Het belang van een WYSIWYG-editor in marketing

Wat je ziet is wat je krijgt: de betekenis, functies en toepassingsgebieden van een WYSIWYG-editor.

Het ziet er in eerste instantie uit alsof een kat over het toetsenbord heeft gelopen: maar in werkelijkheid zijn velen van ons al eens in aanraking geweest met deze 7 letters. In dit artikel zullen we dieper ingaan op wat het precies inhoudt en welke rol de technologie achter de afkorting speelt.

Inhoudsopgave

Definitie: waar staat WYSIWYG voor?

De afkorting staat in wezen voor het basisidee dat wordt weerspiegeld in de bijbehorende software: W(hat) Y(ou) S(ee) I(s) W(hat) Y(ou) G(et), ofwel: ‘What You See Is What You Get’. In het Nederlands ook wel te vertalen naar: ‘Wat je ziet is wat je krijgt’. Het doel is om ervoor te zorgen dat een document er tijdens het bewerkingsproces precies hetzelfde uitziet als het eindproduct (bijvoorbeeld online of in gedrukte vorm). 

Functie en toepassingsgebieden

Een What You See Is What You Get-editor speelt een essentiële rol bij het bewerken en verwerken van documenten. De meesten van ons zijn onbewust waarschijnlijk al eens in aanraking geweest met een dergelijke editor. Zo zijn de meeste tekstverwerkingsprogramma’s waarmee uw bedrijf werkt vaak ook in principe een vorm van een WYSIWYG-editor. 

Dit komt doordat de onderliggende opdrachten in de codering niet zichtbaar zijn. U brengt een wijziging aan, en het document verandert direct met u mee.

Websites: HTML

De Hypertext Markup Language, beter bekend als HTML, kennen veel mensen waarschijnlijk van het internet. Het wordt vaak gebruikt om online-documenten te structureren.

Een WYSIWYG HTML-editor stelt content marketeers in staat om hun teksten op te maken en te structureren, zonder dat men daar diepgaande HTML-kennis voor nodig heeft. De editor beschikt doorgaans over verschillende functies waarmee het lettertype of de ‘rol’ van een bepaald deel van de tekst gewijzigd kan worden. Zo kan u de koppen van een artikel bijvoorbeeld eenvoudig aanduiden. Met slechts één druk op de knop geeft u de ene regel de tag ‘H1’ (de titel), en de ander H2, wat een subkop aanduidt. 

Contentmanagementsystemen (CMS)

Redacties maken vaak gebruik van zogeheten contentmanagementsystemen, wellicht beter bekend als een CMS. Hiermee bent u in staat om uw geschreven artikelen voor uw eigen website te beheren en publiceren. Binnen dit systeem kunt u dankzij de WYSIWYG-editor direct zien hoe de tekst er uiteindelijk op uw website uit zal komen te zien.

Het doel hiervan is om het bewerken van online documenten eenvoudiger te maken. WYSIWYG-editors worden voornamelijk in online- en met name in contentmarketing gebruikt en zijn populair wegens hun gebruiksvriendelijkheid.

De rol van broncode

Er zit echter altijd HTML-broncode achter de online weergave van documenten. Net als bij andere toepassingen waarin tekst of een andere vorm digitaal wordt verwerkt. De code is er. De enige vraag is in hoeverre de editor zijn gebruikers hier toegang toe verleent.

Voordelen van een 'code modus'

Hoewel de WYSIWYG-editor is ingericht om gebruikers zonder kennis in staat te stellen om HTML te bewerken, beschikken de editors vaak alsnog over een 'code modus'. Hier kunnen gebruikers rechtstreeks wijzigingen aanbrengen in de HTML-code. Dit kan voordelig zijn als een bepaalde feature bijvoorbeeld niet is opgenomen in de editor en er dus handmatige codering vereist is om de gewenste opmaak te bereiken.

WYSIWYG in marketing en CRM

Een WYSIWYG-editor speelt daarom een belangrijke rol in (online) marketing. Niet alleen online, maar ook in de printsector. Ook hier maakt men ten slotte gebruik van tekstverwerkingsprogramma’s, die de informatie moeten weergeven zoals de lezers dit uiteindelijk zullen zien. 

Door de uiteenlopende toepassingsgebieden van WYSIWYG-editors kan de relatie tussen CRM-systemen en de editors ook zeer divers zijn. Soms wordt bedrijfssoftware ingericht op basis van het WYSIWYG-principe, maar in andere gevallen bieden de leveranciers van deze software het zelfs als losstaande editor aan. De mate van personalisatie van een CRM-systeem zorgt er in ieder geval voor dat u de software exact naar uw wens kan laten inrichten, zodat deze uw dagelijkse taken en processen perfect ondersteunt.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De interactie tussen CRM en het IoT

Voor velen is de verbinding tussen ERP en het IoT duidelijk. Maar hoe zit dat met de interactie tussen CRM en het IoT?

Lees verder

Wat is een Point of Sale (POS)?

De functies en voordelen van de interactie tussen uw kassa- en CRM-systeem.

Lees verder