Verbeterde samenwerking tussen marketing en sales met CRM-software

Wat kan CRM voor uw B2B-bedrijf betekenen? In dit artikel leggen wij uit wat CRM is en waarom u niet zonder kunt als u zakelijke relaties wilt laten groeien.

Klanten werven, binden en behouden doet u door een vertrouwensband met hen op te bouwen. U bereikt dat door waardevolle, behulpzame content te bieden en te zorgen voor een persoonlijke ervaring. U stemt de boodschap en interacties zo goed mogelijk af op de persoon of bedrijf. Maar dan moet u wel weten wie die persoon is. Dat is, kort gezegd, waar u CRM voor nodig heeft.

Inhoudsopgave

Wat is CRM?

CRM staat voor ‘Customer Relationship Management’, oftwel klantrelatiebeheer. Het is een strategie gericht op het optimaliseren van klantrelaties. Als mensen de term CRM gebruiken, wordt vaak gesproken over een CRM-systeem. Het wordt gebruikt om interacties met leads en klanten vast te leggen en analyses te maken.

Waarvoor gebruikt u een CRM-systeem?

Met een CRM-systeem ondersteunt u de strategie waarbij u de klant in het middelpunt stelt van alles dat u doet. U gebruikt het om:

  • Contactgegevens vast te leggen;
  • Automatisch informatie op te halen, zoals nieuws van een bedrijf;
  • Voorkeuren bij te houden, zoals op welke manier iemand het liefst contact heeft;
  • Interacties bij te houden en
  • Koppelingen te maken naar bijvoorbeeld uw marketing automation en servicetools

Opbouwen van een band van vertrouwen

Het kost veel tijd om met klanten een vertrouwensband op te bouwen, maar het is makkelijk om het kwijt te raken. Dat geldt ook voor B2B-relaties. Als u al jaren zaken doet met een bedrijf en aan de telefoon uw naam moet spellen, geeft dat natuurlijk een slecht en onpersoonlijk gevoel.

Ken uw klanten(h3)

Tegenwoordig is het (bijna) onmogelijk om alles uit uw hoofd te weten. Maar u wilt relaties wel een persoonlijke benadering bieden en hun vertrouwen verdienen. Een CRM-systeem biedt informatie over leads en klanten om de vertrouwensband te verstevigen.

Volledig beeld van de klanten

Vaak wordt een CRM-systeem gebruikt door het salesteam. Maar hoe meer u het systeem kunt integreren met de rest van het bedrijf, des te beter beter. Het is ideaal als u de gehele buyer journey en custumer journey vast kunt leggen. Het omvat dan de interacties van marketing, verkoop en de klantenservice. Zo krijgt u een volledug beeld van elke klant en lead. Dat brengt uw relatiebeheer naar een hoger niveau.

Voordelen per afdeling

Door een CRM-systeem te gebruiken verkrijgt u meer inzicht in uw leads en klanten, vooral als u het systeem door het hele bedrijf gebruikt. Wij willen per afdeling kijken naar de voordelen.

Voordelen voor de verkoopafdeling

  • Inzicht in klantgegevens vanaf de eerste interactie;
  • Meer inzicht in de customer journey;
  • Betrouwbare meetgegevens;
  • Breed zicht op prestaties van de verschillende teams en campagnes;
  • Minder tijd kwijt aan administratie, omdat minder gegevens ingevuld hoeven te worden

Voordelen voor de marketingafdeling

  • Makkelijker om gerichte prognoses te maken
  • Meer inzicht in de customer journey
  • Elke lead goed in beeld
  • Openbare informatie verzamelen over online gedrag en voorkeuren
  • Meer mogelijkheden voor segmenteren en personificeren
  • Hogere ROI door betere meetbaarheid en bijsturing

Voordelen voor de customer service

  • Contactmomenten via alle kanalen volgen en niets missen
  • Makkelijk wisselen tussen kanalen
  • Volledig inzicht in de klantgegevens en historie
  • Klanten sneller en beter helpen

Samenwerking tussen marketing en sales

Bedrijven hebben veel baat bij een betere samenwerking tussen marketing en sales. Het heeft een grote meerwaarde om CRM en marketing automation te koppelen. Marketing en sales kunnen elkaar dan versterken. De teams leveren elkaar actuele informatie en signaleren kansen voor meer resultaat.

Personaliseren van berichten

Een belangrijk voordeel van de koppeling van CRM aan marketing automation en uw website is de mogelijkheid om goed te personaliseren. Zo kan u gepersonaliseerde boodschappen bieden via de website, e-mail nieuwbrieven en andere marketingacties. Personalisatie is op dit moment de belangrijkste tactiek die e-mailmarketeers gebruiken voor meer resultaat.

Relaties met bestaande klanten

Naast het opbouwen van een relatie met leads, is het onderhouden van de relatie met bestaande klanten ook belangrijk. U wilt aan een lange termijnrelatie bouwen, waarbij ze meer diensten afnemen of aankopen doen. Met als ultieme doel dat klanten als ambassadeurs optreden en hun enthousiasme voor uw bedrijf met anderen delen.

Om dat te bereiken moet u uw klanten goed kennen en ze een juiste, persoonlijke ervaring bieden. Een CRM-systeem met up-to-date informatie over klanten, van aankoopinformatie tot servicevragen is daarbij een voorwaarde.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Alles over het Retail CRM: onmisbaar voor de detailhandel

POS, e-commerce, apps en het e-receipt: dit zijn de CRM-functies waarvan de detailhandel kan profiteren.

Lees verder
Oriëntatie

Alles wat u moet weten over het CRM-dashboard

We belichten de rol van CRM-dashboards en gaan dieper in op de belangrijkste kenmerken/functionaliteiten.

Lees verder