelen: niet alleen is de klant sneller en efficiënter geholpen, het neemt ook een flinke berg werk uit handen van de klantenservicemedewerkers. Ook in dit geval kan de AI zodanig ingesteld worden dat het een gesprek direct vastlegt in het klantprofiel in het CRM-systeem.

Concluderend

Het voorbeeld van customer support laat dus zien dat spraakassistenten absoluut van toegevoegde waarde kunnen zijn. Het is dan ook te hopen dat de twee eerder besproken voorbeelden ook op salesgebied steeds vaker en efficiënter toegepast zouden kunnen worden. Het is immers maar wederom gebleken dat AI uitstekend ondersteuning kan bieden bij alle vakgebieden met direct klantcontact.

6 februari 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wisseling van de wacht: SuperOffice introduceert nieuwe CEO

Lars Engbork zal de positie over gaan nemen van Gisle Jentoft, die de CRM-leverancier in 18 jaar tijd naar nieuwe hoogten heeft kunnen begeleiden.

Lees verder

HubSpot optimaliseert CRM-oplossing: alles over de nieuwste lente-update

Een blik op de toekomst van CRM-oplossingen, waarin AI centraal lijkt te staan.

Lees verder